En bobil uten faste senger passer ikke norske kunder, trodde importøren. Nå kommer Challenger 260 i helintegrert utgave og importøren har stor tro på modellen.
I tre år har Challenger 260 vært en bestselger i Europa. Det forteller Stian Ringstad hos importør Arve Opsahl AS. Det var en bobil de ikke trodde ville passe de norske kundene.
– Det er først i år vi har tatt inn noe særlig av den halvintegrerte Challenger 260 og de er utsolgt.
I 2021-sesongen lanserer Challenger 2060 som er den helintegrerte varianten av 260. Og nå har importøren fått troen.
– Vi forventer stort trøkk på denne modellen. Det er ingen konkurrenter som har denne løsningen, sier Ringstad.
Kun senkeseng
Nye Challenger 2060 har som sin halvintegrerte forgjenger ingen fast seng. Den eneste senga i bobilen henger i taket over salongen. Det gjør at modellen kan oppleves romslig når ingen seng opptar gulvplassen. Dermed holder den seg også under 7 meter på lengden.
SmartLounge kaller Challenger dette konseptet. Salongen har to langsgående sofaer mot hverandre. Bordet mellom dem er elektrisk senkbart slik at senkesenga kan senkes helt ned på setene i sofaen.
Dermed er det ikke vanskelig å komme inn i senga om man er to i bilen. De to bør imidlertid være enige om når de legger seg.
2060 registreres for fire personer og da er det også fire sengeplasser. Med fire i bilen senkes ikke senkesenga helt ned og salongen gjøres om til en dobbeltseng. Da må det brukes stige for å komme opp i senkesenga.
Det er mulig å sitte i forsetene når senga brukes, men det er neppe veldig hensiktsmessig om senga er senket helt ned.
Bad og toalett befinner seg på hver sin side helt bakerst bak egen dør. Over garasjen er det et romslig skap for oppbevaring. Dette er tilgjengelig fra badet. Dette skapet går ikke i full bredde, men avgir plass til den høye delen av garasjen på venstre side.
Lettvekter
Challenger 2060 registreres for 3500 kg og er av importøren veid inn til 2914 kg egenvekt. Det er lavere enn fabrikkens oppgitte vekt på 3070 kg. Bobilen er bygd på Fiat (rettet, opprinnelig skrev vi Ford) og har forhjulsdrift. Motoren er på 140 hk med automatgir. Oppvarmingen besørges av Trumas dieselvarmer.
Ved kjøring kan de to sofaene gjøres om til to seter i kjøreretningen. Begge er utstyrt med Isofix for enklere festing av barnestoler.
Challenger leveres i Norge som «Norden line». Det betyr blant annet at karosseriplatene ytterst er i aluminium i motsetning til glassfiber som er standard i Mellom-Europa.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Spännande och innovativ, finns en modell av märket franska chasson som har likheter, bra med kök som har bättre avställningsplatser.
Skönt att se att inte alla husbilar ser lika ut.