– Hele Europa vil ha lettere bobiler

– Forhandlerne opplever at det er et viktig tema blant kundene at bobilene holder seg under 3500 kg. Dette er et tema i hele Europa. Samtidig ønsker kundene større bobiler med god lasteevne, sier Jan Kaspersen i Caravan Nord ApS. På Caravanmessen sørger han også for norgespremiere for et helt nytt konsept mellom bobil og van.

Kaspersen og Caravan Nord er representant for Dethleffs i Norge, Sverige og Danmark. Han slår fast at den perfekte bobilen ennå ikke er laget, men de prøver stadig å få det til.
– Vi utvikler hele tiden detaljer etter tilbakemeldinger fra kundene. I Tyskland inviteres kunder til å være med på utviklingen ved våre fabrikker. Vi har også samlinger med norske forhandlere flere ganger i året og får kundenes tilbakemeldinger via dem.
– Fra forslag til løsning er utviklet og testet tar det gjerne to, tre år før den er i salg, forteller Kaspersen. Flere av disse løsningene er nedfelt i årets nye modeller omtalt her i Bobilverden i sommer. Der har flere av modellene blitt vesentlig lettere.
– Vi sørger for at kundene har kontroll med vekten ved å lage veide pakker med tilleggsutstyr.

Les også: Slanker, utvikler og fornyer

– En av våre styrker i Norge er at vi nå kan levere alle modeller, unntatt de minste, med vannbåren varme. Dette er en utvikling som startet i 2012 og fullføres i 2014.

Bobilverden møtte Kaspersen på Caravan salon i Düsseldorf. Da kunne han fortelle at de satser på en alkovemodell i Norge.
– Nordmenn har ikke villet ha alkovemodeller, men nå tror vi nye, unge kundegrupper er modne for rimelige og rommelige alkovemodeller. Vi lanserer derfor det vi kaller ”Family six”. Den er godkjent for seks personer og vil koste under 600.000 kroner. Vi tror det er en nisje der.
”Family six” er også kjent som modellen Trend og har en lengde på 643 cm.

"Family six" har køyer bak, alkove og sengeplass i salong. Foto: Knut Randem

«Family six» har køyer bak, alkove og sengeplass i salong. Foto: Knut Randem

 

Ny modellnisje
På Caravanmessen blir det norgespremiere for Dethleffs nye modell Evan.
– Dette er en mellomting mellom av Globebus og en van, sier Kaspersen.
– Det er en citybil med en lengde på 565 cm.

Evan er en liten og fleksibel nyhet fra Dethleffs. Foto: Knut Randem.

Evan er en liten og fleksibel nyhet fra Dethleffs. Foto: Knut Randem.

Evan lanseres i to utgaver. Evan Active har hevetak med to sengeplasser. Begge har senkeseng. Totalt har Evan Active fem sengeplasser.
Evan er også utstyrt med Webasto varme. Kjøkkenbenken står flatt langs den ene veggen. Her er det kun et bluss, men det er forholdsvis god benkeplass. Kanskje ikke bobilen for den som lager mest mat i bilen. På motsatt side er det dusj og toalett. Toalettet er et løst porta potti, som må løftes ut for å kunne bruke dusjen.
Evan Active er innredet med to sofaer med et bord mellom seg. Det gjør det unødvendig å snu førerstolen, men stolen ved siden av kan snus.
I Evan Sport (uten hevetak) er det kun én sofa og begge stolene foran er vendbare.
Sidedøra er forholdsvis bred. Den store døra bak kan gjøre Evan tilgjengelig for rullestolbrukere, men det avhenger sterkt av funksjonshemning. Her er det også fester for å stramme opp for eksempel en sykkel (eller rullestol?) i bakre del av bobilen.
Evan har en lasteevne på over 700 kg og med en bredde på bare 215 cm er dette en bobil som kan ta seg fram på linje med mange personbiler.
Evan har mange smarte detaljer og den er tidlig ute med usb-uttak for lading og fjernstyring av lyset. Det blir spennende å se hvordan dette ”mellomkonseptet” blir tatt i mot.
På Caravanmessen vises Evan Active.

Evan Active med hevetak kommer til Caravanmessen på Lillestrøm. Foto: Knut Randem.

Evan Active med hevetak kommer til Caravanmessen på Lillestrøm. Foto: Knut Randem.

 

Les også: Færre modeller som følge av europeisk nedgang

Caravan Nord er også nordisk representant for Sunlight.
– Det har vært en suksesshistorie. Mange vil ha ny bobil framfor en brukt. Nye oppdaterte modeller gjør at suksessen fortsetter, sier Kaspersen.
– Sunlight T69 til 550.000 kroner var vår mest solgte Sunlight i 2013, forteller Kaspersen. Deres regnskapsår 2013 er allerede avsluttet.
– T69 får nytt design i 2013. T68 får senkeseng og er 743 cm lang og nytt 2014-design. Begge bilene blir å se på Lillestrøm, avslutter Kaspersen.

Sunlight T69 med nytt 2014-design. Foto: Knut Randem.

Sunlight T69 med nytt 2014-design. Foto: Knut Randem.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.