Gass-hybrid i ny studie fra Bürstner

Bürstner har utviklet sin første miljøvennlige løsning med en hybrid CNG-drevet motor plassert i bybobilen Eliseo C 543.

Bürstner Eliseo CNG skal nå testkjøres i Tyskland. Foto: Bürstner.

Bürstner har lenge sett seg om etter alternative drivstoffsystemer. Løsningen de nå har utviklet er Eliseo CNG, basert på Eliseo C 543 bybobil. Basert på en 134 hk Fiat Ducato «Natural Power», kjører denne Eliseo hovedsakelig på naturgass, men er også utstyrt med en bensindrevet reservemotor.

Dette alternative drivstoffsystemet har en veldig positiv innvirkning på kjøretøyets miljøavtrykk: Det produseres nesten ingen partikkelutslipp og har lave nitrogenoksid-utslipp (NOX). Å kjøre kjøretøyet på biogass reduserer til og med utslippet av CO2 til null, skriver Bürstner i sin presentasjon.

Bobilen er utstyrt med fem naturgasstanker med en total kapasitet på 22 liter/36 kg som er plassert under gulvet for å sikre at de ikke reduserer det tilgjengelige boarealet. Den har da en rekkevidde på 400 kilometer før motoren automatisk går over til bensin.

Eliseo CNG får en rekkevidde på 400 km med gassdrift. Det er bensin på reservetanken. Foto: Bürstner.

Femten liter bensin på tanken er kun ment som en sikkerhet for å nå fram til nærmeste fyllested for CNG.

Bobilen kjører på komprimert naturgass (CNG). Den komprimeres til 200 bar før den lagres for å spare plass i drivstofftankene. I motsetning til flytende gass (LPG), er CNG ikke rafinert, men er en naturgass og like sikker som bensin eller diesel, mener Bürstner.

I Tyskland er CNG nå tilgjengelig på rundt 900 bensinstasjoner – bare Italia har flere, med rundt 1 250 bensinstasjoner. På grunn av det lave forbruket i et CNG-kjøretøy skal driftskostnaden bli bare 60 prosent av kostnadene ved å kjøre et bensindrevet kjøretøy.

– Med Eliseo CNG ønsker vi å gi industrien enda mer inspirasjon til en mer miljøvennlig fremtid. For øyeblikket har alternative motorer for bobiler en tendens til å være et mer langsiktig spørsmål. Etterspørselen er fortsatt lav, sier Bürstners administrerende direktør Jens Kromer.

– Så snart vi klarer å øke rekkevidden og infrastrukturen for påfylling av drivstoff forbedres, kan utviklingen av alternative motortyper gå betydelig raskere de neste årene.

Om Eliseo CNG skal serieproduseres er foreløpig ikke avgjort. Den skal nå testkjøres i Sør-Tyskland.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.