Gjensyn med Rapido for Mercedes

For første gang på seks år lanserer Rapido nå en bobil basert på Mercedes Sprinter. Den kombineres med det nye chassiset fra AL-KO. To varianter blir lansert på Caravan salon i Düsseldorf i månedsskiftet august/september. Bare to uker etter kommer den ene til Caravanmessen på Lillestrøm.

Slik blir baksiden av Rapidos nye medalje.

Da Rapido hadde pressevisning i juni var fortsatt de to planlagte variantene av Rapido på Mercedes på utviklingsstadiet. De ble derfor ikke vist fram for mediene.

M66 og M96, som de to modellene skal hete, får offisiell lansering i Düsseldorf i månedsskiftet august/september. Der vil vi få se Rapido M66 og M96. M66 har enkeltsenger bak, men er ellers identisk med Rapido M96, som får dronningseng (QB) med en lengde på 198 cm.
Er du blant de lengste av oss vil M66 by på senger med en lengde på 210 cm, men disse er noe avrundet slik at badene blir identiske i de to modellene. Du kan også velge å ligge på tvers med en sengelengde på 206 cm, men da blir bredden på senga noe mindre. Fra soveromsveggen og framover er de to modellene helt identiske.

Faksimile av en tidlig utgave av Rapidos internasjonale katalog. Bildet viser siden for M66.

Badet kan skilles med dør både mot soverom og framover mot kjøkken/salong. Dusjen er plassert på høyre side og toalett/vask på venstre side slik at det blir et stort bad.

Kjøkkenet har en forsiktig L-form med det som på skisser kan se ut som forholdsvis god benkeplass. Kjøleskapet skal være på 149 liter og får fryser med egen dør.
Koketoppen blir som standard utstyrt med to bluss. Dette er et resultat av en intern diskusjon om hva kundene foretrekker, forteller eksportdirektør Norbert Waldhausl i Rapido Group. Om lag halvparten foretrekker to bluss for å få bedre plass til kjeler. Han forsikrer imidlertid om at de som vil ha tre bluss skal kunne få det.

Fyrer i bordbenet
Salongen rommer sitteplass til fire personer – to i de vendbare stolene foran og to i ”face to face-sofaene”. Bordet i salongen er av den praktiske sammenleggbare typen der bordet kan brukes i halv bredde ved behov.

Over kjørestolene lengst framme er det en dobbel senkeseng på 140×191 cm. Med sengen nede skal det fortsatt være mulig å benytte salongen.

Oppvarmingen blir som standard utført med Truma, også iNet er installert som standard. Det blir også mulig å velge Alde oppvarming. Her gjør Rapido i år en vri og sender varmen opp i bordbenet slik at du får en lunk under bordet.

I størrelse vil M66 og M96 plassere seg mellom 80-serien og Distinction, som begge er basert på Fiat, forteller Waldhausl.
Rapido M66 og M96 blir 754 cm lange og får en bredde på 235 cm. De får en motor på 2,2 liter med 143 hk som standard. Dette er bobiler som trolig vil gjøre seg best registrert for 4500 kg – spesielt om du velger Alde oppvarming.

Rapido oppgir at det for mange kunder er viktig med en godt synlig stjerne.

Opplysningene her er basert på en førsteutgave av Rapidos katalog og den muntlige presentasjonen på Rapidos pressemøte i juni. Det kan derfor være variasjoner i det endelige resultatet og hva som tilbys i Norge.

Les også: Nå kommer AL-KO til Mercedes

Tekst: Knut Randem for Bobilverden.no og BoCM
Illustrasjon: Rapido Group

Bobilverden.no samarbeider med Bobil- og CaravanMagasinet om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:

  2 comments for “Gjensyn med Rapido for Mercedes

  1. 27. juni 2019 at 07:24

    Är Mercedes Sprinter fortfarande bakhjulsdriven med AlCo-chassie?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *