Hektet på veteranbobil, fikk trøbbel med momsen

Det er ikke mange GMC bobiler i Norge. Espen Heitmann er en av få som har et sterkt forhold til disse bilene. Han har importert og restaurert, men på sin siste anskaffelse fikk han trøbbel med momsen da veteranen skulle re-eksporteres.

Denne GMC 230 Glacier 1973 håpet Espen Heitmann å selge til en norsk entusiast. Bilen er fotografert på stranda i Galveston. Foto: Privat.

Det er pasjon og mye arbeid som skal til for å restaurere en veteranbobil. Det er kun seks GMC bobiler i Norge og bare tre er på veien og registrert.
– Det ble laget 12 000 av dem og det regnes med at 8 000 av dem fortsatt er på veien. Spesielt i USA ses dette på som en kultbil, forteller Espen Heitmann.

Han legger til at han er litt aktiv i det lille GMC-miljøet. Ut fra et ønske om å få flere interessert i denne kultbilen importerte han en GMC 230 Glacier 1973-modell til Norge. Dette var hans tredje GMC. Hensikten var ikke å beholde den selv, men å friste noen til å kjøpe bilen og bli medlem i den eksklusive gruppen.

Bobilen ble kjøpt og kjørt gjennom halve USA, sendt til Bremerhaven med skip og kjørt derfra og hjem til Geiranger. Fra grensen og hjem ble den kjørt på prøveskilt. I tillegg ble den kjørt på en liten visningstur og en testtur for å sjekke teknikken.

Heitmann fant imidlertid ingen kjøper i Norge. Det fant han derimot i Nederland. Bobilen ble derfor re-eksportert.

Denne bobilen – en GMC 260 Sequoia 1973 – er Espen Heitmanns restaureringsprosjekt. I 1973 ble denne levert kun i denne fargen, Parrot Green. Foto: Privat.

– På tollvesenets sider står det at du kan søke momsrefusjon om bilen blir re-eksportert innen et år, forklarer Heitmann. Hans bil hadde heller ikke blitt registrert i Norge.

Men momsen fikk han ikke tilbake
Til tross for det han trodde var en kurant affære skulle det likevel ikke være så enkelt. Bobilen hadde tross alt kjørt på norske veier.

– Jeg ble oppringt av en hyggelig saksbehandler og fortalte ærlig at bobilen var blitt kjørt og flyttet på. Da ble det ganske raskt klart at jeg ikke kunne får momsrefusjon for bilen.

– Saksbehandleren sammenlignet det med en innpakket stol. Har du pakket den opp, er den å anse som brukt.
Det kunne virke som om bobilen måtte kjøres på lastebil for å kunne kvalifisere til momsrefusjon ved re-eksport.

Gjennom advokat prøvde Heitmann å anke saken, men fikk igjen avslag. Advokaten advarte mot å gå videre med saken da det raskt ville kunne koste langt mer enn de 16 000 moms-kronene han ønsket tilbakebetalt.

Espen Heitmann må ta tapet, men ønsker å advare andre som eventuelt er i samme situasjon. Ruller hjulene på norsk asfalt er løpet kjørt.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.