Gass, komfort, bytting og fylling

Hvordan få gass til å fungere optimalt i bobilen – enten du sitter på høyfjellet i Norge om vinteren eller er på langtidsopphold langs Middelhavets varme strender? Vi har ulike behov.

Står du på vinterfjellet en uke kan det være praktisk å bytte gassflaske på campingplassen. Foto: Knut Randem.

Vi har mange ulike bruksområder for bobilene våre. Vi skal her se nærmere på hvordan gass og gassforsyning kan gjøres så enkelt og fleksibelt som mulig i ulike sammenhenger.

Om du stort sett bruker bobilen i Norge med enkelte kortere avstikkere til andre land, kan du nok helt utmerket benytte to bytteflasker slik det i de fleste tilfeller blir levert med bobilen. Med litt planlegging kan du klare deg utmerket en stund i andre land uten å gå tom for gass. Men de som har lange utenlandsopphold trenger noe annet. Du skal ikke regne med at du får byttet norske gassflasker i andre land, og det er svært få steder i Europa der norske bytteflasker kan fylles hos forhandlere.

Om du foretrekker bølgene i Middelhavet og blir lenge borte, kan det å skaffe seg gass by på utfordringer. Foto: Knut Randem.

Les gjerne vår artikkel «Er du eller har du lyst til å bli en trekkfugl til «Syden»?» som omtaler problemstillingene du møter.

Klarer du deg med dine to norske bytteflasker kan du hoppe direkt til neste avsnitt, som omtaler de automatiske omskifterne.

Johan Langfeldt i Neodesign AS har stått for den gassfaglige opplæringa av personell for Norges Caravanbransjeforbund (NCB). Selve sertifiseringen av personellet står Norsk Brannvern forening for gjennom en omfattende prøve. Ved gjennomgått sertifisering av personellet kan så de forskjellige verkstedene som er medlemmer i NCB smykke seg med tittelen som Godkjent gassverksted.

Med et smil titulerer Johan Langfeldt seg for gassmester. Foto: Knut Randem.

Han kjører også bobil og opplever som alle andre at det er problematisk å skaffe gass under lange utenlandsopphold. En løsning er å ha med seg flere sett med slanger med koblinger som passer i ulike land. Det advares mot å trikse og mikse overganger som tilsynelatende passer sammen.

Om du ikke får leid en flaske, kan det være du må kjøpe en og etterlate den der du er når den er tom. Selv tomme gassflasker skal nemlig transporteres i ventilerte rom. Det er alltid litt gass i dem.
– Med tre slangetyper og koblinger har du til alle behov. I Tyskland får jeg fylt, men ellers må jeg kjøpe gassflasker, sier Langfeldt. I Spania der de har den samme klikkoblingen som i Norge er det fleres steder mulig å leie gassflasker for eksempel på campingplasser.

Selvfyllingsflasker, som Langfeldt insisterer på å kalle tanker, kan også være en god løsning. Tanker og transportbeholdere (bytteflasker) følger ulike regelverk og kan bare kombineres om de har det samme gasstrykket.

Velger du selvfyllingsflaske så sørg for utvendig fylling. Da defineres den som tank og er lovlig å fylle i land som ikke tillater fylling av flasker gjennom åpen dør. Foto: Knut Randem.

Om du synes tanken på å fylle gass er litt skremmende, kan Langfeldt berolig deg: Å fylle LPG er ikke farligere enn å fylle bensin. Faktisk svulmer bensin opp og skaper et lang større brennbarhetsområde om du søler ut en liter enn med tilsvarende mengde gass.

LPG er den internasjonale betegnelsen på det vi i Norge kaller propan. Den omtales også som GPL eller Autogas.

Propan som selges i Norge består av 95 prosent propan og 5 prosent butan. Lenger sør i Europa du kommer, større vil andelen butan bli. Noen steder er det nesten ikke propan i gassen.

– Har du med deg gass fra land der innholdet av butan er stort må du passe på å bruke den opp før du drar på tur i norsk vintervær. Allerede ved ca 0 grader vil butan slutte å fungere fordi den ikke gjøres om til gass. Det gjelder derfor å ikke fylle mer enn du trenger når du er på vei hjemover, råder Langfeldt.

Slik virker en automatisk omskifter
Duo-Control fra Truma er antakelig den meste brukte omskifteren for gassflasker i bobil. Den inneholder også en regulator som sørger for riktig gasstrykk inn i bobilen og en kræsj-sensor som stanser gassen dersom du kolliderer. Den vil også slå ut om bobilen kjører over ujevnheter slik at den blir utsatt for støt/slag som har en kraft som tilsvarer en kollisjon i 20 km/t eller mer.

DuoControl for veggmontering påmontert gassfilter. Foto: Knut Randem.

Kræsj-sensoren gjør det tryggere å kjøre med gassdrift for eksempel på kjøleskapet. I noen land er det påbudt å ha en kræsj-sensor om du kjører med gassdrift på forbrukere.

Trond Bentzen i Neptus AS, norsk representant for Truma, forklarer hvordan Duo-Control fungerer:
La velgeren peke mot den gassflaska som skal være hovedflaske. Duo-Control vil da hente gass fra denne så lenge det er trykk på flaska. Når gasstrykket blir for lavt, bytter Duo-Control automatisk over til reserveflaska. Dette skjer mekanisk ved hjelp av et membran som føler trykket.

Legg merke til at bryteren fortsatt peker mot den tomme flaska. For å ha en god rutine og bare bruke gass fra en flaske av gangen, bør du ha som rutine å vri velgeren mot reserveflaska og gjøre denne til hovedflaske når du skifter den tomme.

Det er også mulig å sette velgeren i midtposisjon. Da henter den gass fra begge flaskene, men da vil du i praksis få to tomme flasker samtidig. Og det er vel ikke hensikten med å ha en omskifter?

Duo-Control er godkjent for gasstrykk mellom 0,7 og 16 bar.

Gasstrykk og sikkerhet
Seniorrådgiver Ståle Solheim i LPG Norge AS forteller at gasstrykket endrer seg med omgivelsestemperaturen. Hvis temperaturen stiger, vil trykket i flasken også stige. Eksempelvis vil en omgivelsestemperatur på 20 grader utgjøre et trykk på ca 7,5 bar i flasken, mens -10 grader vil resultere i et trykk på ca 3 bar. Det er samme trykk i selvfyllingsflasker og bytteflaske.

En selvfyllingsflaske og en vanlig flaske kan være en god kombinasjon når behovene endrer seg. Foto: Knut Randem.

En bytteflaske og en selvfyllingsflaske vil derfor fungere godt sammen med en omskifter. Her ser ikke Solheim noen problemer, men for sikkerhets skyld vil han anbefale å stenge selvfyllingsflaska når du fyller den. Dette for å unngå å ødelegge regulatoren. Spesielt når det er varmt vil trykket være ekstra høyt mens du fyller gass. Da er du også sikker på at den automatiske fyllestoppen i selvfyllingsflaska fungere optimalt.

Fyllestoppen i en selvfyllingsflaske sørger for at du ikke fyller for mye gass i flaska. Den stanser dermed på 85 prosent full.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  7 comments for “Gass, komfort, bytting og fylling

  1. Hvor utbedt er Tyske 11kg stålflasker med industri kobling i Europa.
    Selv bytter jeg om fra Norske til Tyske flasker på tur fra DK og sør-over.

    Kan en kombinere fast innbygget tank f.eks 120 liter med bytteflasker.
    Regner med at der bygges inn en omskifter ventil på anlegget.
    Er der godkjente firma her i sør Norge som driver med innbygging og til vilken Ca. pris?

    • Vi fikk montert inn en tank på 70 kg i vår bobil. Skapet som tidligere inneholdt 2×11 kg fikk en kobling som gjør at vi kan bytte mellom fast tank eller de to løse tankene. Men når det er sagt, så leverte vi inn de løse tankene og bruker skapet til annet. Ikke noe behov for disse.

      Vi betalte 58000 kr om jeg ikke husker helt feil når vi fikk gjort det i våres

  2. Appen mylpg gir alle stasjoner i Europa.
    Byttet til en 15-20 liter selvfyllingstank i Danmark 2-3 år siden, tror det kom på 12000 norske. Holder i 15-20 dager for 2 pers.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *