Hvordan blir bobilåret 2023?

Godt nytt bobilår! Hva bringer det nye året av muligheter og utfordringer? Det vet ingen sikkert, men vi kikker i krystallkula og legger sammen med det vi vet.

Hva kommer etter fyrverkeriet? Foto: Jonas Von Werne.

Vi er ikke i tvil om at 2023 blir et godt bobilår for deg som har en bobil. Ferieformen er trygg og fleksibel uansett hvordan verden ser ut. Vi kan stort sett reise dit vi vil.

Det har blitt dyrere og prisen på diesel holder seg nok fortsatt på et høyt nivå. Det kan begrense lengden på turene, men ikke nødvendigvis hvor lenge de varer. Det gode liv handler ikke om hvor langt du kjører, men hva du lar deg selv oppleve på stedene du besøker.

Har du en eldre bobil blir det stadig flere byer du ikke kan kjøre inn i. I Norge kan du stort sett betale deg tilgang (les: høyere bomsats for diesel), men i andre land er det soner der dieselbiler har varierende grad av forbud mot å kjøre inn.

Til høsten innfører fem danske byer slike forbud. I Tyskland går det begge veier der noen miljøsoner blir utvidet og dieselforbud innført. Andre steder blir miljøsonen avviklet fordi det er så få eldre biler igjen. Slik er det også i andre land. Det gir noen utfordringer når du skal følge med på hvor du har lov til å kjøre og hvilke miljømerker du har behov for, men det finnes hjelpemidler.

Vanligvis er det ikke nødvendig å kjøre inn i byer med en bobil. Det beste er uansett å slå leir på et egnet sted og benytte føttene, sykler eller kollektivtransport.

Kjøpe bobil?
Vi har hatt en periode med store leveringsproblemer for nye bobiler. Om du har kjøpt en bobil i det siste så har du sikkert ventet lenge på den. Om du da ikke var så heldig at «din» bobil allerede sto hos forhandleren.

Bobilverden.nos redaktør, Knut Randem, ønsker lesere, annonsører og andre samarbeidspartnere et godt nytt år. Foto: Ellen Randem.

Nå høres det ut som om problemene med leveranser av databrikker er over. Det har vært en viktig mangelvare både for bilprodusentene og for bobilprodusentene og deres underleverandører. Databrikker finnes i mange komponenter i en bobil.

Russlands angrep på Ukraina har også gitt problemer i leveransekjedene, men av andre produkter enn databrikker. Det forstyrrer også produksjonen. Ettervirkninger av pandemien og ikke minst utviklingen i Kina nå kan fortsatt gi problemer med leveranser av ulike produkter.

Året 2023 blir trolig året da bransjen likevel skal komme i rute igjen. Vi regner med at bransjen igjen blir i stand til å bytte modellår om høsten.

Fiat har åpenbart nedprioritert bobilbransjen, men bobilprodusentene har i høyt tempo konvertert sine påbygg til Ford, Mercedes-Benz, MAN, Volkswagen og andre. Det er en omfattende jobb, men nødvendig. Fiats dominans som leverandør av chassis til bobiler er uten tvil over for godt.

Hva med elektrisk bobiler? spør du kanskje. Elektriske bobiler i «normal» størrelse er avhengig av rekkevidde. Med de signalene vi får, antar vi at modellåret 2025 vil by på interessante nyheter for de minste bobilene. Men det avhenger av hva bobilprodusentene tør å satse på.

Økonomi
Renta er høyere enn på mange år. Styringsrenta ligger nå på 2,75 prosent og vanlig lånerente ligger normalt drøyt 1 prosent høyere.

I romjula sa sentralbanksjefen til E24 at renta skal opp en gang til, trolig i løpet av vinteren. Rentetoppen anslås å bli på 3 prosent, men hun la til at det er en prognose og ikke et løfte. Prognosene sier også at renta kanskje skal litt ned mot slutten av året, men da må renta først ha tøylet prisstigningen.

Det betyr at de fleste om et par måneder vil ha oversikt nok over egen økonomi til å avgjøre om de skal kjøpe seg en bobil/bytte til nyere eller prioritere andre ting. Usikkerhetsmomentet er selvfølgelig ringvirkningene av krigen i Ukraina.

Salget av nye bobiler har i Norge sunket jevnt og trutt etter toppåret 2018. Vi tror den kurven flater ut i 2023 og kanskje begynner å vippe oppover igjen. Det tror vi selv om bobilene har blitt mye dyrere de siste årene. Om prisene roer seg og leveransene bedrer seg, vil det igjen bli større bevegelse i markedet.

Selv om vi har et vanskelig år for bobilbransjen bak oss, var det kun én mindre forhandler som gikk konkurs.
Vårt inntrykk er at det gode salget av brukte bobiler har tilpasset lagerbeholdningen i bransjen såpass godt at det i hvert fall ikke er stor lagerbeholdning som skal knekke dem som eventuelt må melde pass.

Året 2023 vil bringe mange fine opplevelser og gode erfaringer. Sikkert også noen skuffelser. Men alt i alt tror vi på et godt nytt bobilår!

Knut Randem
ansvarlig redaktør
Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *