Fulle ordrebøker – bygger ny fabrikk

– Vi er på et høyt prisnivå og våre kunder har penger. Likevel blir noen litt forsiktige i dagens marked. Ordrebøkene er fulle det neste året.

Administrerende direktør Robert Crispens i Morelo har fulle ordrebøker. Foto: Knut Randem.

Bobilverden.no møter Morelos administrerende direktør Robert Crispens på Caravan Xpo på Hellerudsletta. Han har tatt turen nordover for å se på den nye messa. En ferietur med bobil fra Kristiansand, opp gjennom Rogaland og over Hardangervidda til Oslo står som et av familiens beste ferieminner.

På Caravan Xpo er han mer opptatt av hvilke salg som gjøres framfor hvor mange mennesker som besøker messa. Men som han sier innledningsvis så har de ikke så mange bekymringer for salget i 2024.

– Ordrebøkene er fulle. I 2024 har vi bare noen få åpninger for nye ordre. Enkelte modeller er det ikke plass til i produksjonen neste år og de største modellene har leveringstider på 2,5 år, forteller Crispens.

Han er avslappet i forhold til markedet. Både Norge og Sverige har problemer med valutaen, men det selges fortsatt bobiler. Ikke alle som står i produksjon er nødvendigvis solgt til en sluttkunde, men er bestilt av en forhandler som da kan levere med noe kortere leveringstid.

Størst problem har de med produksjonskapasiteten på de største bobilene.

– Godt voksne mennesker vil ikke vente i tre år på sin nye bobil så vi må gjøre noe med kapasiteten. Vi bygger derfor en ny fabrikk for linere over 12 tonn. Produksjonsstarten i den nye fabrikken blir i juni etter Morelo Open, forteller han.

Av børssensitive grunner kan han ikke si noe om forventet kapasitet i fabrikken, men i øyeblikket har Morelo kapasitet til å bygge 560 bobiler i året.

Antallet ansatte vil øke fra 465 ansatte i dag til mellom 550 og 560 når den nye fabrikken er i drift.

På spørsmål om leveransesituasjonen svarer Crispens at de får tilstrekkelig antall chassis. De har i et kvartal hatt noen forbigående problemer med chassis fra Mercedes-Benz, men Iveco som leverer 70 prosent av deres chassis har vært en stabil leverandør.

Det er små forskjeller i de ulike markedene Morelo selger sine bobiler. En tydelig trend er at nordmenn foretrekker midtstilt dobbeltseng, mens tyskerne foretrekker enkeltsenger. Norske og svenske kunder skiller seg også ut på at de gjerne vil ha forbrenningstoalett i bobilen.
Morelo selger også flere 18 tonnere i Tyskland enn i Norge der de fleste vil under 7,5 tonn.

Slik så det ut på byggeplassen for den nye utvidelsen i mai. Robert Crispens t.v. med sin medadminstrerende direktør Reinhard Löhner, helt til høyre. Mellom seg har de et fyldig utvalg av notabiliteter på by- og delstatsnivå og andre nøkkelpersoner knyttet til prosjektet. Foto: Morelo.

De største bobilene er svært resurskrevende å bygge. Når de flyttes ut av dagens produksjonslinje og inn i egen fabrikk vil det etter hvert bedre leveringssituasjonen for alle modeller.

Byggingen av det nye fabrikkanlegget i Schlüsselfeld startet i våres og vil få en fullverdig og moderne produksjonslinje. Utviklingsarbeid, design og produksjon av paneler vil også finne sted i nybygget.
Morelo er en del av Knaus Tabbert AG.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *