Over halvparten av alt kjøp og salg av brukte bobiler i Norge går utenom NCB-forhandlere. For nye bobiler er situasjonen en helt annen, men hvor stor andel er privatimport eller går gjennom uorganiserte bedrifter?
Bobilverden har fått tilgang til Norges Caravanbransjeforbunds (NCB) bransjestatistikk for 2016. Her har de kartlagt hva deres medlemmer har rapport av kjøp og salg. Kun tre av forbundets 92 medlemmer har ikke svart på kartlegging. Tallene er sammenholdt med tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Undersøkelsen viser at NCBs forhandlere har hånd om drøyt 95 prosent av salget av nye førstegangsregistrerte bobiler i Norge. Resten selges av forhandlere og andre aktører som ikke er medlemmer i NCB. Totalt ble det registrert 3052 nye bobiler i fjor.
NCBs medlemmer solgte ingen av de bruktimporterte bobilene. Andre aktører hadde 100 prosent av dette markedet, som utgjorde 424 bobiler. Geir Holm, generalsekretær i NCB sier at definisjonen på en bruktimportert bobil også dekker helt nye bobiler – dersom de har vært registrert én dag eller mer i landet de importeres fra. Disse bobilene er importert av privatpersoner, agenter eller parallellimportører.
Private tar bruktomsetningen
Det ble kjøpt og solgt 9760 brukte bobiler i Norge i 2016. NCBs medlemmer hadde bare hånd om 38 prosent av denne omsetningen. Og da trolig i forbindelse med innbytte i annen bobil. Det store antallet brukte bobiler ble omsatt i det åpne markedet – enten direkte mellom privatpersoner eller gjennom firmaer spesialisert på bobilmegling. Over 6000 brukte bobiler (62 prosent) ble omsatt på denne måten.
Geir Holm gleder seg over at hans medlemmer har så mye som 84 prosent av markedet for nye bobiler, enten de er nyregistrert eller bruktimportert for førstegangs registrering i Norge.
Alt i alt ble det omsatt 13 236 bobiler i Norge hvorav drøyt halvparten gikk gjennom en NCB-forhandler.