Historisk stort bobilsalg i Norge

Generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund, Geir Holm, kan konstatere at det aldri har vært så populært å bruke bobil i ferien som det var i 2016. Salget økte med hele 10 prosent.

For første gang er det solgt mer enn 3 000 nye bobiler i Norge i løpet av en sesong. Salget økte med hele 10 prosent i 2016.

Statistikkene fra de norske bobil- og caravanforhandlerne viser svært positive tall når det gjelder salget av nye bobiler. Salget er det største på 10 år. For første gang brytes grensen på 3000 solgte nye bobiler.

Orden i økonomien
– Dette er fantastisk i et år hvor det har vært mye «uro» og negativ omtale i media rundt norsk økonomi, med blant annet stadig økende arbeidsledighet. Men ser vi på hovedmålgruppen for bobiler, så er disse pensjonister med solid økonomi som i liten grad påvirkes av svingninger i økonomien, sier Geir Holm, generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund.

Caravanbransjens inntrykk støttes opp av finansieringsselskapene som i betydelig grad var med på å finansiere de 3052 nye bobilene som ble solgt i 2016.

– Hovedgruppen som handler ny bobil er den samme som tidligere. De er gjerne i slutten av 50-årene eller eldre, har trygg og solid økonomi, handler ikke over evne og virker ikke å være veldig avhengig av de økonomiske svingningene, sier Mette Kjærsund som er produktansvarlig for fritidssegmentet ved Santander Consumer Bank.

Søker gode opplevelser
Holm tror det er flere årsaker til at bobiler opplever en sterk vekst i Norge, og trekker frem et økende behov for gode opplevelser i forbindelse med ferie og fritid.
– Caravanbransjens inntrykk er at nordmenn nå er mer opptatt av god kvalitet på ferie- og fritidsopplevelsene. Både bobil og campingvogn har høy standard og tilbyr mye komfort, sier Holm, som også peker på at caravanbransjen har kvittet seg med harry-stempelet.

– Nå ser vi at det er trendy med både bobil og campingvogn i flere miljøer, slår generalsekretæren fast.

(fra pressemelding)

Les også: Hvilket bobilmerke solgte best i 2016?
Les også: Trendsetterne tråkker til

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *