Gå og legg deg på fransk vis

Dethleffs konverterer også Just Go fra Fiat til Ford. Samtidig legger de inn en sjette innredning – en med fransk vri.

En fransk seng gir plass til badet ved siden av. Til høyre et høyt hylleskap og til venstre skimtes hengeskapet. Foto: Knut Randem.

Dethleffs Just Go finnes i fire innredninger med enkeltsenger, en med midtstilt dobbeltseng og nå kommer også modellen T 6905 med fransk seng. Fem av modellene, inklusiv T 6905, har også en dobbel senkeseng over salongen. Om du vil ha det. En femte soveplass skal kunne organiseres i salongen.

En fransk seng – plassert mot et hjørne bak – er plassbesparende. Med toalett, vask og dusj plassert ved siden av senga dekker dette samme eller mindre plass enn en midtstilt dobbelseng ville gjort alene. Løsningen gir imidlertid mindre plass i garasjen under senga.
Badet gjøres elegant om til dusj ved å svinge veggen med vasken over toalettet.

Den plassen som spares med denne sengeløsningen er benyttet til to gode skap, et på hver side foran seng og bad med henholdsvis hyller og hengemulighet.

Kjøkkenbenken har godt om arbeidsplass. Foto: Knut Randem.

Kjøkkenet har en L-benk med god arbeidsplass både foran kokeblussene og i L’en. Et høyt kjøleskap med integrert fryseboks er på ca 140 liter.

Salongen har fire plasser rundt bordet samt en femte sitteplass ved siden av bodelsdøra.

Salongen har plass til fem personer. Foto: Knut Randem.

Just Go T 6905 er 699 cm lang og 233 cm bred. Det blir dermed god plass til å bevege seg med en slik bredde. Motoren er på 130 hk og T 6905 registreres for fire personer og inntil 3 500 kg.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  8 comments for “Gå og legg deg på fransk vis

  1. Så det kalles for «fransk seng» nå…?
    Det er i grunn akkurat samme løsning jeg selv har – på min 1985-modell Peugeot Pilot!
    Og som gjør at min snaut 6m lange bil kan romme både to separate «soverom», kjøkken og bad. Og altså ha 4 fine sengeplasser uten å måtte ty til noen alkove-løsning med alt for lav takhøyde og kronglete stige.
    Så hvis dette er en «ny-oppdagelse» fra Dethleffs side, håper jeg den kopieres av flere framover!

  2. Da vi kjøpte bobil i 2007 var det mange biler med fransk seng. Vi likte den godt , men da vi skulle kjøpe ny bobil noen år sendere var det ingen som hadde slik seng. artig at denne sengetypen kommer tilbake. Veldig plassbesparende. God nyhet selv om noen alltid har opplevd alt før

  3. Har en 12 modell Adria bybobil fransk løsning. Ideelt, det gir mer romfølelse i kjøkken/sittegruppe.
    At senga er litt smalere kan en leve med. De fleste er jo ikke månedsvis på tur og sittegruppe gjøres enkelt om til seng hvis to breie vil seg litt. Spesielt for enslige på tur er denne topp.

  4. Bakdelen syntes jeg, var på vår Dethleffs 6501, at den som ligger innerst, må gå over vedkommende som ligger ytterst, ved fransk løsning, men fordelen var at det var stor dusj og wc.

    • Uproblematisk. Jeg ligger ytterst fordi jeg er kortest. Trekker bare beina til meg når gubben står opp for å lage frokost,, siden han er en morgenfugl.

  5. Vi hadde sånn i vår første bobil, Sunligth og i vår Cabby campinvogn. Ble skikkelig lei av å krabbe over gubben til enhver tid. Takke meg til to enkle senger, eller en dobbelseng, ikke oppi taket!

  6. Ideell sengeløsning for to som er gode venner og trives under felles bred dyne. Har hatt sånn seng både i «gamlebilen» og «nybilen» pluss to campingvogner. Ikke noe problem å trekke til seg bena dersom kona vil en tur opp om natten.

  7. Jeg har en Carado T348 fra 2018, 41000km med Fransk sengeløsning. Har hatt den for salg siden høsten 2021. Ingen ønsker tydeligvis å «klyve over hverandre » når de skal opp om natt eller morgen. Vanskelig å selge denne fantastiske bilen. Ønsker å selge den fordi vi også har hytte. Litt overkill med bobil som blir stående 11 måneder i året. Selges for 650000kr. Selges fra forhandler. DIN BOBIL. Skarnes.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *