Hovedstaden har en helårs åpen campingplass, men ingen tilbud til besøkende i bobil på dagsbesøk. Skilting og trange gater gjør det vanskelig for bobiler.
«Byen med det store hjertet» var opprinnelig tittelen på en sang i en russerevy i 1938, men har senere blitt benyttet som en betegnelse på Oslo og Oslos vennlige holdninger.
Det er en hel del bobilister som ikke deler denne tanken og helst vil kjøre forbi byen. For dem passer «Tigerstaden» bedre, som et uttrykk for det motsatte.
For overnattende gjester i bobil er Bogstad camping et godt tilbud hele året. Den ligger et stykke fra sentrum, men det går buss like utenfor campingplassen.
Om sommeren finnes også den mer sentrumsnære Ekeberg camping og bobilplassen på Sjølyst. Sistnevnte vil etter alt å dømme forsvinne i forbindelse med byutvikling i løpet av få år.
Dagsbesøk i bobil
Skal du besøke Oslo på dagtid eller kanskje gå på en konsert om kvelden, blir det vanskelig å finne parkeringsplass for bobil om du skal reise videre til et annet overnattingssted.
Gatene i Oslo gir sjelden plass til parkering av en bobil. Utfartsparkeringer har derfor vært populære etter som flere av dem også ligger nær T-banen eller bussruter.
Det har blitt stadig vanskeligere ettersom skilt har gitt forbud mot parkering av bobil på stadig flere steder.
Bobilverden.no spurte derfor Bymiljøetaten om hvor de anbefaler turister i bobil å parkere når de skal besøke Oslo, men ikke overnatte.
– For å være sikre på at de står lovlig parkert, må bobilførere sjekke de gjeldene skiltene på stedet. De aller fleste bygater er ikke regulert med restriksjoner mot parkering av bobil. Dagsbesøkende med bobil kan benytte gateparkering der det er mulighet for betaling, svarer Bymiljøetaten gjennom sin kommunikasjonsavdeling.
De kan altså ikke gi en konkret anbefaling om hvor bobiler på dagsbesøk bør parkere i Oslo. Bymiljøetaten skriver at de i hovedsak forvalter utfartsparkeringer og gateparkeringer.
Da Bymiljøetaten i fjor innførte parkeringsforbud for bobiler på Sognsvann, ble det gjort fordi alt for mange bobiler, etter deres mening, benyttet plassen til overnatting. Skiltingen forbyr nå parkering av bobiler hele døgnet og ikke bare om natta.
I sitt svar til Bobilverden.no skriver de at det heller ikke er meningen at man skal parkere bobilen der for dagsbesøk i sentrum eller andre bydeler. Plassene er forbeholdt markabrukere.
Den nye skiltingen på Sognsvann fikk en av våre lesere til å reagere. I en e-post til redaksjonen forteller han at han og kona ofte bruker Nordmarka som turområde. De bor i en by i Østfold og har i mange år benyttet sin bybobil som base for skiturer med Sognsvann som utgangspunkt. I den har de skiftet til turklær og spist og stelt seg før de har returnert hjem etter skiturene. Dette ble umulig med den nye skiltingen.
Ser på skiltingen på nytt
Bymiljøetaten opplyser at den nå jobber med å utarbeide en mer lik regulering for alle utfartsparkeringsplassene i Oslo.
I den forbindelse vil det også bli vurdert en endring i dagens forbud. Det kan for eksempel være aktuelt med en tidsbegrensning for bobil. En eventuell endring vil nok ikke tre i kraft før til neste år. Det er et litt større reguleringsarbeid hvor alle utfartsparkeringene ses under ett, skriver etaten i sitt svar.
Så inntil videre må du være kreativ om du skal finne en parkeringsplass for bobilen i Oslo, men kanskje ikke så kreativ som de som i en app fant en plass utenfor Operaen i sommer. Du må nok ut av sentrum for å finne parkeringsplasser. Utenfor Ring 2 blir det bedre, men først utenfor Ring 3 er det reelle muligheter til å finne et lovlig alternativ. Størrelsen på bobilen er selvfølgelig helt avgjørende for hva du finner.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Oslo er ille og bobilfiendtlig – enda byen skal være hele landets hovedstad. Man skulle kanskje håpe på at i hvert fall nabokommunene kunne tilby bobilparkeringer, slik at det var mulig å bruke de elendige off. kommunikasjonsmidlene til byen. Men nei, situasjonen er ikke noe bedre der.
Løsningen for min del er å unngå byen og distriktene nær den, selv om det kunne være hyggelig å besøkt kjent og slektninger eller bruke ulike kulturtilbud der.
Farvel Oslo!
Det gleder meg at Bymiljøetaten i Oslo nå vil foreta en helhetlig vurdering av byens parkeringsbestemmelser når det gjelder bobiler ,herunder utfartsparkeringer, feks.ved Sognsvann.
Vi har i mange år benyttet denne plassen i forbindelse med skiturer om vinteren og sykkelturer i Nordmarka om sommeren, men så en dag var det slutt.Det ble satt opp skilter som forkynnte parkeringsforbud for bobiler.
Jeg har ennå ikke fått noen god begrunnelse for dette forbudet.Aftenposten hadde en artikkel for et år eller to siden, som omhandlet bobilparkering ved Sognsvann.
Avisens utsendte hadde tatt seg en tur opp dit en fin sommerdag, og kunne registrere en håndfull bobiler på plassen, og det var heller ikke mange personbiler parkert der.Journalisten kom også i tale med et par turgåere som hyppig benyttet denne parkeringsplassen, og ingen av dem uttrykte at de var bekymret for at det var bobilparkering på plassen.
Det absurde er at man kan lovlig parkere allehånde kjøretøy her bortsett fra bobiler.Man kan lovlig parker en Fiat Ducato varebil, men kommer du med en bybobil i samme størrelse er det forbudt.Undertegnede har registrert at det ken stå lastebiltilhengere parkert der i dagesvis , og om vinteren bruker Oslo kommune plassen som snødeponi, men bobiler er ulovlig.Det er det såpass god plass på parkeringen, at en bobil i vanlig størrelse i prinsippet ikke opptar større areale enn en Tesla modell S.
Det angis at Oslo kommune ikke kan love endringer i parkeringsreglementet i inneværende år.Byråkratiets kvern maler som kjent langsomt, men dette skulle være en såpass enkel sak der det ikke skulle være nødvendig å nedsette komiteer og utvalg for å utrede saken.
Alternativene kunne være å innføre tidsbegrenset parkering eller innføre overnattinnsforbud for bobiler.Som et strakstiltak kunne bymiljøetaten sende en mann opp og fjerne de eksisterende skiltene i påvente av at man behandler saken i kommunens etater, så kan bobilbilistene se fram til fine skiturer i Nordmarka kommende vinter.
Vi har tidligere besøkt Oslo på vår årlige tur til Østlandet. Da har vi enten stått på Bogstad, Ekeberg eller Sjølyst. Disse stedene har nå blitt så kostbare at de er fjernet fra vår liste. I år har vi vært to turer i sør og vi har begge ganger kjørt langt utenom Oslo. Det har åpnet for mange fine turer til nærliggende byer og tettsteder. Jeg var klar over at det ikke var mange steder å få parkert i Oslo, men at det var så ille som beskrevet i artikkelen, var allikevel overraskende. Oslo er virkelig en bobilfiendtlig by.
Bobilplassen på Sjølyst har priset seg ut av markedet, og forsvinner vel om noen år dersom området skal omreguleres til boligformål.
Vi har reist i Frankrike og Tyskland i sommer, og samtlige byer vi har besøkt har hatt sentrumsnære bobilplasser til en pris av pluss/ minus Nkr 200 pr natt.
Vi hade tänkt besöka Oslo i somras för att se alla fina museer och andra sevärdheter. Men, efter att ha konstaterat bristen både på ställplatser och campingplatser ( bara en har bra förbindelser med city) reste vi till Litauen istället med vår bobil! / Bo Synnerholm Stoclhoöm
Oslo og Bergen er ikke aktuell for oss å besøke med bobil. Dårlige og dyre parkeringsalternativer gjør at vi glatt kjører forbi. Da er det mye triveligere å komme til f.eks Ålesund, Larvik, Åndalsnes, Tønsberg for å nevne noen. Disse har skjønt dette med tilretteligging for bobil.
Bergen har faktisk en helt grei bobilparkering ved Bergenshallen.Plassen er delt i to, hvorav plassene ved hallens langvegg har strømforsyning, mens plassene som ligger i sørenden av hallen er uten strøm.
Vi har besøkt plassen i mange år i slutten av august, og har alltid funnet ledig plass. Prisen husker jeg ikke, men den ligger kanskje i øvre prissegment.
Bra att veta då kan dom få ha stan ifred, likadant i Stockholm, klimatsnurran, finns så mycket att uppleva både i Sverige o Norge, besöker släkt i nordnorge och det är fantastiskt vackert, på många platser. Lelle
Dette kan vi takke oss selv for, når vi parker på en vanlig parkering drar ut bord stoler og grill og ikke nok med det vi må skygge og da kjører vi ut markisen. dette er camping kaller jeg det og da må dere rett å slett reise på en campingplass. Vi har også fått en ny type campere og det er disse med tak-telt som også tar seg til rette på en vanlig parkering og benytter skogkanten som toalett.
Tror ikkje at du er ein “VI”,(camper).
Er du ein Camp.plass eier, som snakker din sak ?.
Er enig i at “vi” ikkje skal ta oss til rette overalt, men tror ikkje at du leste alt som sto her.
Det er ikkje tilrettelagt NOEN plasser i Oslo eller Bergen for bobiler, så synest du dette er løsningen på problemet ?.
Camp plass eiere må takke seg sjølve, når dei er så grådige i prisene sine.
Dei/dere burde skamme seg/dere.
Reis til Tyskland. Det er det beste (og BILLIGSTE) bobil landet å reise til.
Der reiser “vi” til kvart år.
Vet ikke hva du mener med ikke camper, har campet siden 1980 og kjører fortsatt bobil. Når det gjelder Oslo, her overnatter vi flere ganger i året og går på byen. Da snakker vi om overnatte ikke campe! dette fungerer veldig bra. Veldig skjelden vi ligger på bobilplass/camping.
Helt enig i din kommentar 👍🤗
Jeg er født og oppvokst i Oslo, men har bodd i Nord Troms siden 1992. Vi tenkte besøke min mor sist sommer i Oslo med bobil, og bo hos henne, men bare parkere bobilen. Vi ga opp hele besøket for vi hadde lite lyst til å la bobilen stå langt unna der hun bor helt oppe ved Maridalsvannet. Oslo er blitt en by jeg ikke liker.
Åh, det er flere «store» byer som i sin Iver etter å styre parkeringer er vanskelig å besøke med bobil. Vi for vår del bruker bilen vår til å reise mye med og har primært overnattings og parkeringsbehov. Oslo er for oss et «vanskelig» sted. At brukere av marka fikk stengt ned bobil parkering og da spesifikt overnatting der er for oss en gåte ettersom det er svært få markabrukere som står på Sognsvann for bruk av plassen nattestid. Dette er tull!
Vi har en relativt stor bobil på 8,5 meter og har alle fasiliteter med oss. Mottoet vårt når vi forlater de plassene vi står over natt er å etterlate plassen slik den var når vi kom, ryddig og ren!
Byer som er «vanskelige» parkeringsmessig er som nevnt her også Bergen.
Både Oslo og Bergen har sykehus, og har man bobil er det gjerne slik at vi som enten er dagpasienter eller pårørende ønsker å ha bobilen stående i nærheten som rekreasjon eller privat pasienthotell.
Vi savner en bevisst holdning fra disse byene til dette behovet som skjer/oppstår i vanskelige situasjoner. Der finnes nok muligheter, men det krever mye engasjement for å kunne dekke slikt behov.
Vi håper noen ansvarlige etater kunne se og dekke dette behovet for oss