Gass, komfort, bytting og fylling

Hvordan få gass til å fungere optimalt i bobilen – enten du sitter på høyfjellet i Norge om vinteren eller er på langtidsopphold langs Middelhavets varme strender? Vi har ulike behov.

Står du på vinterfjellet en uke kan det være praktisk å bytte gassflaske på campingplassen. Foto: Knut Randem.

Vi har mange ulike bruksområder for bobilene våre. Vi skal her se nærmere på hvordan gass og gassforsyning kan gjøres så enkelt og fleksibelt som mulig i ulike sammenhenger.

Om du stort sett bruker bobilen i Norge med enkelte kortere avstikkere til andre land, kan du nok helt utmerket benytte to bytteflasker slik det i de fleste tilfeller blir levert med bobilen. Med litt planlegging kan du klare deg utmerket en stund i andre land uten å gå tom for gass. Men de som har lange utenlandsopphold trenger noe annet. Du skal ikke regne med at du får byttet norske gassflasker i andre land, og det er svært få steder i Europa der norske bytteflasker kan fylles hos forhandlere.

Om du foretrekker bølgene i Middelhavet og blir lenge borte, kan det å skaffe seg gass by på utfordringer. Foto: Knut Randem.

Les gjerne vår artikkel «Er du eller har du lyst til å bli en trekkfugl til «Syden»?» som omtaler problemstillingene du møter.

Klarer du deg med dine to norske bytteflasker kan du hoppe direkt til neste avsnitt, som omtaler de automatiske omskifterne.

Johan Langfeldt i Neodesign AS har stått for den gassfaglige opplæringa av personell for Norges Caravanbransjeforbund (NCB). Selve sertifiseringen av personellet står Norsk Brannvern forening for gjennom en omfattende prøve. Ved gjennomgått sertifisering av personellet kan så de forskjellige verkstedene som er medlemmer i NCB smykke seg med tittelen som Godkjent gassverksted.

Med et smil titulerer Johan Langfeldt seg for gassmester. Foto: Knut Randem.

Han kjører også bobil og opplever som alle andre at det er problematisk å skaffe gass under lange utenlandsopphold. En løsning er å ha med seg flere sett med slanger med koblinger som passer i ulike land. Det advares mot å trikse og mikse overganger som tilsynelatende passer sammen.

Om du ikke får leid en flaske, kan det være du må kjøpe en og etterlate den der du er når den er tom. Selv tomme gassflasker skal nemlig transporteres i ventilerte rom. Det er alltid litt gass i dem.
– Med tre slangetyper og koblinger har du til alle behov. I Tyskland får jeg fylt, men ellers må jeg kjøpe gassflasker, sier Langfeldt. I Spania der de har den samme klikkoblingen som i Norge er det fleres steder mulig å leie gassflasker for eksempel på campingplasser.

Selvfyllingsflasker, som Langfeldt insisterer på å kalle tanker, kan også være en god løsning. Tanker og transportbeholdere (bytteflasker) følger ulike regelverk og kan bare kombineres om de har det samme gasstrykket.

Velger du selvfyllingsflaske så sørg for utvendig fylling. Da defineres den som tank og er lovlig å fylle i land som ikke tillater fylling av flasker gjennom åpen dør. Foto: Knut Randem.

Om du synes tanken på å fylle gass er litt skremmende, kan Langfeldt berolig deg: Å fylle LPG er ikke farligere enn å fylle bensin. Faktisk svulmer bensin opp og skaper et lang større brennbarhetsområde om du søler ut en liter enn med tilsvarende mengde gass.

LPG er den internasjonale betegnelsen på det vi i Norge kaller propan. Den omtales også som GPL eller Autogas.

Propan som selges i Norge består av 95 prosent propan og 5 prosent butan. Lenger sør i Europa du kommer, større vil andelen butan bli. Noen steder er det nesten ikke propan i gassen.

– Har du med deg gass fra land der innholdet av butan er stort må du passe på å bruke den opp før du drar på tur i norsk vintervær. Allerede ved ca 0 grader vil butan slutte å fungere fordi den ikke gjøres om til gass. Det gjelder derfor å ikke fylle mer enn du trenger når du er på vei hjemover, råder Langfeldt.

Slik virker en automatisk omskifter
Duo-Control fra Truma er antakelig den meste brukte omskifteren for gassflasker i bobil. Den inneholder også en regulator som sørger for riktig gasstrykk inn i bobilen og en kræsj-sensor som stanser gassen dersom du kolliderer. Den vil også slå ut om bobilen kjører over ujevnheter slik at den blir utsatt for støt/slag som har en kraft som tilsvarer en kollisjon i 20 km/t eller mer.

DuoControl for veggmontering påmontert gassfilter. Foto: Knut Randem.

Kræsj-sensoren gjør det tryggere å kjøre med gassdrift for eksempel på kjøleskapet. I noen land er det påbudt å ha en kræsj-sensor om du kjører med gassdrift på forbrukere.

Trond Bentzen i Neptus AS, norsk representant for Truma, forklarer hvordan Duo-Control fungerer:
La velgeren peke mot den gassflaska som skal være hovedflaske. Duo-Control vil da hente gass fra denne så lenge det er trykk på flaska. Når gasstrykket blir for lavt, bytter Duo-Control automatisk over til reserveflaska. Dette skjer mekanisk ved hjelp av et membran som føler trykket.

Legg merke til at bryteren fortsatt peker mot den tomme flaska. For å ha en god rutine og bare bruke gass fra en flaske av gangen, bør du ha som rutine å vri velgeren mot reserveflaska og gjøre denne til hovedflaske når du skifter den tomme.

Det er også mulig å sette velgeren i midtposisjon. Da henter den gass fra begge flaskene, men da vil du i praksis få to tomme flasker samtidig. Og det er vel ikke hensikten med å ha en omskifter?

Duo-Control er godkjent for gasstrykk mellom 0,7 og 16 bar.

Gasstrykk og sikkerhet
Seniorrådgiver Ståle Solheim i LPG Norge AS forteller at gasstrykket endrer seg med omgivelsestemperaturen. Hvis temperaturen stiger, vil trykket i flasken også stige. Eksempelvis vil en omgivelsestemperatur på 20 grader utgjøre et trykk på ca 7,5 bar i flasken, mens -10 grader vil resultere i et trykk på ca 3 bar. Det er samme trykk i selvfyllingsflasker og bytteflaske.

En selvfyllingsflaske og en vanlig flaske kan være en god kombinasjon når behovene endrer seg. Foto: Knut Randem.

En bytteflaske og en selvfyllingsflaske vil derfor fungere godt sammen med en omskifter. Her ser ikke Solheim noen problemer, men for sikkerhets skyld vil han anbefale å stenge selvfyllingsflaska når du fyller den. Dette for å unngå å ødelegge regulatoren. Spesielt når det er varmt vil trykket være ekstra høyt mens du fyller gass. Da er du også sikker på at den automatiske fyllestoppen i selvfyllingsflaska fungere optimalt.

Fyllestoppen i en selvfyllingsflaske sørger for at du ikke fyller for mye gass i flaska. Den stanser dermed på 85 prosent full.

Fylling på tur i andre land
Det er svært forskjellig erfaringer man kan gjøre seg når det gjelder å fylle norske flasker i andre land. På Bobilplassen.no har vi på denne siden begynt å samle informasjon om steder å fylle norske gassflasker i utlandet. Informasjonen får vi av lesere som har gjort sine egne erfaringer. Der kan også du bidra med egne tips.

Som nevnt over er selvfyllingsflasker det enkleste i de fleste tilfellene. Likevel gjør vi oss noen erfaringer. To eksempler: I Italia kan du møte alt fra svært god service på bensinstasjonene til et bryskt «no cucina» (ikke til kjøkken, kun for motor). I Frankrike er Total-kjeden lite glad i at bobiler fyller gass på pumpene, men ellers går det ganske greit. Eller?

Vi har alle ulike erfaringer og opplevelser fra turer. Kom gjerne med innspill til dette temaet.

Denne artikkelen ble første gang publisert i oktober 2022 og er senere tillagt noen erfaringer.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Selvfylling av gass på tur i Europa

Del dette med andre:

  23 comments for “Gass, komfort, bytting og fylling

  1. Hvor utbedt er Tyske 11kg stålflasker med industri kobling i Europa.
    Selv bytter jeg om fra Norske til Tyske flasker på tur fra DK og sør-over.

    Kan en kombinere fast innbygget tank f.eks 120 liter med bytteflasker.
    Regner med at der bygges inn en omskifter ventil på anlegget.
    Er der godkjente firma her i sør Norge som driver med innbygging og til vilken Ca. pris?

    • Vi fikk montert inn en tank på 70 kg i vår bobil. Skapet som tidligere inneholdt 2×11 kg fikk en kobling som gjør at vi kan bytte mellom fast tank eller de to løse tankene. Men når det er sagt, så leverte vi inn de løse tankene og bruker skapet til annet. Ikke noe behov for disse.

      Vi betalte 58000 kr om jeg ikke husker helt feil når vi fikk gjort det i våres

  2. Appen mylpg gir alle stasjoner i Europa.
    Byttet til en 15-20 liter selvfyllingstank i Danmark 2-3 år siden, tror det kom på 12000 norske. Holder i 15-20 dager for 2 pers.

  3. Hvorfor benytte propan/gass overhode. Jeg har diesel varme og kjøkken. Gass er unødvendig. Kjøleskapet er et kompressor kjøleskap. Om det er sol dekkes behovet til strøm av solceller panelet på taket. Med denne løsningen behøver jeg ikke bekymre meg om gass! Jeg forstår overhode ikke at man bruker gass til drift av kjøleskap og oppvarming. Mvh Steinarontour.

  4. Kjøpte selvfylleflaske og slanger hos Obelink i Nederland husær ikke prisen men billigere en i Norge. Alle LPG stasjoner i Europa låner ut fylle munnstykker, så det trenger en ikke å kjøpe. Obelink er Europas største caravan butikk.

  5. Når gasstrykket blir for lavt, bytter Duo-Control automatisk over til reserveflaska ved at den føler på trykket. Vil hovedflaska bli tatt i bruk automatisk igjen hvis trykket i den øker pga. temperaturøkning?

    • Hvis trykket i reserveflaska synker under trykket i hovedflaska vil den (så langt vi vet) prøve å hente gass fra hovedflaska. Men da er du farlig nær to tomme flasker…

  6. Det var mange synspunkter og tips her, men jeg ble litt forvirret(og jeg er ny i gamet). Har 2stk 11kgs composittflasker i min bobil, kjøpte en ekstrakobling som ble sagt fungerer i bl.a. Tyskland. Kan jeg få etterfylt disse flaskene i Spania og Portugal?

  7. Ved langtidstur til Spania benyttes følgene alternativ som ikke er nevnt i artikkelen. Det gjelder om en har
    hurtigkobling/«husmorkobling» på gassflaske, og ikke industrikobling: Da er totalbeholdning å starte turen med en full spansk stålflaske (som vi har tatt med fra Spania på tidligere retur) og en full norsk komposittflaske. Man starter i Norge med å bruke av den spanske flaska på turen nedover til Spania. I Spania byttes stålflaska fortløpende. En full norsk komposittflaske er med til Spania, som reserve, (som ikke lar seg bytte i Spania), og den åpner vi ikke før på turen hjem til Norge. Så vår beholdning på tur til Spania er en full spansk stålflaske (- den kan fylles i Norge), og en norsk full komposittflaske. (Har man ikke spansk full flaske når man starter turen til Spania, så kjører man til Spania på 4-5 dager, og underveis bruker man veldig lite gass. Slik sett kan en klare seg med å bruke bare litt fra komposittflaska, og ha plass til spansk stålflaske straks en ankommer Spania. )

    • Det er mange variasjoner i reisemønster og ikke alle reiser raskeste vei ned. Din løsning vil passe for mange og er vel indirekte omtalt av Langfeldt når han omtaler leie av gassflasker?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *