Med stadig flere syklister på europeiske veier er det viktigere enn noensinne at bilistene vet hva syklisten har planlagt. Nå har Ford utviklet en emoji-jakke som også sier noe om hvordan syklisten føler seg og hva de har tenkt å gjøre.
Ifølge en EU-rapport omkommer 2000 syklister i trafikken i Europa hvert år. I 2018 mistet ifølge Statistisk Sentralbyrå 7 syklister eller passasjerer på sykkel i Norge livet i trafikken. Hele 410 ble skadet.
Den nye jakken skal gjøre det enklere for syklistene å kommunisere med bilister og andre trafikanter. Ved hjelp av skiftende emoji-tegn på jakkens rygg kan andre trafikanter se hvordan syklisten har det og hvilke retningsvalg denne har tenkt til å forta seg, forteller Ford i en pressemelding.
Foreløpig en prototype
Emoji-jakken, som foreløpig er en prototype – og ikke til salgs, blir kontrollert av syklisten fra en trådløs enhet som er montert på sykkelstyret.
Den har et LED-panel på ryggen hvor følgende emojier kan vises: 🙂😐🙁⚠️⬅️➡️
– Kommunikasjon mellom trafikantene er helt avgjørende for trafikksikkerheten. Med emoji-jakken bruker vi et språk som er universelt for å unngå de mange konfliktene som i dag oppstår mellom bilførere og syklister, sier Emmanuel Lubrani, ansvarlig for Ford Europas store kampanje, Share The Road.
Etter at de første emojiene kom for over 20 år siden, har dette blitt beskrevet som det første språket skapt i det digitale universet. Ifølge «Emoji Trend Report» føler de fleste mennesker seg mer komfortable med å uttrykke følelser med en emoji enn i en telefonsamtale.
Bedre kommunikasjon mellom syklister og bilister
Målet med kampanjen er å få bilister og syklister til bedre å dele veien mellom seg og bedre kunne sette seg inn i den andres situasjon og adferd i trafikkbildet.
– Emojier har blitt en helt integrert del av vår kommunikasjon og evne til å uttrykke oss raskt. Denne jakken er utviklet i et partnerskap mellom oss og Fords Share the Road-kampanjen og skal gjøre det lettere for syklister å uttrykke sine følelser og forsterke den emosjonelle forbindelsen mellom dem og andre trafikanter, sierProfessor, Department of Communication and Cognition fra Tilburg Universitetet i Nederland, Dr. Neil Cohn PhD.
Tekst: Redaksjonen