Hemmelighetskremmeri før lansering av en ny kategori kompakt bobil

Det har vært mye hemmelighetskremmeri rundt lanseringen av Challengers nye Combo X150. Med en invitasjon til pressekonferanse levert på døra og en kryptisk video har Challenger gjort sitt beste for å pirre pressens nysgjerrighet.

X150 ser ut som en bybobil, men uten varebilkarosseri. Foto: Challenger.

Challenger Combo X150 lanseres som en helt ny kategori bobil. En bobil i grensesnittet mellom en bybobil og en kompakt bobil. Den minner i utseende mye om en halvintegrert bobil, men førerhuset og bodelen er fullstendig integrert i hverandre.

X150 er bare 599 cm lang. Foto: Challenger.

Karosseriet er bygget i samarbeid med bilekspertise som har sikret en aerodynamisk form. Karosseriet er utviklet delvis i materialer som også benyttes i landbruksmaskiner. Det er testet for aldring tilsvarende en kjøredistanse på 100 000 km.

– X150 er den første i et nytt segment bobiler, sier Challenger og mer enn antyder at det kan komme flere modeller. Denne første modellen er svært kompakt med en lengde på 599 cm og en bredde på 210 cm. Høyden er 275 cm og innvendig bredde 198 cm.

– Vi ser stor etterspørsel etter mindre bobiler i Europa og markedet for bybobiler er i sterk vekst. Det er grunnen til at vi lanserer denne nye kategorien bobil, fortalte Challenger i pressekonferansen.

Salong med nytt lysdesign og senkeseng. Forsidebildet viser salongen sett bakover. Foto: Challenger.

For fire personer
Challenger Combo X150 har sengeplass til fire personer. To i en senkeseng på 140×190 cm over salongen og to som det kan reies opp til i salongen. Senkesenga benytter ikke belter slik det har vært vanlig i slike løsninger, men wire.

Sofa omgjort for kjøring. Isofix ligger klar. Foto: Challenger.

Salongen har to langsgående sofaer (face to face) som begge kan gjøres om slik at det blir to sitteplasser her ved kjøring. Her er det også Isofix-fester. Challenger opplyser at det er spiseplass til fem personer, men det er faktisk seks sitteplasser rundt bordet. Bordet er foldbart slik at det blir enklere å komme forbi.

X150 skal, som Challenger sier, favne det beste fra to verdner – komforten fra vanlige bobiler og den kompakte bybobilen. Bortsett fra målene ser X150 ut til å lene seg mer mot bobilen i spesielt interiørløsningene.

Vasken er gjemt i veggen over toalettet for å spare plass. Foto: Challenger.

Badet er plassert på tverrs bakerst i bobilen. Her er det også et stor klesskap og tilgang til «garasjen» som selvfølgelig også har tilgang fra utsiden. Dette er plassert mellom badet og kjøkkenbenken.

Det er et kompakt kjøkken i X150. Foto: Challenger.

God lasteevne
Challenger Combo X150 er bygget på Fiat og leveres med en motor på 140 hk. Egenvekten er oppgitt til 2700 kg. En arctic-pakk, som blir levert som standard til Norge, veier 40 kg. Automatgir veier 39 kg, men likevel kan det se ut som om det her blir god lasteevne med totalvekt på 3500 kg.

Du får ennå ikke kjøpt Challenger Combo X150. Fra mars vil den være på et roadshow i Norge og fra juni kan bestillinger leveres. Først mot slutten av året vil kundene kunne motta sine X150.

Challenger Combo X150 vil koste 929 000 kroner i Norge, opplyser Bjørn Arve Opsahl i AOAS til Bobilverden.no.

Under kan du se Challengers egen presentasjonsvideo av X150:

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  3 comments for “Hemmelighetskremmeri før lansering av en ny kategori kompakt bobil

  1. Fin bil både interiørt og eksteriørt med mange kreative løsninger. Det eneste som bekymrer meg er at plassen i garasjen så vidt jeg kan bedømme, er noe begrenset.
    Forøvrig hilser jeg trenden med kompakte bobiler , velkommen.Det er tydelig en økt etterspørsel etter biler i dette segmentet, så det er gledelig at fabrikkene responderer på dette.
    Det er viktig ved valg av bobil at man vurderer behov og feriemønster.Er valget å rusle rund på campingplasser i nærmiljøet, kan vel bobilen ikke bli stor og lang nok.For oss som liker å kjøre over Stelviopasset og gjennom små byer i Italia , er kompakte biler det beste valg.Så da er det godt at markedet tilbyr et godt utvalg i alle størrelsessegmenter.

    • Jeg tenkte det samme om «garasjen» og begrensninger den har. Hva om det hadde vært løftemekanisme til en motorsykkel der, som muliggjorde at man via to elektrisk drevne løftearmer kunne ha en motorsykkel på tvers bak på bilen? Og da kunne tåle en full-size sykkel, iallefall opp til 250 kg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.