Garanti er ikke nødvendigvis garanti

Faksimile av Dagbladets artikkel om garanti og reklamasjon 25. august 2015.

Faksimile av Dagbladets artikkel om garanti og reklamasjon 25. august 2015.

Dagbladet skriver i dag om garantiansvar i bobilbransjen. Er fem års garanti via tredjepart like god som den garantien som gis for de første to årene, spør avisa og konkluderer med et nei.

Ved kjøp av en vare – også bobil – har vi i Norge fem års reklamasjonsrett. Den innebærer at en vare som er ment å vare mer enn fem år skal kunne reklameres på i de fem årene – med unntak for noen slitedeler. En bobil er en slik vare. I tillegg gis garanti, vanligvis i to år, men også lenger for noen merker.
En vanlig metode blant bobilimportørene har vært å tilby en fem års ”Norgesgaranti” gjennom en tredjepart. Det er denne Dagbladet konkluderer med at ikke er en fullverdig garanti.

Selv om du får en ”Norgesgaranti” på bobilkjøpet gjelder likevel reklamasjonsretten, som er lovfestet, slår Ingeborg Flønes, direktør for Forbrukerservice i Forbrukerrådet fast overfor Dagbladet.

Dagbladet har kontaktet Norsk Bilgaranti AS, som er en av de som tilbyr ”Norgesgaranti”. De innrømmer overfor avisa at enkelte punkter i deres garanti er i strid med forbrukerkjøpsloven og begrenser kundens rettigheter. De lover overfor avisa å endre disse punktene umiddelbart og gi dem tilbakevirkende kraft.

Dagbladets artikkel ligger i skrivende stund ikke på nett. Les hva Bobilverdens faste advokat skriver her om garanti og reklamasjon.

Les også: Garanti og reklamasjon ved kjøp av bobil

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.