Hamburg er første by som innfører Euro 6-krav for dieselbiler

Det grønne miljømerket er fortsatt det strengeste gyldige oblatet i Tyskland. 

Byen har ikke hatt miljøsoner til nå, men velger å gå direkte for Euro 6-krav i deler av byen. Hamburg er den første tyske byen som gjør dette. Forbudet mot ”eldre” biler innføres i neste uke, men det finnes intet miljøoblat som viser hvem som kan kjøre i sonene det gjelder.

En slik miljøsone eller kjøreforbud kvalifiserer til et blått miljøoblat. Det er bare et problem, oblatet er ennå ikke innført. Det er nå også snakk om å innføre to blå oblater. Se mer om dette lenger ned.

Hamburg har verken hatt rød, gul eller grønn miljøsone. Meldingen om at de nå innfører Euro 6-krav har i noen sammenhenger blitt omtalt som om det gjelder hele byen. Det gjør det ikke.

Forbudet mot dieselbiler uten Euro 6 gjelder kun i to gater, melder Handelsblatt. Begge gatene ligger i bydelen Altona og har høy luftforurensning.
I Max-Brauer-Allee gjelder forbudet en strekning på 580 meter og i Stresemannstrasse 1600 meter. Begge er skiltet og det finnes andre veier å kjøre. Det åpne spørsmålet er hvordan politiet skal kunne kontrollere kjøreforbudet. Handelsblatt melder at forbudet gjelder fra 31. mai 2018. Det er også stor politisk uenighet om veien videre. (fortsetter under bildet)

Ikke så ille som det kan høres ut. Faksimile: Handelsblatt.

Blått oblat er ikke godkjent
Det blå miljøoblatet med tallet 6 ble i oktober 2016 stanset av et flertall av samferdselsministrene i de tyske delstatene. Siden har det ligget på politikernes bord uten en endelig avgjørelse.

Firmaet Green-zones, som selger miljøoblater til Tyskland og andre land, forteller på sine nettsider at det er snakk om å innføre to blå oblater. Et lysblått med et 5-tall og et mørkeblått med et 6-tall. Heller ikke dette er vedtatt.

Det som imidlertid har skjedd er at en domstol i Leipzig i vinter ga saksøkere medhold i at de kan innføre dieselforbud. Byene som ligger i startgropa for å innføre slike forbudssoner er i følge Green-zones Berlin, Düsseldorf, Hamburg, München, Osnabrück, Leipzig/Dresden og Stuttgart. De blå miljøsonene var opprinnelig tenkt å være gyldige i en begrenset del av byen innenfor en del av den grønne miljøsonen.

Hamburg er altså først ute, men har ingen miljøsone. Det innføres kun to skiltede strekninger.
Hvorvidt de øvrige byene venter på enighet om ett eller to blå oblater før de innfører dieselforbud er helt i det blå.

Ingen grunn til panikk
Hans-Robert Richarz, medarbeider i tyske Auto-Medienportal, skriver i en kommentar at det ikke er noen grunn til panikk. Til det er tiltakene i Hamburg for begrenset. Han påpeker også at forbudet gjelder lastebiler. Det betyr at bobiler inntil 3500 kg ikke omfattes av dieselforbudet. Bobiler over denne vekten regnes i Tyskland som lastebil når skilt skal tolkes. I Norge regnes ikke biler i kjøretøygruppe M1 som lastebil – uansett vekt.

Tyskland har 58 miljøsoner. Alle krever grønt miljøoblat for å kunne kjøre inn i sonen. Det gjelder alle kjøretøy. Bare i Neu-Ulm aksepteres fortsatt det gule miljøoblatet.

Foreløpig finnes ingen godkjente blå miljøoblater, og heller ingen klar definisjon av hva kravene i slike soner skal være – bortsett fra varianter av Euro 6-krav. Derfor kan du trolig kjøre trygt med grønt oblat en stund til – om du skal inn i en av miljøsonene. Utenfor miljøsonene er det ingen krav til oblater i Tyskland.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Har du det tyske miljømerket?
Les også: Miljømerker i Europa
Les også: Har jeg rett miljømerke for denne byen?

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *