Gjennomsnittsmåling av fart blir likevel videreført og utvidet

Den forrige samferdselsministeren, Jon Georg Dale (Frp), ville ha bort eller i det minste redusere antallet strekninger med gjennomsnittsmåling av fart på norske veier. Etter regjeringsutmarsjen blir det nye toner.

Samferdselsministeren mener gjennomsnittsmåling er spesielt godt egner i tunneler. Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen.

Den nye samferdselsministeren, Knut Arild Hareide (Krf), har andre tanker om gjennomsnittsmåling og trafikksikkerhet.
– Gjennomsnittsmåling av fart begrenser antallet drepte og hardt skadde med 50 prosent på ulykkesutsatte strekninger. Det er altså et meget godt verktøy som jeg vil bruke der det trengs mest. Jeg er glad for at vi nå tar det i bruk i Ålesundstunnelene og i Mælefjelltunnelen, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding tidligere denne uka.

Samferdselsdepartementet innvilger nå etter søknad fra Statens vegvesen at gjennomsnittsmåling, eller såkalt streknings-ATK, iverksettes i Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen (Ålesundstunnelene) på riksvei 658, samt i Mælefjelltunnelen på E 134. De aktuelle strekningene har alle dokumentert høy gjennomsnittsfart. Ålesundstunnelene har også hatt mange ulykker, mens det i Mælefjelltunnelen jevnlig måles hastigheter på over 200 km/t.

Har lyttet til bekymringer og faglige råd
– Vi har lyttet til bekymringene som har kommet i forbindelse med høy fart i disse tunnelene, og vi har lyttet til de faglige rådene vi har fått. Jeg er glad for at vi nå får gjennomsnittsmåling av fart i disse tunnelene så snart som mulig, sier Hareide.

– I vår vurdering legger vi vekt på at andre kontrolltiltak i tunnel er praktisk vanskelig å gjennomføre, og vil utsette kontrollpersonellet for risiko. Med økt ulykkesrisiko som følge av dokumentert høy gjennomsnittsfart og hyppige fartsovertredelser, er vurderingen av alternative virkemidler at streknings-ATK være det beste og mest kostnadseffektive trafikksikkerhetstiltaket i disse tunnelene. Tunnelulykker har som kjent svært alvorlig skadepotensiale, sier samferdselsministeren.

Gjennomsnittmåling vil bli tatt i bruk når nødvendig skilting er på plass.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *