Hva skal vi gjøre med bobiler og drivstoff i framtiden?

Bobilverden.no har gjennom det siste året brakt flere artikler om det som kan være framtidens ”drivstoff” for bobiler og andre biler med litt størrelse. Har vi blitt noe klokere? Og vet vi hva slags bobil vi skal kjøpe neste gang?

Ansvarlig redaktør Knut Randem deler sine tanker om framtidens «drivstoff» i bobiler.

På det første spørsmålet kan vi svare et klart og tydelig nei. Det eneste vi er sikre på er at vi ikke kommer til å få lov til å forbrenne fossilt drivstoff i større format i framtiden. Kravene til reduksjon av CO2-utslippene globalt og NOx-utslippene lokalt kommer til å bli strammet inn ytterligere i årene vi har foran oss. Det kan vi være sikre på.

Det pågår utvikling av en metode som kan gi 80 prosent reduserte utslipp fra dieselmotorer. Det blir neppe akseptert som tilstrekkelig i et langsiktig perspektiv, men kan gi en kjærkommen pustepause mens utviklingen av andre ”drivstoff” går videre.

Bosch har hevdet at de skal gi dieselmotoren en renessanse. Men Volkswagen har erklært at de kommer til å lansere sin siste dieselmotor i 2026. Den kommer da til å bli levert i nye biler i flere år.

Blir bobilene elektriske? Det ser ikke slik ut med den teknologien som finnes i dag. Det er likevel interessant å se at noen tenker den veien, men for å kunne gå i en elektrisk retning må det skje noe med batteriteknologien. 25 mil i rekkevidde er det få av oss som kan akseptere. Og vi har vel problemer nok med å holde oss under 3500 kg om vi ikke skal fylle på med et par tonn med batterier? Og problemet blir ikke mindre i større bobiler.

Det er spennende å se at også en leverandør som AL-KO tar initiativ. Deres studie med elektriske motorer på bakhjulene i kombinasjon med Fiatens drift på forhjulene kan være en interessant utvikling. Den kan til og med gi oss bakhjulstrekk eller firehjulstrekk når vi har behov for det. Men om det blir noe mer enn et intermesso, gjenstår å se.

Iveco deltar i en europeisk satsning på BioLNG beregnet på langtransport. Det hevdes at utnyttingen av metan fra søppel vil gjøre lufta reinere i et totalregnskap. Men om teknologien vil bli brukt i bobiler vet vi intet om. Andre løsninger med gassdrift blir også utviklet.

En annen teknologisk utvikling står et israelsk-australsk selskap for. De vil fylle vann prosessert på hemmelig vis med hydrogen på tanken. Så skal denne væsken produsere strøm fortløpende i bilen. Dette høres ut som en veldig spennende utvikling. Men vi har lært oss at om noe høres for godt ut til å være sant. Ja, så er det kanskje det?

Hvilken bobil skal jeg kjøpe nå?
Vi har gjort oss noen tanker om hva slags bobil vi skal ha neste gang. Skal vi kanskje vente og se hvilken vei utviklingen går? Beholde bobilen til den ikke kan brukes mer? Eller kjøpe noe nyere brukt for å ikke risikere for mye?

Vi har ikke blitt noe klokere av å vurdere mulighetene opp mot hverandre. Den ene løsningen kan passe like godt som den andre. Hver enkelt av oss har også andre hensyn å ta rundt kjøp og bruk av bobil.

Bobiler befinner seg i en mellomstilling. Varebilene de bygges på blir elektriske, men kan kun brukes til lokal transport. Bobilene har langtransportens behov for rekkevidde, men bygges altså på biler som forberedes for lokale oppgaver. Det kan derfor ta tid før de gode løsningene for oss kommer på banen.

Selv har vi bestemt oss for å ha is i magen når vi skal bytte bobil neste gang. Vurderingene i forhold til lommebok, teknikk og andre ønsker blir som forrige gang vi byttet bobil. Det vil likevel bli en bobil med mindre utslipp enn den nåværende.

Vi må helt klart korrigere vår egen bruk av fossilt drivstoff, men hvilken retning utviklingen tar er ikke godt å si. Selv synes vi det er knakende likegyldig hva bobilen drives framover av – så lenge motorkraft og rekkevidde er tilstrekkelig.

Snart nytt år
Takk for at du har lest oss i 2018 – enten vi har skrevet om drivstoff, reisemål, nyheter om bobiler, opplevelser eller tekniske spørsmål. Bladet Bobilverden.no skal utvikle seg videre i 2019 og vi håper å ha deg med som leser. Vi satser på et godt nytt bobilår!

Knut Randem
ansvarlig redaktør
Bobilverden.no

Del dette med andre:

  5 comments for “Hva skal vi gjøre med bobiler og drivstoff i framtiden?

  1. Inntil videre kan man kjøre sin diesel bobil med god samvittighet. Nyheter i det siste som ikke er så populære hos » gammelmediene «:
    – Co2 utslippene økte i fjor hovedsaklig pga. økt strømproduksjon ( det man » tanker » elbiler med ).
    – Sjefen for IEA ( det internasjonale energibyrået ) fnyser av de som tror elbiler vil redde ( påståtte? ) klimaproblemer. All verdens biltransport ( gods / personer ) står for 8% av Co2 utslippene.
    – Den Kongolesiske fredsprisvinneren Denis Mukwege uttaler at elbileiere skal være klar over at mye av metallene en bruker i disse er utvunnet av barn og voksne som lever under fullstendig uverdige arbeids og boforhold ( 50% verdens Kobolt utvinnes i DR Kongo ).
    – Nilu ( Norsk institutt for luftforskning ) sier at biltrafikk ( person / gods ) i Norge utgjør 2,55% av de farlige partiklene man puster inn. 56% kommer fra vedfyring, og resten kommer med luftstrømmer fra andre land.

    • Jeg oppfatter ikke dette som en kommentar til det jeg har skrevet over, men som en generell kommentar til klimaspørsmålet. Det er en diskusjon for seg.

      I vår jobb som journalister for et fagblad er oppgaven å fortelle leserne hva som skjer. Blir det lansert bobiler med alternative drivstoff så kommer vi til å fortelle om det. Det er ikke vår oppgave å forske eller å argumentere for den ene eller andre løsningen.

      Det er andre som beslutter, og det er i den virkeligheten vi skal velge vår framtidige bobil. Det kan se ut til å være vanskelig å finne gode teknologiske løsninger for bobiler. Foreløpig er fossilt drivstoff eneste løsning for de aller fleste bobilister, er min konklusjon. Og det er det kommentaren over handler om.

      • Savner diskusjonen om tilsetting Ad-blu (urea tror jeg) som tar seg av Nox og nærmest fjerner det.? Dette har vert brukt på lastebiler og gravemaskiner i flere år,
        Påbudt tror jeg. Tror noen varebiler også bruker dette, montert på fabrikken på nye biler. Hvorfor er det så stille media om dette ?
        Kan gjerne publiseres

        • Fiat, som dominerende leverandør av chassis til bobiler, har holdt igjen bruken av AdBlue. Men i 2020-modellene kommer dette for fullt fra Fiat. Heller ikke Fiat greier å tilfredsstille dagens utslippsregler uten å tilsette AdBlue. Mercedes har allerede gjort det en stund, for å nevne et eksempel på en annen leverandør av chassis til bobiler.
          Mercedes har altså ligget foran utslippskravene, og så langt vi har oppfattet vil deres nyere motorer også tilfredsstille kravene fra 2025. Fiat har bare gjort nok for å tilfredsstille utslippskravene i dag – og de gjorde det i siste øyeblikk ved å gå over til tilsetning av AdBlue.
          Les gjerne vår artikkel om den nye Fiat Ducato her: https://bobilverden.no/fiat-lanserer-sin-nye-miljovennlige-ducato/

          • Dersom Ad Blue fjerner Nox- en er ikke dieselmotoren kommet i «mål» ang utslippskrava til dieselmotoren ? Som jeg forstår skulle det være nok for å «friskmelde» dieselmotoren ?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *