Hva er det med Bergen og bobil?

Bergen har i mange år hatt en bobilparkering ved Bergenshallen. Den var godt plassert langs bybanen. Nå er det slik det var tidligere: Ingen tilbud i akseptabel avstand til sentrum.

Bobilplassen ved Bergenshallen var populær i de åtte årene den eksisterte. Foto: Ivar B. Johansen.

Bergen har tidligere vært utskjelt for sin mangel på bobilplasser. I 2012/13 ble bobilplassen ved Bergenshallen et godt tilskudd der den lå godt plassert ved et stoppested på bybanen. Flere kritiske røster har ment at dette var for lite. Nå er også den nedlagt, og situasjonen er som før den ble etablert.

Bobilfolk, som ønsker å besøke Bergen by, gir i sosiale medier uttrykk for at de er frustrerte over de manglende mulighetene for å besøke byen. De verken kan eller vil reise til Bergen når de nærmeste overnattingsmulighetene er campingplasser som ligger 35-45 minutter eller mer med kollektivtransport utenfor Bergen.

En ny og svært enkel bobilplass åpner i neste uke. Den ligger ca 20 minutter med kollektivtransport fra sentrum. Der er det ingen fasiliteter og er derfor uaktuell for svært mange.

Hva gjør kommunen?
Politisk er det ikke gjort noen vedtak om bobilplasser i Bergen. Det bekrefter Arvid Heggestad, som er avdelingsleder i Bymiljøetaten.

Det var hans etat som drev bobilplassen ved Bergenshallen inntil Etat for idrett ville ha tilbake plassen i høst for å bruke den til egne formål. Nå er han på leting etter en ny bobilplass.
– Vi er på jakt etter et egnet sted ved kollektivknutepunkt, primært langs bybanen, svarer Heggestad Bobilverden.no i en epost. Han kan ikke love at de får til noe for 2021-sesongen.

Inntil det etableres en mer hensiktsmessig løsning er Midttun motell & camping, Grimen motell & camping og Bratland camping forbi Nesttun de nærmeste mulighetene. Bybanen bruker ca 25 minutter fra Nesttun til sentrum. Deretter er det minst en kilometer til nærmeste campingplass.
Alternativt kan du slå deg ned i Osøyro og bruke over en time til Bergen med offentlig transport.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  13 comments for “Hva er det med Bergen og bobil?

  1. Bergen har blitt en svært så bilfiendtlig by, og bobiler er intet unntak. 😠
    Om man ikke kommer på sykkel, rullator eller til fots, er det bare til å styre unna og heller legge igjen kronasjene der man er velkommen. 💰👍

  2. Dersom bobileiere var villige til å betale for seg så ville der kommet plasser for dem automatisk. Det er de ikke og derfor mangler parkeringsplassene. Vi ser det klart langs veiene hvor villcamping i distriktene er høyt elsket og et stort problem.

    Nå kommer også nye rimelige bobiler på banen uten toalett og dette gjør saken enda verre.

    • Hvem sier at ikke bobil eiere er villige til å betale for seg? En tøvete påstand. De fleste oppstillings plasser koster fra kr 250 og oppover og det er helt greit for de fleste dersom det er tilrette lagt med vann og avløp. Parkerings plassen ved Bergenshallen var ikke videre sexy, men den korte veien til sentrum betydde mye.

    • For et tøvete kommentar. De aller fleste bobilister har et greit forhold til å bruke bobilplasser og betale for seg. Men det er en betydelig underdekning av slike plasser, og da blir det nødvendigvis endel fricamping, eller villcamping som du kaller det. De aller aller fleste bobilister er ryddige folk og tar vare på den naturen de beveger seg i og som de nyter. Imidlertid er det svært mange som fricamper med vanlig bil. Disse har ikke tilgang til eget sanitærutstyr, og vi opplever stadig at disse benytter naturen som både toalett og bosdplass. Dette blir ofte bobilen urettmessig beskyldt for.
      Det er også et poeng at pr dags dato er de fleste bobilister godt voksne mennesker som ikke har behov for alle de fasilitetene som finnes på en campingplass. Vi trenger stort sett en plass med strøm og tømme/fylle mulighet. Også gjerne by/sentrumsnært. I Sverige er det gjort flere undersøkelser som klart legger død myten om at bobilturismen ikke legger igjen mye penger pr døgn. De plassene/byene som har investert i gode plasser ser en betydelig næringsgevinst i området. Se bare til Flekkefjord. Stor flott plass sentrumsnært. Alltid fullt, og næringslivet jubler. Se til Os syd for Bergen. Mot mange protester etablerte kommunen 10 plasser sentralt. Disse er fullbelagt hele sommersesongen og stort sett fra fredag til søndagskveld hele vintersesongen. Det er nå sterkt på tale å utvide plassen grunnet de gode erfaringene og tilbakemelding fra næringslivet. Slike usaklige oppgulp om betalings uvilje er derfor direkte feil og bærer preg av manglende kunnskap.

  3. Jo flere bobiler jo trangere blir det alle veier, men alle burde se til Ålesund hvor de satser sterkt, og da får de det igjen med god valuta og godt renommé , godt noen har skjønt det, så vi får bare styre unna Bergen , akkurat som Stavanger , der er det bare Mosvangen, og det er for dårlig, men vil de ikke ha turister då er det opp til dem
    Irritert Kabesjåfør.

  4. Hvorfor bruke penger, når det finnes utallige muligheter for parkering i veger, gater og parkeringsplasser med gåavstand eller en kort tur med buss/bane? Man må bare se til at det er snakk om parkering (overnatting) og ikke kampering (med hele møblementet utenfor). Vann fås gratis på alle bensinstasjoner der også toaletter kan benyttes. Så kan vi heller bruke penger på severdigheter, en restaurant og shopping. Har reist rundt i 20 år i inn- og utland, så og si uten å betale for en oppstillingsplass eller vekke oppsikt. Bergen med omegn intet unntak.

  5. Vi har et miljøspøkelse i Bergen som kalles Miljøpartiet de gale som ikke skal ha disse forurensende pensjonistkuvøsene i sitt nærmiljø.
    Det er det samme som alt som smaker godt er usunt eller farlig.
    Mange andre byer bruker sine kaianlegg for å gi turistene et godt inntrykk av sine byer,men ikke spøkelsebyen Bergen.
    Ikke vil de at skip skal komme inn til vågen,men synes det er greit at de legger seg til utenfor sentrum slik at de kan forurense litt andre og.

  6. Vi har et miljøspøkelse i Bergen som kalles Miljøpartiet de gale som ikke skal ha disse forurensende pensjonistkuvøsene i sitt nærmiljø.
    Det er det samme som alt som smaker godt er usunt eller farlig.
    Mange andre byer bruker sine kaianlegg for å gi turistene et godt inntrykk av sine byer,men ikke spøkelsebyen Bergen.
    Ikke vil de at skip skal komme inn til vågen,men synes det er greit at de legger seg til utenfor sentrum slik at de kan forurense litt andre og.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.