Hobby er på offensiven

Administrerende direktør, Holger Schulz, presenterte gode resultater og ambisiøse planer for Hobby kommende år. Foto: Bjarne Eikefjord.

Hobby har i mange år vært markedsleder på campingvogner i Europa. Etter noen turbulente år med fallende totalsalg, ble Hobby pustet i nakken av Adria i flere markedsområder. Men nå vokser Hobby igjen, forteller administrerende direktør, Holger Schulz på årets pressekonferanse i Fockbeck.

Hobby-gruppen utgjøres av «storebror» Hobby og «lillesøster» Fendt. Til sammen mønstrer de hele 42,2 prosent markedsandel for campingvogner i Tyskland, fordelt med 24 prosent på Hobby og 18,2 prosent for Fendt. Totalt omsetter gruppen for rundt €450 millioner, eller i overkant av fire millarder norske kroner. 1100 ansatte skrudde i 2017 sammen 11.000 campingvogner og 2000 bobiler, en økning på henholdsvis 8,6 og 38,4 prosent fra året før. Det var Holger Schulz strålende fornøyd med, men varslet at Hobby har ambisiøse planer for 2018. Da skal Hobby sende ut 12.000 campingvogner og 2500 bobiler, i et Europeisk marked som forventes å øke videre. Hele 350 forhandlere i hele Europa, i praksis i alle europeiske land, står klar til å virkeliggjøre Hobbys planer om å befeste sin lederposisjon innen caravanbransjen.

Hobby presenterte sine nye 2018 modeller ved en gammel flyplass like sør for Kiel-kanalen i Schleswig Holstein. Foto: Bjarne Eikefjord.

50 års jubileum
Hobby feierer i år at det er 50 år siden Harald Striewski etablerte Hobby, etter å ha skrudd sammen en campingvogn og solgte den til en nabo. Jubileet ble behørig feiret i månedsskiftet april-mai, men nå setter det sine spor i kolleksjonen av campingvogner og bobiler for kommende salgsår.

Den generelle nedgangen i etterspørselen etter campingvogner siden finanskrisen i 2008, har rammet Hobby noe hardere enn andre produsenter som har hatt høyere andel av bobiler i sin totale produksjon. Men dette er nå snudd, sier Holger Schulz, med henvisning til resultatene for 2017.

Jubileumsmodeller
Hobby lanserer en serie spesialutstyrte modeller av både campingvogner og bobiler for å markere 50 års jubileet.

Manfred Taedcke, direktør for markedsføring, salg og kundeservice sier til BoCM at digitalstyringssystemet Hobby Connect blir tilgjengelig for alle campingvogner og bobiler i 2018. Med en Hobby Connect boks og en app på mobiltelefonen, får hver en kode som gjelder kjøretøyet. Dette gjør at man kan ha en vogn plassert ved sjøen eller på fjellet, og kunne styre varmesystemene hjemmefra. Taedcke sier at de har registrert at Adria har halt noe innpå Hobby i flere markeder, men ser for seg at den store 50 års jubileumskampanjen som Hobby skal kjøre over hele Europa det kommende året, vil bidra til å befeste Hobbys posisjon som markedsleder.

Tekst og foto: Bjarne Eikefjord for Bobilverden.no
og Bobil- og Caravanmagasinet (BoCM)
(artikkelen er noe forkortet i forhold til den BoCM vil trykke,
som omhandler campingvogner noe bredere)

Bobilverden.no har i år inngått et samarbeide med BoCM om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *