Halvintegrert MasterLine fra Hymer

Nå utvides Hymers toppserie med en halvintegrert modell. Den skal følge opp suksessen produsenten har hatt med MasterLine siden den ble introdusert for et drøyt år siden.

Hymer B-ML T 780 er like lang og bred som sine korteste og helintegrerte storesøstre. Fronten minner umiskjennelig om de halvintegrerte modellene i Hymer ModernComfort. Foto: Produsenten.

Da Hymer i fjor introduserte MasterLine med to helintegrert modeller startet de utviklingen som et halvt år senere ble fulgt opp med ytterligere to modeller basert på Mercedes Sprinter og Hymers eget SLC-chassis. Alle fire befinner seg i premiumsegmentet og to av dem er utstyrt med boggi.

Nå følger Hymer opp med en halvintegrert modell i MasterLine-serien – B-ML T 780.
– Etter den enorme suksessen med våre helintegrerte B-klasse MasterLine tilbyr vi nå teknologien fra de godt utprøvde modellene i den halvintegrerte B-ML T 780. Den får egenskapene til en halvintegrert bobil, men får også med hjelpesystemene og oppbygging fra de helintegrerte modellene. Det er en særegen bobil under 4,5 tonn med egenskaper, vekt og prisklasse for et halvintegrert kjøretøy, sier Christian Bauer, administrerende direktør i Hymer GmbH & Co KG.

Svært lite skiller de hel- og halvintegrerte MasterLine fra denne vinkelen. Foto: Produsenten.

MasterLine leveres utelukkende på Mercedes Sprinter og er et resultat av et spesielt samarbeid mellom Hymer og Mercedes. Hymers SLC-chassis er utviklet spesielt for MasterLine.

B-ML T 780 har en bredde på 235 cm og er 789 cm lang. Det er altså ingen liten bobil, men et tilbud til dem som foretrekker egenskapene til de halvintegrerte bobilene framfor de helintegrerte. Som sine mer ruvende søsken er også denne forhjulsdrevet. Lengden er den samme som for de to korteste helintegrerte modellene.

Dette er en typisk bobil for to personer. Her er ingen senkeseng, men bortsett fra den forreste delen er den temmelig lik sine helintegrerte slekninger. Foto: Produsenten.

Løsningen i interiøret er i hovedtrekk lik mange andre halvintegrerte bobiler. Salongen med l-sofa, et ekstra sete og to svingbare stoler er lik mange andre bobiler. Plassen her skal være 10 cm større enn i B-klasse ModernComfort T 680.
Kjøkkenet er plassert på tradisjonell plass på venstre side med det som ser ut som en romslig dusj.

På motstående side er kjøleskapet plassert nærmest inngangsdøra, som er hele 65 cm bred. Mellom det og toalettet har Hymer nok en gang fått plass til et hengeskap i full høyde, godt egnet for å oppbevare yttertøyet (og den lange kjolen?) nær inngangen. Kjøleskapet på 153 liter har for øvrig dør som kan åpnes begge veier.

Kjøkkenbenken har fått tre kokebluss på rekke. Det ene kan eventuelt erstattes med en induksjonsplate. Foto: Produsenten.

Sengeløsningen i B-ML T 780 er av enkeltsengvarianten med hengeskap under begge sengene og godt med skapplass over sengene. Skapene skal nå kunne åpnes sideveis. Soverommet kan lukkes med en skyvedør. Sengene er 2 meter lange og nesten 90 cm brede.

Design og løsninger i interiøret har et klart slektskap med de helintegrerte MasterLine-modellene.

Sengeløsningen i MasterLine T-780 er enkeltsenger. Foto: Produsenten.

Mercedes-teknikk
B-ML T 780 leveres standard med en motor på 143 hk, men kan også leveres med 177 hk. Motorene leveres kun til bobilmarkedet og skal være lettere enn andre motorer. Automatgiret har ni trinn.

En rekke hjelpesystemer som avstandskontroll, sidevindassistent, bremseassistent og kamerabaserte systemer for kjørebanevarsel og automatisk dimmefunksjon er blant høydepunktene. Start og stopp av motor skjer uten nøkkel.

Det er gjennomgående dobbeltgulv med tilgang fra innsiden. B-ML T 780 byr på 180 liter vann og en spillvannstank på 150 liter.

Tilleggsutstyr omfatter blant annet Alde varme, keramisk toalett, hybrid koketopp med to gassbluss og induksjonsplate, Hymers batterisystem med opptil 270 Ah og rammeforsterkning for de som trenger ekstra tyngde i garasjen. Egenvekten er ikke oppgitt.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Presentasjonen av nyheter for det nye året gjøres i samarbeid med Bobil- og CaravanMagasinet. Pga Covid-19 er årets produktnyheter basert på digitale presentasjoner fra produsentene.
Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.