Hvor mye vekt trenger du?

Vekt eller rettere sagt nyttelast er eller bør være et selvfølgelig diskusjonsemne når bobil skal anskaffes. Du blir kanskje overrasket når vi ser fellestrekkene med elektriske personbiler.

Mange forhandlere kan gi deg en vektattest på brukte bobiler. Foto: Knut Randem.

Flere av elbil-storselgerne er godkjent med lav nyttelast. Det betyr at selv om bilen er romslig, er det begrenset hva du kan ha med av bagasje på familiens ferietur, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Det er nesten så man kunne tro han snakket om bobiler.

Tilbakemeldinger NAF har fått fra medlemmer, viser at det er mange som får seg en overraskelse når de har kjøpt ny elbil, skriver organisasjonen i en pressemelding.

– Hvor mye last en bil kan ta, er ikke det som er fremst i panna til bilkjøperne. Dette har vi undersøkt, og det viser seg at flere elbiler har lav nyttelast. Mange kan ikke ta med bagasjen til en typisk familie selv om bagasjerommet ser stort nok ut til det, sier Sødal.

Dette må du kunne ha plass til
NAF har gått gjennom hva en gjennomsnittlig familie trenger å kunne ha med seg på ferietur. Tallene kan enkelt overføres til en bobil.

Er dere en familie på fire, anbefaler NAF en bil som kan ta med minst 480 kilo last. Nyttelasten beregnes ut fra personer i bilen, løsøre og bagasje.

Slik beregnet NAF vektbehovet for familien i en vanlig personbil:

Familien Gjennomsnitt er en typisk småbarnsfamilie. Mor og far veier henholdsvis 71,6 og 86,6 kilo. Det er gjennomsnittsvekta for kvinner og menn i Norge i henhold til den nyeste oversikten. Kari Gjennomsnitt på 7 år veier 28 kilo og Petter Gjennomsnitt på 11 år veier 48 kilo.
Vekten av disse fire er 234,2 kilo. Vekten av sjåføren inngår i bilens egenvekt med 75 kilo. Trekker vi fra 75 kilo, vi sitter igjen med 159,2 kilo.

I tillegg bør vi plusse på cirka 20 kilo i obligatorisk «løsøre», slik som bilstoler til barna, ladekabler, gummimatter og diverse væsker i bilen. For enkelhets skyld sier vi derfor at familien Gjennomsnitt trenger 180 kg nyttelast bare til seg selv i hverdagen. Det er uproblematisk for de aller fleste elbiler.

Utfordringen kommer når familien Gjennomsnitt skal på ferie. Somrene tilbringes på bilferie i Norden, og de må være forberedt på det meste av vær. De er heller ikke så flinke til å pakke lett. Derfor har alle fire med seg en koffert som veier 20 kilo hver.

På taket sitter en takboks som veier 35 kilo, mens takstativet veier 5 kilo. I tillegg har ungene mast seg til å ha med hver sin sykkel, så bakpå bilen henger det ca. 40 kilo der også.

Nå er familien oppe i 340 kilo. Ennå går det ganske greit for de fleste elbilene, men det skal ikke mye til før familien får færre modeller å velge i. De har nemlig blitt veldig begeistret for ferie i campingtelt. Da må telt, soveposer, bord og stoler, kjøleboks, liggeunderlag, kjøkkenutstyr og mye mer med. Vi snakker i hvert fall om 100 kilo til.

Ikke minst vokser barn veldig fort. Fire år senere har Kari og Petter vokst til henholdsvis 50 og 60 kilo, og vi må legge til 34 kilo ekstra. Vips er vi oppe i nesten 480 kilo nødvendig nyttelast.

Trekk fra og legg til i bobil
NAF påpeker at det er vanskelig å holde oversikt over vekta på tilleggsutstyr og at bilselgerne gir for dårlig informasjon om dette. Bobilforhandlere har blitt mye flinkere til å veie brukte bobiler. For bobiler de ikke har på lager må de baserer seg på opplysningene fra produsenten.

Vektopplysningene fra produsentene er ofte basert på vekta for en grunnmodell – altså før en rekke utstyr og tilbehør monteres på bobilen. Både markise, parabol og AC er eksempel på utstyr som veier en del.

Et par av avsnittene NAF har tatt med over er ikke aktuelle for bobil, men kan lett erstattes av andre elementer. Et bedre utvalg av tørrvarer, ekstra sengetøy, vann, gass, grill og annet tilbehør bør legges inn. Alt i alt mener undertegnede at NAFs tall kan overføres til bobil, men avhengig av bruk og antall personer så kan det hende du må gjøre lettelser i vekta ved for eksempel å ikke fylle vanntanken helt opp.

Et viktig poeng kommer dårlig fram i NAFs pressemelding: Det er at straks bilen er ute og kjører på vei så kan du glemme all annen informasjon om vekt enn totalvekt og akselvekt. Opplysninger om egenvekt og lasteevne har kun veiledende interesse før du kjøper bobilen.

Det kan være lurt å ta seg en tur innom Statens vegvesens vekter for en regelmessig sjekk av vekt. Vektene er som regel tilgjengelig hele døgnet og ikke bare når det er kontroller. Foto: Knut Randem

Risikerer forsikrings-smell eller brudd på garanti
Det er ulovlig å kjøre med overlast. Reglene for vanlige personbiler sier at ved overlast inntil 500 kilo, må du kvitte deg med overlasten på stedet før du får lov til å kjøre videre. Har du mer enn 500 kilo i overlast, kan du bli politianmeldt. Dette gjelder også bobiler inntil 3 500 kg. For bobiler over 3 500 kg kan det vises noe mer fleksibilitet, men husk at disse opplysningene gjelder i Norge. I andre land kan det vanke bøter og anmeldelse fra første kilo overvekt.

– Bilens tillatte totalvekt er satt av en grunn. Bremser, hjuloppheng og lignende er montert basert på å tåle den vekten, så det å kjøre med overlast påvirker kjøreegenskapene til bilen. Overlast går rett og slett utover trafikksikkerheten. Dersom du havner i en ulykke og etterforskningen viser at bilen din har vært for tung, risikerer du også avkortning i forsikringen, sier Sødal.

Å kjøre med tyngre last enn det bilen er beregnet for, vil også kunne være et brudd på garantivilkårene, mener NAF.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les mer: Pass på vekta, men ikke la deg forvirre

Del dette med andre:

  2 comments for “Hvor mye vekt trenger du?

  1. Det der med at «bilens tillatte totalvekt er satt av en grunn», er absolutt IKKE alltid pga. hva hjuloppheng og bremser tåler, men pga. hva folks FØRERKORT «tåler»… Med tanke på at så og si alle typer biler er blitt merkbart tyngre de siste 20-30 åra, er det på høy tid at også førerkort-«vektene» oppjusteres.
    Det kan veldig enkelt gjøres ved å reversere den ordninga som skjedde for en del år siden, da «standard»-førerkort ikke lenger gjaldt for biler opp til 7500 kg., men kun for 3500 kg.
    Da vil problemene med for liten nyttelast for både bobiler og «batteribiler» være totalt «bort-eleminert-vekk»!

    • Det utsagnet fra NAF-representanten peker tilbake på vanlige personbiler. Når det gjelder bobiler kan identiske modeller finnes både over og under den magiske førerkortgrensen – nettopp for å nå en større kundegruppe.
      Vi har for øvrig tro på at førerkortdirektivet blir endret slik at ny vektgrense blir 4 250 kg. Men det vedtaket kommer nok ikke før tidligst neste år: https://bobilverden.no/forerkort-tror-pa-4250-kg-men-det-vil-ta-tid/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *