Har utviklet emoji-jakke for syklister

Med stadig flere syklister på europeiske veier er det viktigere enn noensinne at bilistene vet hva syklisten har planlagt. Nå har Ford utviklet en emoji-jakke som også sier noe om hvordan syklisten føler seg og hva de har tenkt å gjøre.

Signalet på ryggen kan skifte etter behov. Foto: Ford.

Ifølge en EU-rapport omkommer 2000 syklister i trafikken i Europa hvert år. I 2018 mistet ifølge Statistisk Sentralbyrå 7 syklister eller passasjerer på sykkel i Norge livet i trafikken. Hele 410 ble skadet.

Jakka kan fungere som blinklys. Foto: Skjermdump fra Fords video.

Den nye jakken skal gjøre det enklere for syklistene å kommunisere med bilister og andre trafikanter. Ved hjelp av skiftende emoji-tegn på jakkens rygg kan andre trafikanter se hvordan syklisten har det og hvilke retningsvalg denne har tenkt til å forta seg, forteller Ford i en pressemelding.

Foreløpig en prototype
Emoji-jakken, som foreløpig er en prototype – og ikke til salgs, blir kontrollert av syklisten fra en trådløs enhet som er montert på sykkelstyret.

Den har et LED-panel på ryggen hvor følgende emojier kan vises: 🙂😐🙁⚠️⬅️➡️

– Kommunikasjon mellom trafikantene er helt avgjørende for trafikksikkerheten. Med emoji-jakken bruker vi et språk som er universelt for å unngå de mange konfliktene som i dag oppstår mellom bilførere og syklister, sier Emmanuel Lubrani, ansvarlig for Ford Europas store kampanje, Share The Road.

Syklisten betjener signalene fra styret. Foto: Fords.

Etter at de første emojiene kom for over 20 år siden, har dette blitt beskrevet som det første språket skapt i det digitale universet. Ifølge «Emoji Trend Report» føler de fleste mennesker seg mer komfortable med å uttrykke følelser med en emoji enn i en telefonsamtale.

Bedre kommunikasjon mellom syklister og bilister
Målet med kampanjen er å få bilister og syklister til bedre å dele veien mellom seg og bedre kunne sette seg inn i den andres situasjon og adferd i trafikkbildet.

– Emojier har blitt en helt integrert del av vår kommunikasjon og evne til å uttrykke oss raskt. Denne jakken er utviklet i et partnerskap mellom oss og Fords Share the Road-kampanjen og skal gjøre det lettere for syklister å uttrykke sine følelser og forsterke den emosjonelle forbindelsen mellom dem og andre trafikanter, sierProfessor, Department of Communication and Cognition fra Tilburg Universitetet i Nederland, Dr. Neil Cohn PhD.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *