April-tallene viser fortsatt ekstrem vekst i salget av nye bobiler. I år ble det registrert 44,6 prosent flere bobiler i april enn i samme måned i 2017. Salget hittil i år er like stort, men med et forbehold.
Tallene for årets fire første måneder er omtrent like gode som april med en økning på 44,2 prosent. Det er imidlertid viktig å huske at om lag 100 bobiler med euro 5-motor ble registrert og avregistrert i februar før siste frist for å registrere disse gikk ut. For kundene vil disse fortsatt oppleves som nye bobiler, men i statistikken vil de bli registrert som eierskifte/bruktbil selv om de aldri har vært ute på veien. I nybil-statistikken ble de registrert i februar eller kanskje tidligere.
Både mars- og apriltallene er reelle og er i hvert fall ikke for høye. Normalt ville ”euro 5-bilene” blitt registrert som nyregistrert den dagen de forlot forhandler første gang. Derfor vil månedstallene for salg (nyregistreringer) være litt mindre enn de burde vært inntil alle disse bilene er solgt til sluttkunde. Det finnes ingen oversikt over salget av ”euro 5-bilene”, men de vil forstyrre statistikken mindre og mindre for hver måned som går.
Over 1000 solgte bobiler
Salget av bobiler passerte en magisk grense etter årets fire første måneder. Da ble det registrert 1190 nye bobiler. Generalsekretær Geir Holm i NCB (Norsk Caravanbransjeforbund) tror ikke det har skjedd noen gang tidligere i denne perioden. Så langt i 2017 ble det solgt 825 bobiler. Det er altså en økning på 44,2 prosent.
– Det er bare å holde på hatten, eller hva man skal si, sier Holm når vi ber om en kommentar til den store økningen.
– Dette er en fantastisk vekst. Men det er bare å se seg rundt og se hvordan medlemmene våre nå ruster opp anleggene sine og posisjonerer seg til etterspørselen, påpeker Holm.
Dethleffs og Hymer leder salget
De to merkene Dethleffs og Hymer fra Erwin Hymer Group leder registreringsstatistikken henholdsvis inntil og over 3500 kg. Tetplassene er de samme både i april og hittil i år.
I klassen 3500 kg og lavere er det flere merker som har mer enn doblet salget i april. Noen har også mangedoblet salget. Dette gjelder både Dethleffs, Pilote, Carthago og Weinsberg. Også Rimor, Westfalia og Itineo har doblet salget, men her er tallene så små at det slår urimelig sterkt ut i prosent.
Blant bobilene over 3500 kg ser vi at både Hymer, Carthago, Bürstner, Adria og Challenger er merker som har økt med mer enn 100 prosent i april.
Inntil 3500 kg er det Dethleffs, Pilote og Adria som solgte best i april. Over 3500 kg er det Carthago og Rapido som følger på plassene etter Hymer.
Skal store bobiler ta igjen de mindre?
Når vi ser på sammendraget for de fire første månedene får vi også med usikkerheten om hvor mange av de nyregistrerte som faktisk har forlatt forhandlerne. Men om vi går ut i fra at de har det, ser vi at det er bobilene over 3500 kg som øker mest i prosent.
Sammenlignet med de fire første månedene i fjor økte salget av de store bobilene fra 298 til 509. Det er en økning på 70,8 prosent. For bobilene inntil 3500 kg er tallene 527 i fjor og 681 nyregistreringer hittil i år. Det er en økning på 29,2 prosent. Avstanden mellom de to vektklassene krymper stadig.
Tallene og beskrivelsen av utviklingen er basert på tall fra OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken), som viser antallet nyregistrerte biler.
Med ”solgt” mener vi her ”nyregistrert”. Det tas ikke hensyn til salgskanal i statistikken.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no