Hvilke bobilmerker selges i Norge? Se hvem de er og hvor mange de selger

Det finnes knapt noen som har oversikt over alle bobilmerker som finnes. Hvilke som egentlig er like om du tar bort dekoren og hvilke som produseres hvor til enhver tid. Da er det enklere med Norge, men fortsatt er det vanskelig å følge med på hvilke modeller som egentlig er identiske.

Adria Compact SLS med slide-out bak var en tydelig innovasjon da den ble lansert for et par år siden. Foto: Knut Randem.

I går kunne vi fortelle om salget hittil i år. Det er nedgang sammenlignet med delvis oppblåste tall i 2018, men det er igjen oppgang i september. Ingen vet om den vil vedvare. Det skjer stadig dramatiske endringer i salgene merkene mellom, men tallene er små og prosentene blir lett store. I opplistingen under har et merke solgt 54 bobiler. Det er en økning fra samme periode året før på 2600 prosent.

Øverst på salgsstatistikken troner Capron. Det er Erwin Hymer Groups fabrikk og for det norske markedet produserer den Solifer, Sunlight og Capron, men det kan også ligge enkelte andre serier inne i tallet. Solifer ligger også inne under eget navn og ville dermed ligget høyt på lista om salgene var bedre definert i statistikken.

Vi kaller det ”salg”, men tallene er for nyregistrerte bobiler uavhengig av salgskanal og importvei. Tallene omfatter dermed nye bobiler som har fått skilt foran og bak.

Uansett her er lista over merkene som selges i Norge og hvor mange bobiler de har solgt i årets ni første måneder, uansett vektklasse:

  1. Capron – 380

    Hymer holder fortsatt topplasseringen uansett vekt. Dette er den nye Hymer B-MasterLine. Foto: Hymer GmbH & Co. KG.

  2. Hymer – 318
  3. Adria – 278
  4. Challenger – 240
  5. Carthago – 192
  6. Dethleffs – 183
  7. Rapido – 169
  8. Pøssl – 154
  9. Eura Mobil – 150
  10. Pilote – 124

    Benimar har i løpet av et par år løftet seg helt opp i teten i vektklassen inntil 3500 kg. Foto: Olav Barhaugen.

  11. Benimar – 113
  12. Knaus – 108
  13. Bürstner – 89
  14. Kabe – 71
  15. Weinsberg – 60
  16. Frankia – 59
  17. Karmann Mobil – 55

    Tourne Mobil har løftet seg fra to salg i fjor til 54 og en 18. plass på registreringsstatistikken i år. Foto: Produsenten.

  18. Tourne Mobil – 54
  19. Laika 65 – 53
  20. Roller Team – 40
  21. Solifer – 35 (inngår også i Capron-tallene)
  22. LMC – 33
  23. Sun Living – 30
  24. Morelo – 27
  25. Itineo – 24
  26. Niesmann Bischoff – 24
  27. Rimor  – 19
  28. McLouis – 16
  29. Hobby – 15
  30. Dreamer – 11
  31. Swift – 10
  32. PLA – 9
  33. Concorde – 8
  34. Autostar – 8
  35. Peugeot – 8
  36. Le Voyageur – 7
  37. Wingamm – 7
  38. Westfalia – 5
  39. Mobilvetta – 5
  40. Bravia – 3
  41. Trigano – 3 (det er ukjent hvilke merker i Trigano Group dette er)
  42. La Strada – 2
  43. Globe Traveller – 2
  44. Volkswagen – 1
  45. Sea – 1
  46. Blucamp – 1
  47. Citroën – 1
  48. Mercedes-Benz – 1

Disse registreringstallene dekker hele landet. Fylkesvis kan mindre merker være sterke. Hvilke forhandlere som har merket kan ofte telle mer enn hvor mye merket selger på landsbasis. Merkene med de aller laveste tallene kan tyde på privatimport.

Noen merker er ”up and coming”. Både Tourne Mobil, Karmann Mobil og McLouis har tradisjonelt vært små merker og har solgt betydelig flere bobiler i år enn i fjor. Disse tallene blir det spennende å følge videre. Benimar har vært en slik stigende stjerne og fortsetter også i år mot en høyere posisjon på tabellen.

Blant de større merkene ser vi at Adria og Challenger er på offensiven. Det er også Pössl, Knaus og Frankia. Hymer er fortsatt kjempen på topp, men presses åpenbart hardt av sine konkurrenter og har tydelig nedgang i salget.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Nedgang i bobilsalget, men opp igjen i september

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
– Vi vil bli best for bobiler

Ambisjonene er høye når antallet bobilplasser i byen øker til nesten 100. Campingplassen like utenfor sentrum har utnyttet sin kapasitet Read more

Ingen nye avstandskrav på campingplasser i sommer

Nye avstandskrav mellom campingenhetene skulle opprinnelig innføres sommeren 2019. Bransjen ba om utsettelse til november 2019. Nå varsler departementet ytterligere Read more

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *