Fuglemøkka tar lakken

Ved hjelp av kunstig fremstilt fuglemøkk, tester Ford nå at bilens lakk tåler den sterke syreblandingen som tørker på karosseriet.

Bybobiler stiller i samme klasse som personbiler når det gjelder fuglemøkk. Møkka bør fjernes raskt uanset bil. Foto: Ford.

De kunstige fuglemøkkdosene blir utviklet i laboratorium og etterligner etterlatenskapene fra det meste av fuglelivet i Europa. Det er nemlig slik at ulike fuglers kosthold påvirker syreinnholdet i fuglemøkka, noe som igjen gjør forskjellig grad av skade på bilens lakk.

– Det er lurt å passe på å fjerne fuglemøkk før den tørker inn, sier sjef for Core Engineering Paint i Ford Europa, André Thierig i en pressemelding.

Fuglemøkk er ofte svart og hvit. Mens den hvite delen tilsvarer fuglens urin, er det svarte skitten. De blir begge skilt ut av fuglen på samme tid. Dette skjer imidlertid så fort at de to ikke får tid til å blande seg sammen.

Større sjanser for lakkskader om våren og sommeren
Spesielt om våren og sommeren er risikoen for skader stor. Det er ofte flere fugler, samtidig som lakken blir mykere og utvides i intenst sollys. Når den kjøles ned igjen trekker fuglemøkka seg sammen og fester seg til lakken. Det kan igjen føre til permanente flekker som må fjerne med spesialbehandling.

Vær derfor rask med å vaske bort denne type flekker med en PH-nøytral sjampo og lunkent vann. Polerer du bilen en eller to ganger i løpet av året klarer lakken i større grad å motstå de tøffeste luftangrepene.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *