Hva skjer uten en campingplass eller bobilplass?

Når en campingplass ikke lenger tar i mot bobiler og campingvogner må gjestene flytte seg. Da ligger det åpent for fricamping og i verste fall villcamping.

Uten camping og bobilplasser. Hvem tjener på kaos? Ingen. Foto: Per Olav Berg.

På Tromøy tar ikke campingen på Hove lenger imot bobiler og campingvogner. Området er attraktivt for besøkende, som kommer igjen år etter år. Det førte i sommer til at parkeringsplassen på Spornes ble fylt av norske og utenlandske bobilturister. Og på Bottentangen var det i sommer flere biler som hadde kjørt inn i nasjonalparken, skriver lokalavisa Geita på Tromøy på lederplass.

Det er forkastelig å kjøre inn i nasjonalparker. Dessuten er det forbudt og kan gi femsifrede bøter. Men det synliggjør problemet.

Åpenbart har noen i Arendal kommune tenkt på en løsning. Rådmannen foreslår i budsjettforslaget og handlingsprogrammet, som skal vedtas 19. desember, å bruke penger på å regulere en bobilplass. Vi kan lese at det kun er et parti som vil gå videre med prosjektet nå. De øvrige partiene har enten fjernet forslaget eller skjøvet det ut i tid.

Dette er dessverre ikke et spesielt problem for Arendal kommune. Vi finner slike tilfeller i kommuner over hele landet. Det fokuseres ensidig på utgiftene og ikke på de positive ringvirkningene en bobilplass kan gi. En bobilplass med en viss attraktivitet vil gå i overskudd i seg selv. I tillegg kommer den positive inntektsstrømmen til næringslivet i området.

Noen og en hver bør lytte til erfaringene i Kerteminde i Danmark: Måske den bedste kommunale investering i nyere tid. Autocamperplads skovler penge ind, konkluderte lokalavisa da de intervjuet borgermesteren om erfaringene med en ny bobilplass. Så nå vil de vurdere å anlegge enda en bobilplass.

De har skjønt det. Forbud tjener ingen, tilrettelegging tjener alle på.

Knut Randem
ansvarlig redaktør
Bobilverden.no

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Kommentar: Norge i svart-hvitt

Inntil departementet kan klargjøre vil vi for egen del holde oss hjemme. Fritidsreiser skal unngås – med unntak til hytter Read more

Kommentar: Muligheter for gode kjøp

Norge er ikke helt stengt. Vi har et næringsliv som holder åpent så godt det kan. Krona har stupt i Read more

  1 kommentarer til “Hva skjer uten en campingplass eller bobilplass?

  1. Ansgar Birkeland
    10. desember 2019 at 13:08

    God lesing. Over lengre tid har jeg kjempet i Lund kommune for en bobiloppstilling i Malånå båthavn. Alt jeg har møtt er motvillige politikere og privatpersoner som ikke vil se verdien . Trist synes jeg. Det er vel bedre å sende turistene til Flekkefjord. De har forstått det.

    • Emil B.
      11. desember 2019 at 18:45

      Kjører korteste veien til Sverige når vi er på “loffen”. I Sverige samt sørover i Europa føler man seg faktisk velkommen i bobil.

      • Knut B
        18. desember 2019 at 15:54

        Ikke overraskende etter å ha ligget 21 år fast på Hove. Den arrogante holdingen ledelsen av Hove leir (eier av Hove camping) ,den politiske og den byråkratiske ledelse har vist sine gjester og byens brukere av friluftsområdene er jeg ikke forundret over mangel på gjestfrihet. “Alle som kjenner til saksgangen ( eller mangel på den) kommer det ikke som noen overraskelse at byen mangler et overnattingstilbud. Det er kunn gjester som vil bo i yurter eller i hytter på stylter som er velkommen.
        Kjør forbi Arendal og overnatt iRisør eller Grimstad !!!!!!!

  2. Knut
    2. januar 2020 at 11:28

    Hei
    Dette virker på meg som en samrøre av ulike saker og noen fakta feil?

    Kommentaren til Knut B. kan jeg forstå når han har blitt oppsagt etter å ha bod på campingplassen i 21 år, likevell må den ut fra min erfaring bygge på noen fakta feil.

    1 Kommuner, fyke, FMa, statens vegvesen osv. stenger og forbyr hele tiden flere og flere plasser som er fine å parkere bobiler, det er ett stort problem og viktige poeng ref saken, det er langt igjen til å snu utviklingen, eller reversere. Forsøpling, villparkering, vern, sikkerhet,føre var, omregulering, kan bli for mange biler, hytteier klager osv brukes som argumet… er det slik vi ønsker å ha det? forbud på forbud? er det ikke bedre å ta de svært få som forsøpler eller oppfører seg dårlig enn å begrense friheten vi i Norge har vært så stolt av? Det er enorme innskrenkninger i Norge de siste 40 år i forhold til muligheter for å parkere og overnatte, enten det er i telt eller bobil. Friheten blir stadig mindre samtidig som det blir større og større behov.( flere folk og biler) Jeg så flere personbiler og noen bobiler på Botnetangen i sommer(når vi syklet forbi), men hva er egentlig problemte om de ikke forsøpler? de kjører og parkerer på kulesten som er fast dekke som ikke endres av bil (hva oppnår man med å nekte folk å overnatte 1-2 netter der grusveien stopper? er det hytteiere som vil ha området for seg selv? ).

    2 Vi bodde noen dager på Hove sommeren 2019, det var også andre bobiler der, velkommen var vi alle sammen, ja det var stor endring fra 2018 på mange måter, likevell vi og andre hadde noen fine dager der i sommer, mener derfor at det må være store fakta feil i saken ovenfor.

    3 Som nevnt i punkt 1 har det vært store endringer i Norge over tid, veldig mange nye forbud har kommert over tid i forhold til friluftsliv, camping og aktiviteter, vern brukes som argument, men vern bør ikke være målet men ett middel for å oppnå noe. Har vært i møte med fykle og kommuner, der FMa innfører vern som i praksiss er forbud, resultatet er ofte gjenngroing og økt press der det fremdeles ikke er forbud, noe som igjen presser frem nye krav om forbud. Foreslo å åpne opp IGJEN for bobiler på ett par parkeringer i ett annet fylke der de skulle bruke en god del penger for å tilrettelegge for turister med toalett anlegg, dusj og garderober.
    Svaret var at bobiler var uønsket 24/7 , de ønsket helst privat biler eller sykkel, bobiler legger ikke igjen penger og kunne parkere på en campingplass i en nabo kommune mente de…
    Prøvde å nevne Sverige og hva de har fått til der med mange hundre bobil parkeringer langs med sjøen, men ingen interesse, bobiler var uønsket både av kommunen, fylket og FMa ferdig snakka…

    Mener at vi som har bobil må ha fokus på de possitive sidene,frihet,glede, folkehelse,som mange har mulighet til å ta del i, om argumentet for å tilrettelegge for bobiler er at vi legger igjen en nok penger til at de mest surmagede blir fornøyd blir det hele svært feil.

    Viktig at vi forlater plassen minst like fin som før vi kom og har en streng indre selvjustis blandt bobileiere der vi sier klart i fra om noen forsøpler.
    Forbud uten dokumentert grunn bør bekjempes samme hvem de kommer i fra.
    Rykter og fordommer må ikke stå uimotsagt, det er nok av sterke krefter som ønsker å forby det meste også bobiler og mulighet for å bruke bobil.

    Mange gode poeng i artikklen, men også noen betydelig fakta feil jeg måtte påpeke ut fra min erfaring fra sommeren 2019

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *