Hjørnesteinsbedriftene produserer luksusbobiler

Morelo har luksuslinerens store salong. Foto: Knut Randem.

I den lille bayerske landsbyen Schlüsselfeld bor det 5600 mennesker. Her ble både Concorde og Phoenix produsert. Det blir de fortsatt, men for et par år siden brøt sentrale personer ut fra disse selskapene og etablerte en ny bobilprodusent i det samme segmentet.

Litt mer plass på et Morelo-kjøkken. Foto: Knut Randem

Ikke bare er dette en by hvor svært mange arbeider i disse nøkkelbedriftene, men det er også familiære forhold på tvers av konkurrentene.
Den nye produsenten av luksusbobiler er Morelo, som for første gang er representert på Caravanmessen.
– Morelo ble første gang vist på Caravan salon i Düsseldorf i fjor, forteller Nikolai Reime i Reime & Lode AS.
– Tre nordmenn kjøpte da en Morelo. Det var før vi var i gang som forhandler her i Norge. Siden da har vi tre forhandlerne solgt 3-4 Morelo her i Norge. To av dem hos oss, forteller Reime.
– Vi ser at behovet for biler i denne størrelsen vokser.

Tre modeller
På Caravanmessen 2012 viser de tre forhandlerne tre Morelo. Vi tok en nærmere titt på Morelo Palace 90 M sammen med Paal Lyche i Campinggården.
Dette er en bil med en grunnpris på 1.715.000 kroner. Den er 9,24 meter lang og 2,40 bred. Det er sengeplass til fire, to av dem i senkeseng. Egenvekten er 5400 kg og totoalvekten 6700 kg.
– Dette er en bil som er godt utrustet til norske vintre. Veggene er i 42 mm styrofoam, det er dobbelt gulv på 36 cm og det er vannbåren varme i gulv og langs vegger, forteller Lyche.
Bilen er bygget på Iveco og har en motor på 170 hk og en seks trinns girkasse, bakhjulstrekk, antispinn, dashbord med kjølerom og keramisk toalett med 250 liter fast tank for å nevne noe av standardutstyret.
Lyche viser også fram den enkle tilgangen til de elektriske koblingene. De nås gjennom en utvendig luke. Her er det også tilkobling for pc slik at en teknikker på fabrikken kan sitte der og fjerndiagnosere feil i de elektriske funksjonene.
Den utstilte modellen er påplusset utstyr for om lag 300.000 kroner – blant annet hydrauliske støttebein med automatisk nivåregulering til en pris av kr 59.000, som det dyreste tilleggsutstyret.

Storebror til denne modellen er ikke mer enn noen få centimeter lenger, men den har løftet dobbeltsenga et trinn og får plass til en Toyota IQ i garasjen.

Morelos soverom sett gjennom badeavdelingen. Foto: Knut Randem.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *