Gassflaska har gått ut på dato. Hva gjør du nå?

Det er ikke regelendringen som koster tusenlappen, men selgers holdning. Faksimile av et par overskrifter om saken.

I fjor ble reglene for alder på gassflasker skjerpet. Det har ført til at noen forhandlere nå nekter å ta i mot gassflaska om den har gått ut på dato. Er det riktig at forbrukeren skal ta kostnaden med å kjøpe ny gassflaske?

Det var ANB (Avisenes nyhetsbyrå) som for noen dager siden skrev om en kunde som ble nektet å bytte sin gassflaske fordi den var mer en ti år gammel. Han måtte ut med 1000 kroner for en ny gassflaske. Bobilverden har sett nærmere på temaet.

I fjor sommer ble myndighetenes regler for fylling av gassflasker skjerpet. Det var ikke lenger lov å fylle gass på flasker eldre enn ti år. Tidligere var kravet 15 år.

Ulik praksis
Logistikkansvarlig Tommy Olsen i Gasspesialisten AS er helt klar på de tar ansvaret for flaskene. De driver gassautomat.no og har selvbetjeningsautomater utplassert i Sør- og Midt-Norge.
– Kunden skal bare bruke gassen. Vi tar ansvar for alt som dreier seg om flaska. Derfor tar vi flasker utgått på dato i bytte. Kundene skal ikke tenke på sånt i det hele tatt. Det er vårt ansvar å ta den jobben når flaskene kommer inn igjen. Slik har det vært i alle år, og slik er det fortsatt, sier Olsen. Det er noe helt annet om flaska er fysisk ødelagt. Da må du kjøpe ny flaske.

Det var Arne Østerud i Kongsberg Gass AS som ble intervjuet i artikkelen fra ANB. Han bekrefter først overfor Bobilverden at han er korrekt gjengitt av avisene. Men under samtalen blir bildet noe nyansert.
Firmaet er grossist for mange forhandlere og avtalene med disse avgjør om de tar utgåtte flasker i retur. Hva forhandlerne gjør vil han ikke svare for. Det er opp til dem.
– Det er fritt for kunden å bytte der gassen er billigst eller der du får levert inn utgåtte flasker, sier Østerud. Samtidig bekrefter han at du får byttet utgåtte flasker på deres automater.
– Når vi leverer ut en gassflaske fra oss skal den ha minst et halvt år igjen til utløpsdato.

Kjøper rettighet til et byttesystem
– Det som er situasjonen hos oss, er at du kjøper rettigheter til et byttesystem når du kjøper gassflaska. Når du kjøper hos oss får du byttet flasker også når de har gått ut på dato, sier produktsjef Morten Rones i AGA.
– Vi har god kontroll på våre flasker og mener det var unødvendig å stramme inn på kravene. Myndighetene har med det nye regelverket pålagt markedet en stor kostnad. På sikt må vi vurdere hvordan dette påvirker kostnadsbildet ved kjøp av flasker.

Forbrukerrådet har ikke vurdert dette sakskomplekset spesielt, men kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos sier til Bobilverden at opplysningsplikten er viktig for den som velger å ikke ta utgåtte flasker i retur.
– Selger må opplyse om holdbarheten på flaska og siste frist for å bytte den. Gjør ikke forhandleren det kan forbrukeren ha en god sak.
– Det er et godt råd å alltid sjekke dato på flaska om du kjøper eller bytter den hos noen som ikke tar ansvaret for retur, avslutter Halsos.

Del dette med andre:

  3 comments for “Gassflaska har gått ut på dato. Hva gjør du nå?

  1. Hvis JEG kjøper en flaske som er ett år gammel og må bytte etter ett år fordi den er tom så vil det være veldig urimelig hvis jeg får en flaske som er 9,5 år gammel I bytte. Ikke uvanlig at en flaske kan vare I to år. Da tror jeg at jeg kommer til å bli veldig sur hvis jeg ikke får byttet flasken igjen. Da oppfordrer jeg alle gasskunder til å ikke ta imot flasker som er gamlere enn 5 år.
    hilsen M.

  2. Hvorledes kvitter jeg med propanflasker som er O vært. Kan ikke bare kaste de på søpla,eller gjenvinning? Hva gjør jeg, vil ikke skade miljøet. Har 5 tomme flasker.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.