Hobby på jakt etter kulda

På CMT-messa i Stuttgart i januar viste Hobby en ny offensiv holdning. Lanseringen av den nye innstegsmodellen Hobby Optima ontour ble i februar fulgt opp med en presentasjon i Tromsø for utvalgte magasiner.

16 bobiljournalister og representanter for Hobby poserer foran et nydelig nordlys. Foto: Oliver Franke ©Hobby.

Bobiljournalister fra 16 europeiske redaksjoner ble invitert til Tromsø for å teste Optima ontour, som Hobby kaller en van og bybobilen Vantana ontour. Vi var blant en av dem. Åtte bobiler av de to merkene var sendt til Tromsø for anledningen, og Hobbys markedsavdeling benyttet anledningen til å ta sine lekre bilder. Vi har brukt et par av dem i denne reportasjen. De er god reklame for vinterturisme i Norge, og vi vil sikkert få se dem i Hobbys markedsføring senere.

I Tromsø fikk vi disponere de to modellene i tre timer hver. Vi tilbrakte også en natt på Tromsø camping i en av bobilene. For vår del ble natta der tilbrakt i en Vantana ontour. Vi valgte å beholde ullundertøyet på den natta, men erfaringen er for kort til å si noe om denne modellen. Å kjøre den var uansett en fornøyelse.

Hobby håper å ta en del av vinterbobilmarkedet. Det var lite å si på kjøreegenskapene. Foto: Knut Randem.

Godt grep på veien
Vi hadde takket ja til å kjøre en Optima ontour fra Tromsø til Oslo. Det ble dermed fire dager og langt bedre erfaringer med denne. Vi skulle virkelig få teste vinteregenskapene på nordnorske vinterveier midt i februar.

La oss ta kjøreegenskapene først. Hobby Optima ontour er bygget på en forhjulsdreven Citron Jumper. Den har en seks trinns manuell girkasse og en to liters motor på 130 hk. Motoren bruker AdBlue. Modellen er 216 cm bred og har en lengde på 678 cm. Totalvekta er 3500 kg og lasteevnen er oppgitt til 618 kg.

Det er noe eget med vintercamping. Foto: Knut Randem.

Vi kjørte 1650 km og hadde en god kjøreopplevelse i denne bobilen. Førermiljøet er som å sette seg inn i en Fiat. Bare logoen på rattet avslører at dette er en Citroen. Det er resultatet av utstrakt samarbeid mellom bilprodusentene.

Girkassa i Jumper er tett og fin og selv en som vanligvis kjører med automatgir fant seg umiddelbart godt til rette. Med sine kompakte mål er dette en bobil det er lett å kjøre også for den som ikke liker for store biler. Vi mistet aldri veigrepet og kjørte som på skinner med nye piggdekk.

Bodelen virker solid og godt ”skrudd sammen”. Her var det ingen ulyder på vår kjøretur. Her må det legges til at det ikke var med mer bagasje og utstyr med enn det vi trengte for vår kjøretur. Garasjen var så godt som tom.

To soveplasser, men spiseplass til fire personer. Foto: Knut Randem.

Besto vintertesten
Det er ingen tvil om at Optima ontour besto vintertesten. Truma-varmeren gjorde jobben sin uten for mye støy og det var hele tiden varmt og godt i bobilen. En svakhet i vår testbil var imidlertid at varmeren kun gikk på gass. På innstegsmodeller gjelder det å spare der det er mulig, men å bruke 5-6000 kroner ekstra på en varmer som også kan gå på strøm virker svært fornuftig med norske øyne. Med tyske øyne og tyske strømpriser er denne vurderingen en helt annen.

En sjekk med en norsk forhandler i ettertid viser da også at de tar inn Optima ontour med Truma Combi 6E. Den har mulighet for elektrisk drift av varme og varmtvann.

Vi brukte bobilen i ulike typer vær, 15 kuldegrader en dag og heftig snøvær en annen. Uten konkrete målinger er vår erfaring at Optima ontour er godt isolert og holder godt på varmen. Den besto helt klart vintertesten.

Kjøkkenbenken har en forlengerklaff for bruk ved behov. Foto: Knut Randem.

Stramme linjer
Interiøret i Hobby Optima ontour er minimalistisk. Overflatene er rene og frie for treverk. Dette er et interiør som trolig finner sine tilhengere i yngre aldersklasser.

Kjøkkenet har tre kokebluss, kum og en lem som forlenger kjøkkenbenken foran inngangsdøra samt et 140 liters kjøleskap. Det er store og gode skuffer i benken og godt med overskap på kjøkkenet.

Vår modell var en Hobby Optima ontour V65 GE med enkeltsenger. Den fås også i en utgave med tverrstilt seng bak. Begge modellene har to soveplasser.

Stramme linjer og lite «kos» i interiøret. Foto: Knut Randem.

I soverommet er det overskap på tre vegger. Under de to sengene er det hylleskap på den ene siden og hengeskap på den andre. Det soverommet mangler er belysning. Det er kun en leselampe ved hver seng. Vi savnet den allmenne belysningen. Ellers i bilen hadde vi ikke noe å utsette på belysningen.

Badet er romslig, men du dusjer på samme sted som du står foran vasken. Toalettet har separat vanntank for spyling.

Over førerhuset er det et panoramavindu og åpne hyller. Foto: Knut Randem.

Også over bordet i salongen er det overskap. Rundt førerplassen er det åpne hyller som egner seg godt for det du trenger enkel tilgang til nå du er på farten. Over førerplassen er det et såkalt panoramavindu som kan åpnes.

Selv om dette er en innstegsmodell så følger Hobby sin ”all inclusive-linje”. Det betyr at den er utstyrt med blant annet markise, 22” flatskjerm, radio med navigasjon og ryggekamera, sengeforlenger for å slå sammen enkeltsengene, plisségardiner i førerhuset, løse tepper på gulvene, frostbeskyttede installasjoner i gulvet og oppvarmede vanntanker.

På vei mot Sommarøy i vakkert vinterlandskap. Foto: Oliver Franke ©Hobby.

Hobby Optima ontour koster i Norge om lag 700 000 kroner. Optima leveres også i utgavene ”de luxe” og ”premium”.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Lansering av Hobby Optima ontour
Les også: Hobby går for ”all inclusive”

Del dette med andre:

  4 comments for “Hobby på jakt etter kulda

  1. Absolutt interessante saker når man må slanke totalvekta.
    Men hvordan er det med bobiler bygget på Citroën og Peugeot og automatgear? Vet redaksjonen noe om det?
    Kan ikke erindre å ha sett en eneste av nyere modeller av disse merkene, avertert på Finn eller andre steder, utstyrt med annet enn manuell kasse.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *