Gass på bobiltur i Europa

Hva gjør du med fylling av dine norske flasker på bobiltur i Europa? Foto: AGA.

EU har standardisert mye, men gassflasker og koblingene på disse er ikke blant disse. Derfor finner du et uttall av koblinger til bruk i de forskjellige landene. Disse kan ikke brukes om hverandre.

I sommertiden uten behov for å bruke gass til oppvarming kan du regne med at to fulle 10-11 kg gassflasker holder fem, seks uker ved normal bruk. Dersom kjøleskapet går på gass hele tiden vil forbruket øke.
Det løser problemet for de fleste å starte ferien med fulle gassflasker. Likevel er det mange som kan og vil være lenger på bobiltur. Kanskje også på tider av året da du selv ved Middelhavet må lunke litt med gass for å holde varmen. Da holder ikke gassen så lenge.

Bobilverden har bedt om eksperthjelp til å gi råd om gass i Europa. Tor Henriksen er en erfaren bobilist og en av forfatterne av Bobilboka. Jarle Hansen er daglig leder i Neptus AS, som importerer og selger deler til gassanlegg i bobiler.

Enten du heter Bent Stiansen eller ikke, det går en del gass til matlagning på bobiltur. Foto: Knut Randem.

Bruke adapter?
– Finnes det et enkelt adapter vi kan bruke for å fylle gassflaskene i andre land?

– Svaret er i utgangspunktet nei. Hvilke muligheter som finnes kommer også an på hviken flasketype man benytter her hjemme, sier Jarle Hansen.
– Det finnes flere muligheter for å sette sammen koblinger, men muligheten for å sette sammen koblinger som ikke holder tett gjør at Jarle Hansen er lite glad i at ukyndige setter sammen gasskoblingene sine selv.
– Det er veldig mange koblinger å få kjøpt. De kan tilsynelatende passe, men blir ikke nødvendigvis tette. Dette virker enkelt men kan få fatale konsekvenser dersom det gjøres feil.
Tyskland er et stort marked og mange steder i Europa kan man få fylt tyske flasker.
Hansen forteller at de selger et sett med slange og euro-adapter. Dette settet er tilpasset tyske flasker. Det er et alternativ for de som vil bytte til tyske flasker.
– Dersom man benytter industriflaske her hjemme finnes det også en overgang som kan gjøre den norske flasken om til en med tysk utgang. Dette vil muligens gjøre det lettere å få fylt flasken. Mest problematisk er det nok å få fylt husholdningsflaskene. Det er også her det er størst fare for å gjøre noe feil, forklarer Hansen.
Rådet er derfor å bruke industriflaske utenlands og ha med en overgang som gjør flasken «tysk».

– Tenk på hvor mange som nesten ikke tør å bruke gass i bilen. Dette må gjøres skikkelig, supplerer Henriksen. Hans erfaring er at de som fyller norske flasker i utlandet også har de nødvendige adaptere.

Den norske flaska kan fylles eller toppes i for eksempel Flensburg. Foto: AGA.

– Tidligere var det nesten umulig å få fylt fremmede gassflasker hos de større leverandørene, men nå har det kommet mange mindre aktører, som ikke har problemer med å fylle dine norske flasker med industrikobling og husholdningskobling. På grensa mot Tyskland får du også fylt norske flasker med begge koplinger. Der kan du også toppe flaskene før ferden går videre med to fulle flasker. Färber Gas i Flensburg er en av disse, forteller Henriksen.

Industrikoplingen vi bruker i Norge følger en standard som kalles ”POL”. Denne er godt utbredt i Europa, men det finnes også andre standarder. Det kan være delte meninger om du får fylt eller må bytte flasker i andre land, men så lenge du er i et land som følger samme standard som Norge på industrikoblinger, bør du finne en løsning.

De vanlige norske flaskene får du aldri lov til å fylle selv. De skal kun fylles til 80 prosent og det krever kompetanse og utstyr. Disse flaskene kan du derfor ikke fylle på et autogassanlegg – verken i Norge eller i andre land. I autogassanlegg har du kun lov til å fylle faste tanker. Mer om faste tenker lenger ned.

Både i Norge og Spania er husholdningskoblingen lik, men det kan være svært problematisk å få byttet flasker mellom ulike leverandører.
Henriksen forteller at han nylig hørte av venner i Spania at de ikke fikk kjøpe gassflasker uten å gå på kurs først. Løsningen for dem var å leie en spansk flaske på campingplassen der de bodde. Denne passet den norske regulatoren for husholdningskobling.
– I Norden har for eksempel AGA en bytteordning for komposittflasker. Du betaler da kun for gassen.

Denne galvaniserte tanken er montert under en Concord, men selvfylleflaske er den rimeligste løsningen. Foto: Yngvar Halvorsen.

– Bytt til selvfylleflasker
Tor Henriksen har et råd til de som ofte er lenge borte: Bytt til selvfylleflasker.
Det er flasker som har et utseende som er relativt lik de stålflaskene du har i dag. Forskjellen er at disse er montert fast i bobilen og skal ikke tas ut ved fylling. Dette er flasker med en innvendig flottør som hindrer at det blir fylt mer gass enn 80 prosent på flaskene. Disse regnes som faste tanker og fylles på samme måte som en bil med gassdrift.
Henriksen forteller at det til selvfylleflasker holder med tre, fire adaptere for å være dekket i mesteparten av Europa.

Selvfylleflaske: Bajonettkobling (t.v.) benyttes i Norge og ACM- eller EU-adapteret. Foto: Yngvar Halvorsen.

– Det er forholdsvis få fyllestasjoner for lpg/autogass i Sverige og bare to i Finland, men du bør klare deg godt i resten av Europa, mener Henriksen.
– Du må ikke forveksle med CNG som det finnes en del fyllestasjoner for i Sverige. CNG og LPG er to forskjellige ting og må ikke brukes om hverandre, advarer Henriksen. Det finnes ellers mange app-er med oversikt over fyllestasjoner.

Han forteller at selvfylleflaskene koster cirka 3000 kroner stykket. Du kan velge å ha en eller to selvfylleflasker. To flasker vil ferdig montert kommer på mellom 7000 og 10000 kroner.

Gassfilter er en nødvendighet når du fyller autogass. Foto: Truma.

– Når du bruker selvfylleflasker er det viktig at du har gassfilter. Autogass er fetere og kan gi urenhet i anlegget. Det fjerner et slikt filter før gassen kommer inn i anlegget, sier Henriksen.

Hansen legger til at det i Norge nesten utelukkende er propan i gassen du får. Lenger sør øker andelen butan opp til så mye som 70 prosent. Propan tåler godt norsk kulde, men butan går ikke over til gass når temperaturen synker under cirka null grader. Og flytende butan vil du ikke ha inn i gassanlegget i bobilen. Det er derfor ingen grunn til å toppe flaskene med butan før du kommer hjem til norsk kulde og vinter. Planlegg slik at du er relativt tom for gass før du når kulda og kan fylle propan.

Les også: Fastmontert gasstank i bobilen og alternativene

Del dette med andre:

  1 kommentarer til “Gass på bobiltur i Europa

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *