Hva bør du passe på før utenlandsturen?

Vanligvis går det meste av seg selv når du reiser på bobiltur i Europa, men det er likevel en del du bør tenke over på forhånd hvordan du løser.

På vei ut i det ukjente? Vi gir deg noen tips på veien. Foto: Christian/Unsplash.

I denne artikkelen tenker vi ikke så mye på det å reise i Norden. Det blir nesten som hjemme, slik føler vi det, og slik er det med det meste. Reiser du lenger så blir det mer å passe på.

Er det nødvendig å nevne det viktigste?: At bobilen er i god stand og at nødvendige servicer er tatt? Gasstest tar du selvfølgelig hvert eller hvert annet år, men sjekker du gassslangene og ser om datoen på den er ok og om slangene er fri for sprekker?

Gassikkerhet og brannalarm er like viktig uansett hvor du er på bobiltur. En innbruddsalarm øker også sikkerheten.

Det er kun grønne miljømerker som gjelder i tyske miljøsoner. Noen soner har også forbud mot diesel. Foto: Knut Randem.

Miljømerker
Må du ha miljømerker? Nei, normalt ikke om du kjører utenom alle miljøsoner. Det kan likevel være praktisk å ha for å gi deg fleksibiliteten. I Tyskland er det om lag 70 byer som har miljøsoner. Et miljømerke koster bare 5 EUR om du for eksempel kjører innom Decra i Flensburg på en hverdag.

I andre land må miljømerker kjøpes på forhånd. Det gjelder for eksempel Frankrike der merkene kun kan bestilles på nettet og sendes til deg i løpet av et par uker. I Frankrike er det forresten også påbudt for biler over 3 500 kg å ha såkalte blindsone-merker på bilen. Det kan du lese mer om her.

For å se hvilke regler som gjelder for miljømerker i de ulike landene, kan du lese denne artikkelen om miljømerker. Om du har en bobil uten partikkelfilter kan du nesten sikkert regne med at du får lite tilgjengelighet til miljøsonene.

Allerede på de danske broene kan du spare mye med riktig avtale. Foto: Stig Åke Jönsson, MalmöBild/Sund&Bælt.

Bompenger og betalingsmåter
Vi har tidligere skrevet mye om hvordan du kan bruke din norske bombrikke i utlandet og om hvordan du kan få store rabatter på de danske broene etter bare en tur. Tyngre bobiler, som skal til Østerrike kan også bruke en nordiske løsning. Alt dette kan du lese detaljert om her.

Det er to viktige transitland når du skal til Middelhavet; Østerrike og Sveits. I begge landene kjøper bobiler inntil 3 500 kg et oblat for motorveier på eller nær grensa. For Østerrike kan det være lurt å planlegge litt mer. Det er nemlig enkelte strekninger der du må betale bompenger i tillegg til vignett. Der kan betalingskøen være svært lang. Du kan forhåndsbetale deg gjennom slike betalingsanlegg og passere i egen fil.

ASFINAG kan du både kjøpe digital vignett og forhåndsbetale for bompasseringer. Innkjøp bør gjøres i god tid. App-en med samme navn kan være nyttig. (Det finnes et tilsvarende system i Slovenia.)

De tyngre bobilene som skal gjennom Sveits kan benytte app-en «Via» og betaler sin motorveiavgift gjennom den. Den må ikke forveksles med «ViaToll» som er en polsk app for det samme formålet.

AutoPass-brikka kan med nødvendige avtaler gi fordeler på de danske broene. Skal du til Østerrike kan bobiler over 3 500 kg benytte EasyGo+ både der og hjemme. Foto: EasyGo.com

Det vil bli for omfattende å gå gjennom hvert eneste land og deres bompengeløsninger.

Generelt er det slik i de fleste land med bompenger at du enten betaler i en automatisk bomstasjon med kreditkort eller trekker en billett når du kjører inn på motorveien for så sette den inn i automaten når du kjører ut og betaler med kreditkort etter hvor langt du har kjørt på bomveien. Noen steder er det også betjente bomstasjoner.

Slik er det i de fleste landene som har bompenger, men spesielt om du har en bobil over 3 500 kg skal du være oppmerksom på eventuelle krav om betalingsbokser som settes i vinduet.

Betalingsbokser a la AutoPass finnes i en rekke land. Du kan som regel anskaffe slik nær grensa, men det finnes også aktører som selger eller leier ut slike bokser for flere land. En av disse er «TollTickets». Om det er nødvendig må du vurdere ut fra eget behov. Det billigste er nok uansett å skaffe seg slike bokser i de aktuelle landene.

Det er ingen selvfølge at du får fylle gass i Europa. Foto: Knut Randem.

Gass i Europa
Å få tak i gass når tanken/flaska er tom kan by på problemer når du er utenfor Norge. Det er to grunner til det. Den ene grunnen er at det brukes forskjellige tilkoblinger i de ulike landene, den andre er at ulike firmaer ikke vil ta i mot andre firmas gassflasker i bytte.

Både Danmark og Spania bruker for eksempel den samme klikk-koblingen vi har i Norge, men du får neppe lov til å bytte den. Vi har opplevd å få bytte i Danmark, men det var en del år siden. Siden har det nok blitt strengere. Spania har strengere regler, men en del campingplasser har bytteordninger.

Heller ikke industrikoblingen er problemfritt. For eksempel har Tyskland andre gjenger enn Norge. Da er løsninger å fylle flaska, men det er heller ikke lett.

I Flensburg er det mulig å fylle gass på norske gassflasker. Det finnes også noen andre steder du kan fylle, men det er ikke alltid lette å finne fram. På vår datterside Bobilplassen.no prøver vi å samle en oversikt over fyllesteder her.

Velger du selvfyllingsflaske så sørg for utvendig fylling. Da defineres den som tank og er lovlig å fylle i land som ikke tillater fylling av flasker gjennom åpen dør. Foto: Knut Randem.

Det beste rådet er å ha fulle gassflasker før du reiser ut av landet. Om sommeren uten oppvarmingsbehov bør to flasker holde til flittig bruk i fire, fem uker, men avhengig av bruk. Om du for eksempel bruker kjøleskapet kun på gass, vil du merke det på forbruket.

Selvfyllingsflasker er en løsning stadig flere velger. Med en slik kan du med et sett adaptere fylle gass en rekke steder i Europa. Heller ikke det er problemfritt. Noen steder er det bare lov å fylle gass til bilens framdrift, men det sees ofte gjennom fingrene med det. En viktig forutsetning er at du har utvendig påfylling og ikke må åpne gassskapet for å fylle. Mange vil hevde at det går bra uten utvendig fyllepunkt, men dette har blitt strengere de senere årene.

Du kan lese mer om selvfyllingsflasker i denne artikkelen. Der kan du også lære litt om forskjellen på gassen du fyller nord og sør i Europa. Du kan lese enda mer om problemstillingene her.

I flere land kan du stå gratis på over 6 000 gårder eller hos andre om du har kjøpt inngangsbilletten. Foto: Knut Randem.

Overnatting
De fleste vil nok først velge reisemål før de ser seg om etter overnattingsmuligheter. Men vi er forskellige. Noen vil være trygge og bo på campingplasser eller bobilplasser med gode servicetilbud. Dem er det mange av og prisene er oftest fornuftige. Andre vil fricampe.

Å fricampe er sjelden like enkelt som i Norge, Sverige og Finland. I Nederland, Sveits, Østerrike, Slovenia, Kroatia, Serbia, Montenegro og Portugal vil det være strengere restriksjoner på fricamping. Også i Spania har det strammet seg til langs den sørlige kysten.

I de øvrige landene tolereres som oftest fricamping, eller rettere sagt parkering med overnatting om du tar hensyn og velger plass med omhu. Å velge plass med omhu kan også være viktig ut fra et sikkerhetshensyn. Det finnes mange beryktede strekninger og ta det ikke for gitt at en plass blant mange trailere er trygg.

Ro deg ned noen dager på en campingplass. Å kjøre hver dag blir ofte stress. Foto: Knut Randem.

Det finnes i flere land muligheter som ligner på fricamping, men som også regnes som trygge. Du kan lese mer om overnatting på tusenvis av gårder og hos andre næringsdrivende her.

Vi har laget en oversikt over hvor du kan finne bobilplasser og campingplasser i en del land. Den finner du på Bobilplassen.no.

I tillegg er det en rekke app-er som har sanket inn informasjon, men flere av dem har innhold generert av brukerne og blir ikke kvalitetskontrollert spesielt godt. Informasjonen som ligger der kan være påvirket av at vi har svært ulike definisjoner av hva som er hva. Så bli ikke for skuffet om du roter deg bort, men som regel går det bra. App-ene Camping-App.eu, Stellplatz-Radar og Campercontact går for å være gode app-er for bruk sørover i Europa.

Om du har sluttet å bruke kontanter i Norge, så ikke ta det for gitt når du kommer sørover i Europa. Foto: Knut Randem.

Kort og kontant
De vanlige kredit- og debetkortene aksepteres i hele Europa, men i noen land kan det være lenger mellom brukerstedene. Du kan derfor ikke reise like kontantløs som du kan i Norge. Ta med noen euro eller lokal valuta så du slipper å ta ut penger med en gang du mangler kontanter.

Men det finnes flere nyttige kort. Innenfor EU/EØS er det viktig å ha med seg et Europeisk helsetrygdkort som viser at du har rett på offentlig helsetilbud. Sjekk utløpsdatoen på det du har eller bestill et nytt hos NAV.

Selv om du skal ha krav på helsehjelp i EU/EØS bør du likevel ha en reiseforsikring. Det er annet som kan gå galt, og du kan trenge hjelp om en kritisk situasjon oppstår.

Veihjelp kan du ofte få gjennom forsikringen din, men sjekk før du reiser hva ditt forsikringsselskap tilbyr. Et medlemskap i NAF eller en annen organisasjon kan også gi rett på veihjelp i Europa.

Grønt forsikringskort er strengt tatt ikke nødvendig i Europa, men det kan gjøre det enklere å komme gjennom en kontroll eller ved et trafikkuhell. Det er forsikringselskapet ditt som utsteder grønt kort.

Og er det nå så sikkert at du skal kjøre hele veien? Ferger er dyrt, men det er også kjøreturen. Regn på det. Foto: Knut Randem.

Camping Key Europe og Camping Card International er to kort, som både brukes som identifikasjon og som hurtiginnsjekking på noen campingplasser. De kan også gi andre fordeler. Det er lenge siden sist vi opplevde å bli spurt om slike kort, men det er en liten kostnad og ingen tung bør å bære. Du kan lese mer om de to kortene på deres egne hjemmesider: Camping Key Europe og Camping Card International. Kortene kan kjøpes hos de to bobilforeningene eller NHO Reiseliv.

Du blir sjelden bedt om å vise det, men et pass er det alltid godt å ha med seg.

Pass på at jeg er vaksinert. Foto: Josh Rakower/Unsplash.

Reiser du med hund eller katt bør du sette deg inn i reglene for vaksinasjon slik at du slipper å sette dyret i karantene når du kommer hjem. Du finner oppdatert informasjon hos Mattilsynet.

Det er en umulighet å leie deg gjennom Europa. Det er mye annet å tenke på når du skal ut og reise. Hva skal du se, hva skal du oppleve? Har du ikke vært i et land tidligere så kan det være greit å søke etter reisehåndbøker i bokhandel eller på nettet. Du kan også ta en titt på våre reisetips.

Er du usikker og redd for å reise langt, bør du kanskje reise sammen med noen eller lete etter noen som kan ta deg med på en guidet tur.

God tur!

Artikkelen ble første gang publisert i april 2023. Den blir oppdatert ved behov. Tips oss gjerne om forbedringer.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  6 comments for “Hva bør du passe på før utenlandsturen?

  1. Det er helt greit å reise rundt Vest Europa. I løpet av 63 år på veien har jeg aldri hatt problemer. Men det er noen enkle ting du MÅ ha med.
    – Det Europeiske Helsetrygdkort kortet. Det bestille hos Helfo. Husk også ekstra reiseforsikring fra Europeiske eller lignende. Hjemtransport av deg og bil ved alvorlig sykdom. Det dekkes ikke av det Europeiske Helsetrygdkort et
    – Grønt forsikringskort, det spørres det ofte etter i Øst-Europa, spesielt landene i gamle jugoslavia.
    -Jeg bruker kun gass til kokeplate. På min tyske 10 kg flaske har jeg tysk indutrikoppling, Fylles enkelt i Norge og Tyskland. Til den utvedendige, grillen 3 kg tysk flaske som jeg får byttet overalt.
    – Kjøle og fryseskap går på 12 volt strøm. 2000w solcellepanel holder greit liv i de.
    – Reserve drivstoff tank er en nødvendighet. Tomkjøring kan være trafikkfarlig. Tomkjøring på Autobahnen medfører en saftig bot!!
    – Varselvest til alla passasjerer, Husk også 2 stk varseltrekanter. Parkeringsskive er også nødvendig!
    – Husk å fylle litt ekstra luft, hastigheten på Autobahn går ofte 110 til 130, unge varmgang i dekk!!
    -Jeg har forøvrig all fyring med diesel, anbefales, mindre gasstress.

    Jeg ønsker alle en sikker og god tur. Min tur vil i år 2023 gå på kryss og tvers over alle grenseoverganger mellom Norge, Sverige og Finnland. !76 stk i alt. Beregnet reisetid 3 mnd. Start 16. 16. .mai.
    Mvh Steinarontour!

    • når du sier at du bruker 12v til kjøl og frys så burde du kanskje si at du har kompressorkjøleskap så ingen andre med absorbsjonskjøleskap tror det går bra med 12v. Og så er det bare bobilene under 3,5 t som kan kjøre over 100 km på autobahn

  2. Pussig at EU ikke klarer å sørge for like regler på dette områdetni hele unionen. D3tte minner jo ikke om «fri flyt». Noe å jobbe for for foreningene våre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *