Hobby økte 38 prosent i 2017

Hobby presenterer en serie bobiler fra kompakt, via delintegrerte til alkovebobiler med «HobbyKomplett, All-Inclusive» konseptet hvor bilene er ferdig utstyrt fra fabrikken. Foto: Bjarne Eikefjord.

Selv om Hobby allerede i 1984 presenterte de første bobilene, har de liksom ikke fått det helt til innen bobilmarkedet. Til tross for design, utførelse og utstyr var helt på høyde med konkurrentene. Men så kom omslaget.

For et par år siden innførte så Hobby samme konsept på bobiler som hadde vært suksessformelen for campingvogner: All Inclusive utstyrspakking, de vil si å levere ferdig utstyrte bobiler rett fra fabrikken, uten behov for å legge ned mye penger i å kjøpe flere utstyrspakker i tillegg til selve kjøretøyet. Dette må ha truffet markedet godt, for salgstallene for Hobby bobiler spratt opp med over 38 prosent i løpet av siste året. Dette videreføres i «Hobby komplett – all inclusive utstyrspakkene. Kjøpere av Hobby bobiler vil få kjøretøyet til fast pris, ferdig klargjort for bruk når det forlater fabrikken, uten å måtte kjøpe kostbare utstyrspakker i tillegg. «Dette har fungert bra for campingvogner, og vi tror det vil fungere like bra for bobiler,» sier en av topplederne i Hobby, med henvisning til planen om å øke bobilsalget med 25 prosent i 2018.

Vantana-serien er kompaktbobiler (bybobiler) som er spesielt tilpasset kjøring i byer og på smale og svingete veier, med full bobilkomfort tilgjengelig. Foto: Bjarne Eikefjord.

Doblet salg
Manfred Taedcke, direktør for salg, markedsføring og kundeservice i Hobby, sier at Hobby har hatt sterkt fokus på hvordan de kan øke salget av bobiler. Løsningen ser ut til å ha vært å innføre «All Inclusive» konseptet også for bobiler. I løpet av to år er salget av bobiler doblet, med foreløpig toppår i 2017. «Vi øker nå jevnt og trutt innen bobilmarkedet i Europa» konstaterer Manfred Taedcke som også peker på noen andre fordeler ved å levere bobilene bruksklare. «Da er alt utstyret på plass, og hele lastekapasiteten står til disposisjon for kundene» sier Manfred. Ellers vil ekstrautstyr raskt kunne spise opp lastekapasiteten, både for selve kjøretøyet, men også for førerkortvektgrensen. «Men først og fremst oppfordrer vi aktuelle bobilkjøpere om å se på hva de får for prisen de skal betale. Da er vi helt sikre på at Hobby bobiler er meget konkurransedyktige» sier Manfred.

Dobbeltseng akterut, over bagasjerom er en klassisk design for kompaktbobiler. Kan også leveres med enkeltsenger. Foto: Bjarne Eikefjord.

Digitalisering
Hobby har utviklet sitt eget digitale kommunikasjonssystem, «Hobby Connect». I løpet av 2018 blir dette tilgjengelig for alle campingvogner og bobiler fra Hobby, opplyser Manfred Taedcke. «Vi i Hobby ønsket et bedre, web basert system, mer sofistikert og på linje med det vi finner i BMW, Tesla og Volvo. Med Hobby Connect kan den enkelte kontrollere varmesystemer, klimaanlegg, kjøleskap og annen oppvarming, som varmtvann og vanntanker vinterstid. Det har vi nå fått til, og det er en spennende utvikling,» sier Manfred Taedcke.

Optima Premium er toppmodellen i serien av delintegrerte biler, og har fått betydelig ekstern og intern oppgradering. Foto: Bjarne Eikefjord.

Modellutvalg
Hobby tilbyr for 2018 33 ulike modeller innen to delintegrerte linjer, jubileumsmodeller, alkovebiler og kompaktbobiler. Spesielt kompaktbilene, eller bybobiler, mener Hobby har et betydelig potensiale. Vantana-serien har fått omfattende facelift, og tilbys nå i lengder fra 6 – 6,4 meter lengde. Vantana-serien presenteres som ideell for bybruk og landområder hvor veiene kan være smale og svingete. Alle kjøretøyene har variabel sittegruppe, fleksibelt kjøkken, og i noen modeller er det to vaskerom med henholdsvis toalett og vask/dusj mulighet.

Dobbeltseng med tilhørende toalett/vaskerom. Foto: Bjarne Eikefjord.

Ny Optima
«Fullblods» bobiler finner vi i Optima-serien, som har fått omfattende forbedringer. Spesielt kjøkkendelen skiller seg fra forgjengeren. De større modellene har vaskerom og toalett i bakenden, og der finner vi dusjløsninger som kan gjøre enhver Hobby campingvogneier grønn av misunnelse. Innføringen av LED-lys sikrer lavt strømforbruk når kjøretøyet er parkert uten tilkoblingsmulighet. Ellers finnes en rekke varianter sengeløsninger og sittegrupper. Eksempelvis dronningsenger i de mer påkostede utgavene. Går vi opp i premium-utgavene, finner vi noe av det ypperste innen estetikk og dekorative fargekombinasjoner vi har sett så langt. Vi kan også nevne den nye Truma varmtvannsvarmer 3020HE, som med opptil 8,5 kW med strøm og gass, leverer både varme i bobiler og varmtvann til vask og dusj.

Alkove for familier
Alkovebilene har fremdeles sitt marked for familiecampere. Hobbys Siesta alkovebobil har også gjennomgått betydelig oppgradering, og fremstår nå med det nye 140 liter Slim Tower kjøleskap som standard. Muligheten for å installere klimaanlegg og solcellepaneler er tilrettelagt, og baderommet er hentet rett fra Optima. Det samme gjelder det nye Blaupunkt navigasjonssystemet som inngår i Hobbykomplett All Inclusive. Selvfølgelig med DAB radio som er viktig i Norge når FM-nettet blir helt stille i løpet av 2017. Alle bobilene kan utstyres med avtagbart hengerfeste.

Seter og sittegruppe i samme eksklusive materialer som Hobby Premium campingvogner. Foto: Bjarne Eikefjord.

Prisnivå avgjør
Til syvende og sist er det prisene, og hva folk flest føler de får for det de betaler, som er avgjørende for kjøpsviljen. Med de nye bobildesignene, kombinert med at de leveres fiks ferdige fra fabrikken og klare til bruk uten ytterligere investering i ekstra utstyr, gjør at Hobby blir en konkurrent å regne med i bobilmarkedet også de kommende årene.

Tekst og foto: Bjarne Eikefjord for Bobilverden.no
og Bobil- og Caravanmagasinet (BoCM)

Bobilverden.no har i år inngått et samarbeide med BoCM om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:

  2 comments for “Hobby økte 38 prosent i 2017

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *