Hobby avduker ny bybobil på VW Crafter

Teppet ble trukket av den nye Hobby Maxia van på en pressekonferanse denne helgen. Den nye bybobilen spiller på skandinavisk design og hygge.

Hobby har valgt Volkswagen Crafter for sin nye Maxia-serie. Foto: Knut Randem.

I mai ble det kjent at Hobby hadde inngått en langsiktig avtale med Volkswagen om bruk av Crafter som grunnlag for nye bobilmodeller. Det ble da uttalt at de første modellene ville bli lansert i løpet av året. Nå er den første her og det vil komme flere modeller i Maxia-serien.

Det var under en pressekonferanse på messa Caravan salon i Düsseldorf Hobby avduket den første modellen på Crafter. Det er en bybobil med navnet Hobby Maxia van. Navnet speiler hen til et skandinavisk design Hobby også har implementert i sine campingvogner med samme navn.

Interiøret skal spille på skandinavisk design og hygge. Foto: Knut Randem.

– Hobbys Maxia van kombinerer skandinavisk stil og hygge med toppmoderne karosseri- og kjøretøyteknologi «Made in Germany».
Slik beskriver Hobby selv den nye bybobilen når de presenterer den for pressen.

I følge administrerende direktør Bernd Löher setter deres kunder stor pris på rene designlinjer, en moderne stil og varme farger. Lyst valnøtttre, grafittgrå vegger og hvite overskap skal understreke den enkle skandinaviske designstilen. Samtidig skal innslag av lyst tre bidra til hyggefølelsen.

Under den brede langsgående senga er det lagringsplass. Foto: Knut Randem.

Innvendig har Maxia en rommelig takhøyde på 2 meter. Kjøkkenet er utrustet med et kompressorkjøleskapet på 90 liter. Koketoppen har fått to bluss, noe vi ser blir vanligere hos flere produsenter. Oppvarmingen blir ivaretatt med Truma Combi 6.

Maxia kan registreres for en maksmalvekt på 3500 kg, men kan også oppgraderes til 3850 kg. Maxia har to sengeplasser. Vekt i kjøreklar stand oppgis til 3 326 kg. Modellen er 683 cm lang og 204 cm bred.

Fire personer kan spise i salongen. Foto: Knut Randem.

VW Crafter (2,0 l TDI) er basiskjøretøy for den første bybobilen i Maxia-serien. Den har 177 hk, 8-trinns automatgir og start/stopp-teknologien er inkludert.

Maxia kommer med et omfattende utvalg av kjøreassistentsystemer som standard, inkludert tretthetsregistrering, ryggekamera, filskiftevarslingssystem («Lane Assist»), trafikkovervåkingssystem, adaptiv cruisekontroll (ACC), fartsbegrenser, samt lys- og regnsensorer.

Hobby er ikke blygere enn at de utroper Maxia til en luksusbil i bybobil-segmentet. I Tyskland vil den koste om lag 93 500 euro.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  4 comments for “Hobby avduker ny bybobil på VW Crafter

  1. Etter mitt syn ser dette ganske ordinært ut , så å utrope denne bilen i premiumsegmentet er nok bare en tilsnikelse for å forsvare den høye prisen.Se bare på bordplaten ,som har en standard du finner på en typisk innstegsmodell.
    Riktignok er bilen bortimot fullspekket med fører og kjøreassistentprogram, men det burde være standard på en bil som leveres i 2023.

  2. Vet ikke om jeg ble så veldig imponert. Den er vel som bybobiler flest vil være anno 2023 vil jeg tro.
    Så var det dette med ‘kjøreklar’ vekt da…..
    «Vekt i kjøreklar stand oppgis til 3 326 kg.» Mon tro hva som egentlig menes med det?
    Virker ikke som om bransjen selv er enige i så måte. 🤔

    • Jeg lurer også på hva vekt i kjøreklar stand er. Betyr det at jeg må velge full vanntank eller mat i kjøleskapet? 174 kilo (eg mindre ettersom jeg veier mer enn 75 kilo)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.