Gass på bobiltur i Europa

Har du nok gass til bobilturen i Europa? Foto: AGA.

EU har standardisert mye, men gassflasker og koblingene på disse er ikke blant disse. Derfor finner du et uttall av koblinger til bruk i de forskjellige landene. Disse kan ikke brukes om hverandre.

I sommertiden uten behov for å bruke gass til oppvarming kan du regne med at to fulle 10-11 kg gassflasker holder fem, seks uker ved normal bruk og regelmessig tilkobling til strøm.

Dersom varmtvannet og kjøleskapet går på gass mye av tiden vil forbruket øke vesentlig, spesielt i varmen.

Det løser problemet for de fleste å starte ferien med fulle gassflasker. Likevel er det mange som kan og vil være lenger på bobiltur. Kanskje også på tider av året da du selv ved Middelhavet må lunke litt med gass for å holde varmen. Da holder ikke gassen så lenge.

Bobilverden har bedt om eksperthjelp til å gi råd om gass i Europa. Tor Henriksen er en erfaren bobilist og var gjennom flere år en av forfatterne av Bobilboka. Jarle Hansen er daglig leder i Neptus AS, som importerer og selger deler til gassanlegg i bobiler gjennom blant annet bobil- og caravanforhandlere.

Enten du heter Bent Stiansen eller ikke, det går en del gass til matlagning på bobiltur. Kjøleskapet tar også mye om det ikke går på strøm. Foto: Knut Randem.

Bruke overganger?
– Finnes det en enkelt overgang vi kan bruke for å fylle gassflaskene i andre land?

– Svaret er i utgangspunktet nei, sier Jarle Hansen.
– Det finnes flere muligheter for å sette sammen koblinger, men muligheten for å sette sammen koblinger som ikke holder tett gjør at jeg er lite glad i at ukyndige setter sammen gasskoblingene sine selv.

– Det er veldig mange koblinger å få kjøpt. De kan tilsynelatende passe, men blir ikke nødvendigvis tette. Dette virker enkelt, men kan få fatale konsekvenser dersom det gjøres feil.

Hansen forteller at de selger et sett med slange og euro-adapter. Dette settet er tilpasset tyske flasker. Det er et alternativ for de som vil bytte til tyske flasker.

–  Mest problematisk er det nok å få fylt husholdningsflaskene. Det er også her det er størst fare for å gjøre noe feil, forklarer Hansen.

– Tenk på hvor mange som nesten ikke tør å bruke gass i bilen. Dette må gjøres skikkelig, supplerer Henriksen. Hans erfaring er at de som eventuelt fyller norske flasker i utlandet også har de nødvendige adaptere.

Den norske flaska kan fylles eller toppes i for eksempel Flensburg. Utover det kan det være vanskelig å finne fram til noen gjør det. Foto: AGA.

– Tidligere var det nesten umulig å få fylt fremmede gassflasker hos de større leverandørene, men nå har det kommet mange mindre aktører, som ikke har problemer med å fylle dine norske flasker med industrikobling og husholdningskobling.

– På grensa mot Tyskland får du også fylt norske flasker med begge koplinger. Der kan du også toppe flaskene før ferden går videre med to fulle flasker, forteller Henriksen.

Her kan du fylle i Flensburg på hverdager mellom kl 8 og 17: Gas Tankanlagen Flensburg, Westerallee 143 (Färber).

Industrikoplingen vi bruker i Norge følger en standard som kalles ”POL”. Denne er noe utbredt i Europa, men det finnes også flere andre standarder. Det kan være delte meninger om du får fylt eller må bytte flasker i andre land, men så lenge du er i et land som følger samme standard som Norge på industrikoblinger, kan du finne en løsning, men det er ikke nødvendigvis lett å finne fram.

De vanlige norske flaskene får du aldri lov til å fylle selv. De skal kun fylles til 80 prosent og det krever kompetanse og utstyr. Disse flaskene kan du derfor ikke fylle på et autogassanlegg – verken i Norge eller i andre land. I autogassanlegg har du kun lov til å fylle faste tanker. Mer om faste tenker lenger ned.

Både i Norge og Spania er husholdningskoblingen lik, men det kan være svært problematisk å få byttet flasker mellom ulike leverandører.
Henriksen forteller at han har hørt av venner i Spania at de ikke fikk kjøpe gassflasker uten å gå på kurs først. Løsningen for dem var å leie en spansk flaske på campingplassen der de bodde. Denne passet den norske regulatoren for husholdningskobling.

– I Norden har for eksempel AGA en bytteordning for komposittflasker. Du betaler da kun for gassen.

Denne galvaniserte tanken er montert under en Concord, men selvfylleflaske er den rimeligste løsningen. Foto: Yngvar Halvorsen.

– Bytt til selvfylleflasker
Tor Henriksen har et råd til de som ofte er lenge borte: Bytt til selvfylleflasker.

Det er flasker som har et utseende som er relativt lik de stålflaskene du har i dag. Forskjellen er at disse er montert fast i bobilen og skal ikke tas ut ved fylling. Dette er flasker med en innvendig flottør som hindrer at det blir fylt mer gass enn 80 prosent på flaskene. Disse regnes som faste tanker og fylles på samme måte som en bil med gassdrift.

Henriksen forteller at det til selvfylleflasker holder med tre, fire adaptere for å være dekket i mesteparten av Europa.

– Det er forholdsvis få fyllestasjoner for lpg/autogass i Sverige og Finland, men du bør klare deg godt i resten av Europa, mener Henriksen.

– Du må ikke forveksle med CNG som det finnes en del fyllestasjoner for i Sverige. CNG og LPG er to forskjellige ting og må ikke brukes om hverandre, advarer Henriksen. Det finnes ellers mange app-er med oversikt over fyllestasjoner.

Han forteller at selvfylleflaskene koster cirka 3-4500 kroner stykket. Pluss montering. Du kan velge å ha en eller to selvfylleflasker. To flasker vil ferdig montert komme på om lag 15 000 kroner.

Gassfilter er en nødvendighet når du fyller autogass. Foto: Truma.

– Når du bruker selvfylleflasker er det viktig at du har gassfilter. Autogass er fetere og kan gi urenhet i anlegget. Det fjerner et slikt filter før gassen kommer inn i anlegget, sier Henriksen.

Hansen legger til at det i Norge nesten utelukkende er propan i gassen du får. Lenger sør øker andelen butan opp til så mye som 70 prosent. Propan tåler godt norsk kulde, men butan går ikke over til gass når temperaturen synker under cirka null grader. Og flytende butan vil du ikke ha inn i gassanlegget i bobilen. Det er derfor ingen grunn til å toppe flaskene med butan før du kommer hjem til norsk kulde og vinter. Planlegg slik at du er relativt tom for gass før du når kulda og kan fylle propan.

PS
Om du har tips om leverandører i Europa som fyller norske flasker, så legg det gjerne inn i kommentarfeltet under.

Artikkelen ble første gang publisert i mai 2017 og oppdatert og redigert i juni 2022.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Fastmontert gasstank i bobilen og alternativene

Del dette med andre:

  23 comments for “Gass på bobiltur i Europa

  1. Det er noget som vi tvivler meget på, og begrænser vores rejse. Vi kører i øjeblikket på en blanding af tysk og dansk flaske. Vi bør i vores Euro Mobil, og godt nok betaler en masse penge om vinteren. Vi pleje at kære til Ferber gas Flensborg og fulde op. Vi vil gerne høre lidt mere om disse selv fuld flaske? Hvor kan vi købe dem , og hvad hedder den app om på fyldning steder? Tak for det!

  2. Har registrert at det på noen stasjoner nedover Europa står LPG og på andre står det Autogas. Er det forskjell på disse to gasstypene ?
    Har fast tank på bilen, men finnes det filter tilpasset fasttankopplegg?

    • Hei Per A

      Mest sannsynlig er LPG og Autogas det samme. I Italia og Frankrike brukes ofte GLP på Autogas pumpene istedet for LPG.

      Så LPG og GLP er det samme, men inneholder nok mye mer Butan enn her hjemme.

      Bare i Tyskland er det mer Butan enn i Norge, Så ikke fyll tanken i utlandet om du skal bruke gassen her på vinteren, det går dårlig om det er kaldt.

      CNG må en holde seg langt unna. CNG er i gassform, mens LPG/GPL er flytende. CNG er også en gass som benyttes på kjøretøy, men kan ikke ifarten huske og sett det som Autogas. Er selv mest opptatt av de 3 bokstavene.

      Man benytter samme filter på flasker og tanker, det er bare innmonteringen som blir utfordringen.

      • I vinter opplevde vi at strømmen i Spania er blitt dyr. De aller fleste brukte gass til kjøleskapet. Det trekker mere strøm enn man tror. Ikke få en overraskende ekstra strømregning på camping i Spania.

  3. Til alle som besøker Gekås i Ullared.
    Der kan man nå fylle sine svenske, norske eller tyske flasker med industrikopling. Du kan toppe opp en halvfull flaske og bare betale for gassen som fylles. Kr 29 pr kg.
    Om det samme gjelder for den andre typen flaske vet jeg ikke. Kanskje andre vet?
    Terje

  4. Lurer på ein ting :. I min bobil er det ei 12kg, propanflaske med industrikobling. I tillegg har eg ei 5kg. flaske til grillen med ordinær «trykkkobling» Kan en få ein overgang på denne flaska/koblinga slik at eg kan bruke den til reserveflaske vist 12kg. flaska blir tom.????

  5. Jeg reiser til Spania hver vinter, og fikk på en bruktbutikk i Cartagena kjøpt 2 stk Repsol gassflasker for € 20 pr stk (i 2010). Jeg fikk den gang opplyst at de vanligvis hadde slike flasker inne. Disse kan så byttes hos alle Repsolforhandlere og jeg kan velge om jeg vil ha propan eller butan, men ikke alle forhandlere ved kysten har propan. I innlandet er det ikke noe problem, siden det er kaldt om vinteren også i Spania selger alle forhandlerne der propan. Dessverre er det bare stålflasker som veier 25 eller 26,5 kg fulle (butan er noe tyngre enn propan). Koblingen er vanlig norsk husholdningsregulator på begge typene. Jeg har flere ganger fått etterfylt disse flaskene på fyllestasjoneri Norge.

    • I vinter opplevde vi at strømmen i Spania er blitt dyr. De aller fleste brukte gass til kjøleskapet. Det trekker mere strøm enn man tror. Ikke få en overraskende ekstra strømregning på camping i Spania.

  6. vanmeenen.com er en gassvirksomhet som leverer sjølfyllingsflasser, ferdig montert med sertifikat i Eeklo i Belgia. Denne virksomheten har jeg benyttet meg av, og har bare godt å si om dem.

  7. Jeg hadde fått beskjed at det ble brukt industrikobling i Spania, byttet derfor før vi kjørte vogna vår nedover, for så å finne ut at Spania bruker husholdningskoblinger.
    Er det noen som vet om deler av Spania bruker industrikobling?
    Eller om det er mulighet å få fylt opp norske industriflasker noen steder i Spania?

    • Nei, både Repsol og Cepsa bruker samme kobling i hele Spania. Standard, som norsk husholdning kobling. Det er ingen andre leverandører.

  8. Spørsmål av nysgjerrighet.
    I artikkelen står det: «Industrikoplingen vi bruker i Norge følger en standard som kalles ”POL”. Denne er utbredt i Europa».
    Det er en vanlig påstand, men i hvilke land i Europa bortsett fra Sverige og delvis i Norge er denne i bruk?
    Det har jeg aldri fått svar på.
    Personlig har jeg ikke sett «vår» industrikobling andre steder enn i Sverige og heller ikke har jeg sett den i andre land i noen av de oversiktene over ulike koblinger som finnes.

    Selv kjører jeg selvfylleflasker med utvendig fylling. Det er litt slitsomt hvis man reiser i Norge om vinteren siden det er langt mellom stasjonene og de heller ikke er veldig pålitelige. Det mangler fullstendig stasjoner i Island, Finland og Marokko, men mellom Flensburg og Middelhavet ligger de stort sett tett som hagel.

  9. Da har jeg en Tysk gasshandler som fyller gass på «norsk» industrikobling midt i Tyskland. Gjort det selv på to flasker 2022 – en redning for ferien, slapp å kjøre nord igjenntil danskegrensen! Vet ikke om husmorkobling er en mulighet, men hør med dem?

    Pollmanns-Gas
    Harzstraße 17, 38820 Halberstadt, Tyskland

    http://www.pollmanns-gas.de

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *