Hvor skal framtidens elektriske bobiler lade?

Elektriske bobiler er fortsatt et stykke fram i tid. Mens Samferdselsdepartementet og Statens vegvesen er opptatt av en ladestrategi for transportnæringen, kommer spørsmålet om hvor bobiler skal lade?

En elektrisk bybobil vil sikkert få plass på en vanlig ladestasjon, men hva når de større bobilene skal bli elektriske? Bürstners viste en elektriske bybobil e-Transit under høstens messer. Foto: Knut Randem

Elbilparken i Norge vokser i størrelse, både i antall og størrelsen på bilene, men mange ladestasjoner er for små og trange til at en framtidig elektrisk bobil kan få plass der.

I april var både Statens vegvesen og samferdselsministeren aktive i diskusjonen om hvor transportnæringen skal lade sine tungbiler.

I den sammenheng skriver Statens vegvesen at de vil legge til rette for god tilgang til lademuligheter langs riksvei over hele landet.

For å nå målene i Nasjonal transportplan for innfasing av nullutslippskjøretøy, er utfordringen de nærmeste årene å etablere ladeinfrastrukturen raskt nok til å holde tritt med utviklingen av kjøretøyparken, mener Statens vegvesen.

– Gjeldende mål er at 50 prosent av nye lastebiler skal være nullutslippskjøretøyer i 2030. Nå får vi på plass en plan for ladestasjoner for tunge kjøretøyer langs riksveinettet som viser hvor og når det er behov for etablering. Videre er det behov for å gi støtte til den første infrastrukturen. Det skal vi få til  gjennom å bruke Enova, skrev samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i Nettavisen 25. april.

Det er nærliggende å anta at tungbil får sine ladestasjoner på døgnhvileplasser eller på andre områder der private biler, herunder bobiler, ikke er spesielt velkomne. Og om ladestasjoner for personbiler er for trange, hvor skal da framtidens elektriske bobiler lade?

Bobilverden.no spurte politisk ledelse i Samferdselsdepartementet om hva som gjøres for å hindre at elektriske bobiler faller mellom to stoler.

Statssekretær Tom Kalså i Samferdselsdepartementet forventer at ladeoperatørene passer på at elektriske bobiler får et tilbud og ikke havner mellom to stoler. Foto: Departementet.

Det er statssekretær Tom Kalsås som svarer på vegne av Samferdselsdepartementet:

– Det er foreløpig ikke laget en egen strategi for lading av elektriske bobiler. Det finnes i dag mulighet for at bobiler kan lade enkelte steder og med økt antall elektriske bobiler er det grunn til å forvente at ladeoperatørene vil gjøre tilpasninger og øke tilbudet mot bobil-segmentet. Denne mekanismen var – og er fremdeles – svært  tydelig i lademarkedet for elektriske personbiler.

Departementet overlater med andre ord til markedet å avgjøre hva tilbudet for elektriske bobiler blir i framtiden.

Generalsekretær Geir Holm i Norsk Caravanbransjeforbund (NCB) sier i en kommentar at de vil følge opp disse spørsmålene gjennom Virke og eventuelt Norsk Elbilforening.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *