– Vannplaning er bilførerens verste mareritt gjennom fuktige norske høstmåneder. Slitte dekk øker risikoen – og aller verst ute er de som kjører på nedslitte piggfrie vinterdekk gjennom sommerhalvåret, sier daglig leder Jon Erik Ludvigsen i Dekkimportørenes forening.
– Vi ser dessverre alt for mange biler som kjører sommeren igjennom ned piggfrie vinterdekk. Ofte er dette vinterdekk som er så mye slitt at bileieren ”like godt kan kjøre dem helt ut over sommeren” før han kjøper nye.
Dette er et forkastelig valg. Piggfrie vinterdekk er, som betegnelsen tilsier, spesielt utviklet for vinterføre og lave temperaturer. De passer overhodet ikke til varme veier og sommertemperaturer, og har generelt svært mye dårligere våtegenskaper enn rene sommerdekk. Du sikrer deg bestpå høstvåte veier med gode sommerdekk som gir godt veigrep, slår Ludvigsen fast.
Vannplaning oppstår når dekkene ikke lenger klarer å lense unna vannet mellom dekk og vei raskt nok. Bilen vil da flyte ukontrollerbart oppå en film av vann, inntil hastigheten igjen er lav nok til at dekkene får grep mot underlaget.
I denne kritiske fasen er det veldig viktig at man ikke veiver rundt på rattet, men forholder seg rolig til veigrepet er gjenopprettet.
En plutselig økning i turtall vil være et tegn på at dekkene har mistet kontakten med veien. Løft foten vekk fra gasspedalen, trå inn clutchen og vent til hjulene igjen får grep. Får man panikk og begynner å vri på rattet, kan resultatet fort bli en utforkjøring når dekkene igjen griper.
– Risikoen for vannplaning er størst der det er slitt groper i asfalten. I disse gropene samler det seg ekstra mye vann, og derfor må man prøve å unngå å kjøre i disse, understreker Ludvigsen.
– Det er veldig viktig at bilister ikke ser seg blinde på minstekravet til mønsterdybde på sommerdekk, som nå er 1,6 millimeter. Dekk som er så mye slitt, gir i praksis så godt som ingen beskyttelse mot vannplaning, sier Rune Hjelvik i dekkjeden Super Dekk Service. – Alle seriøse dekkprodusenter er enige om at våtegenskapene i et sommerdekk reduseres dramatisk når mønsterdybden blir mindre enn 3-4 millimeter.
– Både nedbørsmengder og veislitasje her i landet understreker ekstra sterkt hvor viktig det er med god mønsterdybde. Dette handler om sikkerhet, og den skal man ikke gamble med, fastslår Hjelvik, som legger til at flere tester har avdekket at vannplaningsterskelen kan være opptil 20 – 30 km/t lavere med et mye slitt sommerdekk enn med et nytt og godt dekk ved hastigheter rundt 80 – 90 km/t.