Her er steinspruten verst i Norge

To fylker skiller seg ut: Her er risikoen for steinsprut mot frontruta mer enn dobbelt så høy som i de minst risikable fylkene.

Risikoen for å få steinsprut går ned når vårrengjøringen av gatene og veiene starter, påpeker forsikringsselskapet If. Foto: If.

Nå er det høysesong for glasskader på bilen. Viken og Oslo peker seg klart ut som de fylkene hvor du oftest blir rammet av steinsprut, viser skadefrekvenstall fra forsikringsselskapet If. Du har lavest sannsynlighet for å bli truffet av steinsprut i Vestland fylke og i Møre og Romsdal.

I Oslo er risikoen 10,4 prosent for å få steinsprut i ruta i løpet av et år, mens den er 9,7 prosent i Viken. Det er mer enn dobbelt så mye som på Vestlandet. Tilsvarende tall for Vestland fylke og Møre og Romsdal er henholdsvis 3,9 prosent og 4,2 prosent.

– Litt enkelt sagt: Bor og kjører du i Drammen, Oslo eller Moss er faren dobbelt så stor for å bli rammet av steinsprut som på Voss, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If i en pressemelding.

Steinspruttoppen i Norge:

Fylke

Sannsynlighet for steinsprut / år

Viken 10,4 %
Oslo 9,7 %
Trøndelag 8,8 %
Vestfold og Telemark 8,2 %
Innlandet 7,5 %
Troms og Finnmark 6,1 %
Agder 6,0 %
Nordland 5,1 %
Rogaland 4,6 %
Møre og Romsdal 4,2 %
Vestland 3,9 %

Forbikjøring er vanlig årsak
– Hvorfor så mye steinsprut i Oslo og Viken? En god del av forklaringen er at det går mange motorveier med parallelle kjørefelter og påkjøringsfelter gjennom disse fylkene. Det er også svært stor trafikk på veiene. Steinsprut skjer gjerne når du blir forbikjørt av en bil, og en grusbit eller en småstein blir slynget av dekket mot din bil av den som kjører forbi. Det er mer sjelden du får steinsprut av bilen du kjører rett bak, men det kan også skje, sier han.

Hovedårsaken til mindre steinsprut i de to vestlandsfylkene er mindre trafikktetthet og færre veier med parallelle kjørefelter, påpeker Clementz.

Vanskelig å unngå steinsprut
– Værsituasjonen gjennom vinteren og hvordan vintervedlikeholdet av veiene skjer i det enkelte fylke, kan også spille inn på sannsynligheten for å få en grusbit eller småstein i frontruta. Det kan også være forskjeller mellom kommunene hvordan vintervedlikeholdet foregår på de kommunale veiene. Her vil bruken av grus/sand opp mot salting ha betydning. Det samme gjelder når den såkalte vårrengjøringen av veiene starter, for da børstes veiene – og sannsynligheten for steinsprut går ned, sier Clementz.

Når du kjører forbi et skilt med «Gratis reparasjon av steinsprut» utenfor et glassverksted, er det forsikringen din som dekker denne skaden. Glassverkstedet melder inn skaden for deg til forsikringsselskapet ditt.

– Det er vanskelig å verge seg mot steinsprut i trafikken, men det beste rådet er: Hold god avstand til bilen foran. Da reduserer du risikoen for å få en steinsprutskade i frontruta til en viss grad, sier Clementz.

Koster 1,6 milliarder kroner årlig
Reparasjon av glasskader på bilen er dekket på delkasko, kasko og utvidede kaskoprodukter. Forsikring dekker skader på alle bilens vindusruter, samt glasstak og takluker av glass. Hvis glassruta kan repareres, betaler du ingen egenandel. Hvis ruta må byttes, betaler du en egenandel. Glasskader påvirker ikke bonusen.

Antall steinsprut og glasskader på norske biler har doblet seg de siste 20 årene: I 1997 ble det meldt inn litt over 117 000 skader til forsikringsselskapene i Norge, mens antallet nå ligger på rundt 250 000 skader årlig. Det viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge. Glasskader koster årlig rundt 1,6 milliarder kroner.

If oppfordrer deg til å dekke skader i ruta med gjennomsiktig tape og reparere den så raskt som mulig slik at skaden ikke forverres.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

  3 comments for “Her er steinspruten verst i Norge

  1. Det burde innføres skvettlapper bak bakhjulene, som det var for mange år siden. Da hadde vi sluppet mange av disse skadene og spart masse penger.

  2. Er ikkje rart at Vestlandet er minst steinsprut for her er dårligst veinett smale å svingete veier og dermed mindre fart.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *