Hobby har i en årrekke hatt en dominerende posisjon for campingvogner både i Europa og i Norge. Bobiler fra Hobby har det gått langt tregere med. Under pressekonferansen tidligere i sommer var det klare signaler fra toppledelsen at dette aktet de å gjøre noe med.
Markedet for campingvogner i Europa bikket så vidt 79.000 i 2017. Til sammenligning ble det solgt over 110.000 bobiler. For Hobby er tallene motsatt. 12.000 campingvogner rullet ut fra fabrikken i Fockbek i Schleswig-Holsten, mellom Kiel kanalen og grensa mot Danmark. Men bare 2000 bobiler med Hobby merke rullet nye ut på veiene. Ikke for det. Omsetningen viste pene, voksende tall og antallet ansatte økte med 150.
Alt inkludert
Gode, velutstyrte campingvogner med det meste som standard til lave priser har vært suksessformelen for Hobby i ulike markeder. Hobby Bobiler for 2019 er sydd over samme lesten. Velutstyrte og til meget konkurransedyktige priser, fortalte Manfred Taedke da han introduserte de tre hovedseriene Hobby vil fokusere på innen bobilmarkedet. De skal være så velutstyrte at det ikke skal være behov for mye ekstra utstyr, mener Hobby. Og viser at de mener alvor med å inkludere utstyr for minst 10 000 Euro i basisprisene under betegnelsen «Hobbykomplett» All-inclusive pakke.
Bobilene skal kunne kjøres rett fra fabrikken og ut på veiene, og derfra fungere optimalt for brukerne, lover Hobby. Pakken dekker hele kjøretøyet utvendig og innvendig. Markise er ferdigmontert fra fabrikk, det samme er et navigasjonssystem med ryggekamera, og selvfølgelig Hobby CI-BUS styringssystem med TFT kontrollpanel. Det er bare å sette seg inn og nyte ferien fra begynnelsen, lover Hobby.
Detaljforbedringer
Hobbys filosofi har vært kontinuerlige oppgraderinger og forbedringer framfor store teknologisprang. Denne kommer nå også til uttrykk i bobiltilbudet gjennom en rekke nye detaljforbedringer innen konstruksjon og teknologi. For eksempel et forbedret gassflaskeskap, nye dørhengsler på inngangsdøra, og varmluftsirkulasjon i det bakre vaskerommet. Optima De Luxe har fått en helt nydesignet bakseksjon, og fremstår nærmest i ny drakg.
Tre segmenter
Hobby bobiler kommer i tre hovedutførelser med tilammen 15 forskjellige innredninger som til sammen kan gi 27 ulike modeller som dekker alle modellområder. Den delintegrerte Optima Premium er toppmodellen, og der kommer to nye varianter, T70 GQ og T70HGQ. De er utstyrt med en dronningseng som kan justeres både i lengden og i høyden. Baderommet er en åpen løsning med separat dusjkabinett, og T70 HGO har en senkeseng for to personer. Premiumutgaven kommer nå i åtte varianter med enkeltsenger, franske dobbeltsenger og en valgfri senkeseng for to. Hobby leverer også en alkovebobilserie, Siesta, som først og fremst skal appellere til familer. Ellers satser Hobby sterkt på det såkalte bybobilsegmentet med Vantana serien, som nå kan leveres med dobbeltseng eller to enkeltsenger etter ønske. De ulike modellene skiller seg fra hverandre ved motorvalg, utstyrspakker og eksteriørdesign, og Hobby sikter seg inn mot ulike målgrupper med serien.
Ekstrautstyr
Selv med All Inclusive, har Hobby likevel noe ekstrautstyrstilbud for bybobilene. Dette omfatter en chassispakke, som blant annet omfatter LED kjørelys og aluminiumsfelger. Dessuten kommer trådløst alarmsystem med gassalarm, muligheter for å endre sittegruppen til sovegruppe og ekstra sidevindu i soveromsavdelingen. Med andre ord: Hobby satser knallhardt for å ta en større bit av bobilkaka i campingmarkedet.
Tekst: Bjarne Eikefjord for Bobilverden.no
og Bobil og Caravan Magasinet
Priser og brosjyrer.
Litt bedre servicenivå og større inntresse for bobiler på forhandlernivå hadde vell ikke skadd…
Kansje se litt på importnivået i Norge.
Kjører selv en 2017 Hobby Optima, og er kjempefornøyd med bil, mindre fornøyd på forhandlerne i Norge.
Hva med en midtstilt dobbelt seng helt bak. ? 160 bredde og kvitt seg med kokeplate . Hvem lager Varm- mat I bobil ??
Jeg lager vanlig mat 🍲 😁