Geogjerder kan gjøre hybrid mer aktuell for bobiler

Utfordringen med utviklingen av elektriske bobiler er rekkevidden. Modeller med hybrid rykker stadig nærmere å være et realistisk alternativ. Ny teknologi gjør det mulig å skifte automatisk mellom elektrisk og fossil drift.

Med elektrisk drift på bakhjulene kan AL-KOs nye chassis oppfylle nye miljøkrav. Illustrasjon: AL-KO.

Det er snart to år siden Bobilverden.no kunne fortelle om AL-KOs nye chassis for kombinert drift; elektrisk drift på bakhjulene og original motordrift på forhjulene. Det kan også kombineres med firehjulstrekk. Les mer om det her.

Så langt har vi ikke sett denne teknologien tatt i bruk i noen bobiler. Vi hører rykter om at enkelte bobilprodusenter skal være interesserte og teknologien blir stadig mer aktuell.

I fjor høst kunne vi omtale et forsøk Ford gjennomfører i Køln. Der tester de bruk av geogjerder eller geofenching som det også kalles. Det går ut på at bilen automatisk skifter fra fossil motor til elektrisk motor når den passerer et usynlige geogjerdet. Les mer om forsøket i Køln her.

Ford Transit Custom hybrid kan være en av flere aktuelle biler for påbygg for bobil. Illustrasjon: Ford.

Nå gjennomføres slike forsøk også i Norge. Det er BMW og Volvo som i samarbeid med Statens vegvesen tester ut frivillige lavutslippssoner.

I et samarbeid med BMW har Statens vegvesen definert frivillige lavutslippssoner i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim. Når BMWs nyere hybrider kommer inn mot disse geogjerde-sonene skifter bilens drivlinje automatiske til elektrisitet.

– Om man skal kjøre sentrumsnært bør en kjøre så miljøvennlig som mulig, altså på strøm. Vi vet at hybridbileierne ønsker å være miljøvennlige, og denne teknologien hjelper bilistene med det, sier Vegvesenets prosjektleder Ørjan Mørner Tveit på Transportstyring.

Geogjerder kan oppfylle flere funksjoner. Automatisk skifte til elektrisk drift er en av dem. Illustrasjon: Statens vegvesen.

– I et frivillig konsept som dette kan sjåfører velge å stille drivlinjen tilbake til hybrid og dermed ha både bensin og strøm tilgjengelig. Statens vegvesen vil gjennom prosjektperioden følge med på om man i gjennomsnitt kjører mer miljøvennlig i de definerte sonene etter innføringen av ny teknologi, sier Tveit.

– Litt lengre frem i tid kan man tenke seg et konsept der endringen i drivlinje enten er absolutt, altså at man ikke får kjøre med petroleumsbasert drivstoff, eller avgiftsbasert. Vår rolle på Transportstyring er å undersøke mulighetsrommet for nye reguleringsformer. Så får både teknisk og politisk utvikling bestemme hva som blir valgt.

Bakgrunnen for samarbeidet med BMW er et forskningsrådsprosjekt som heter GeoSUM. I fjor testet prosjektet styring av drivlinjen via både ettermontert utstyr fra Q-Free og fabrikktilpasset programvare fra Volvo.

– Vi koblet vegprising med lavutslippssonene uten automatisk endring av drivlinjen når man passerer et geogjerde. De fleste deltagerne i undersøkelsen ønsket å kjøre miljøvennlig og foretrakk at bilene endret drivlinjen automatisk. Dette gjør overgangen fra forskning til implementering med BMW ekstra interessant, sier Tveit.

Utvikling som skreddersydd for bobiler
De fleste varebilene som til nå er lansert for helelektrisk drift er beregnet for lokal transport. Når rekkevidden blir et tema blir også vekt et aktuelt problem. Batterier er tunge og mer rekkevidde du ønsker, tyngre blir batteriene.

Bobiler bygges på varebil- eller lastebilchassis. Dermed er utviklingen av teknologi for disse avgjørende for hva bobilprodusentene kan oppnå. Så lenge disse i elektrisk utgave bygges for lokal transport, er de uaktuelle for bobiler.

Mange spår at hydrogendrevne bobiler er framtiden. Det kan det godt være. Det finnes flere produsenter med interessante modeller.
Hybrid-teknologien er velprøvd og det er ikke usannsynlig at den kan benyttes dersom geogjerde-teknologien slår gjennom.

Det skader neppe at bobilbransjens ledende leverandør av chassis har en en løsning som kan tas i bruk når bobilprodusentene ønsker det.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  2 comments for “Geogjerder kan gjøre hybrid mer aktuell for bobiler

  1. Hva med nyttelast,den vil vel bli ganske redusert,med ett tungt batteri i tilegg til vekten på bilen.
    Kom med noen konkrete tall på en bil med max vekt 3500 kg

    • Som det framgår av artikkelen så viser vi ikke til en konkret bobil, men til mulige teknologier. Vi kjenner ikke til bobiler som har tatt i bruk AL-KOs løsning og kan derfor ikke gi informasjon om slike bobiler.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *