Hvilke rettigheter har du når store valutaendringer øker prisen på bestilt bobil?

Kronekursen faller og bobilen du har bestilt stiger i pris med titusener, ja kanskje hundretusener. Om du har bestilt bobil for leveranse senere kan du få en betydelig ekstrakostnad for å få ut bobilen. Men hvilke rettigheter har du?

Jurist Caroline Skarderud i Forbrukerrådet anbefaler at kjøpekontrakten har med en begrensning i påslag for valutasvingninger. Foto: Forbrukerrådet.

Bobilverden.no tar kontakt med Forbrukerrådet for å høre hvilke rettigheter forbrukerne har til å trekke seg fra den inngåtte kontrakten uten at privatøkonomien raseres.

Når kronekursen målt mot euro endrer seg fra 9-tallet til over 12-13 kroner snakker vi om store påslag på prisen. Også på påslaget skal det regnes moms. Det kan det være lett å glemme.

Det er jurist Caroline Skarderud i Forbrukerrådet som svarer på våre spørsmål:
– Jeg har sett på de rettslige prinsippene her. Det er lov å ta forbehold om valuta og avgiftsendringer. Dette må i så fall fremgå av kjøpekontrakten. Dersom det ikke er satt et tak i kontrakten, så er det heller ingen grense oppad. Vi mener det er fornuftig å avtale en grense for slike prisøkninger.

– Forbrukere som ennå ikke har signert slike avtaler, bør sette et tak i kontrakten. De som har signert slike avtaler, kan vurdere avbestilling før levering.

Hun forteller at dersom det ikke er angitt spesielt i kontrakten på hvilket tidspunkt prisen er satt, så er det den dagen man signerer kontrakten som gjelder ved utregning av valutadifferansen. I utgangspunktet skal prisen være den man ble enige om på avtaletidspunktet. Dette er beskrevet i Forbrukerkjøpsloven og vil ha stor betydning i tider med store svingninger i valutakursene.

– Som forbruker har man et vern mot urimelige kontraktsvilkår. Om en kontrakt uten tak for valutapåslag er urimelig må Forbrukertilsynet svare på, sier Skarderud. De vil se på avtalen på generelt grunnlagt og fatter ikke en avgjørelse i saken.

Hun mener uansett at forbrukeren alltid har rett til å avbestille før levering mot å dekke selgerens tap som følge av avbestillingen. Enten kan man betale et avbestillingsgebyr, som i så fall vil fremgå av kontrakten, eller så må tapet for selger beregnes konkret. Når det gjelder gebyret, er det ingen klare regler, men et gebyr kan ikke settes høyere enn det selger normalt vil bli påført av tap ved en slik avbestilling.

– Er det ikke et avbestillingsgebyr i kontrakten, må selger dokumentere sitt tap som følge av avbestillingen overfor kunden, sier Skarderud. Hun bekrefter at Forbrukerrådet har en viss pågang om disse spørsmålene nå. Tidligere har ikke dette vært noe stort problem.

– Vi oppfordrer alltid partene til å gå i dialog uansett. Partene står i alle tilfeller fritt til å forhandle seg frem til de løsninger som anses best, avslutter Skarderud.

Moralen er åpenbart å snakke sammen så tidlig som mulig.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Ikke alle får valutasjokk av den nye bobilen
Les også: Bobilbransjen rammes av korona og kroneras

Del dette med andre:

  1 comment for “Hvilke rettigheter har du når store valutaendringer øker prisen på bestilt bobil?

  1. Hvis man har avtalt en pris i NOK i kontrakten, så er det vel denne som gjelder… I så fall er det selger som bærer valutarisikoen. Hvis det er forbehold om valutakurs i kontraken, så har man valgt å akseptere dette ved signering.

    Hvis kontraken inneholder en valutaklausul, så bør den være gjensidig sånn at den part som taper på lavere verdi av norske kroner, også er den som tjener på at kronen styrkes.

    Det kunne kanskje også vært tilrettelagt for valutasikring, ved at bilkjøper kjøper eller låner den aktuelle summen i utenlandsk valuta ved kontraktinngåelse.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *