Framtiden er elektrisk for Ford

Alle nyttekjøretøymodeller fra Ford skal i løpet av 2024 også være tilgjengelige som helelektriske eller ladbare hybrider.

Alle nyttekjøretøymodeller fra Ford skal i løpet av 2024 også være tilgjengelige som helelektriske eller ladbare hybrider. Foto: Ford.

Ford skal redusere klimagassutslippene fra sine globale virksomheter med 76 prosent fra 2017-nivå innen 2035. CO2-utslipp fra nye solgte kjøretøy skal også reduseres med 50 prosent per kilometer, fra 2019-nivå, innen samme frist.

Dette er første etappe mot å gjøre Ford helt karbonnøytrale innen 2050.
Det er i selskapets «2021 Integrated Sustainabiliity and Financial Report» de ambisiøse utslippskuttene ble offentliggjort.

Ved å benytte seg av framgangsmåten til «The Science Based Targets initiative (SBTi)», har Ford satt seg delmål som er i tråd med det siste innenfor klimaforskning for å nå målene i Paris-avtalen, skriver selskapet i en pressemelding.

Framtiden er elektrisk
For å oppnå denne utslippsreduksjonen er utviklingen av elektrifiserte kjøretøy helt avgjørende, ifølge rapporten. I 2030 forventer Ford at alle personbiler de skal selge i Europa vil være helelektriske.

Alle nyttekjøretøymodeller fra Ford skal i løpet av 2024 også være tilgjengelige som helelektriske eller ladbare hybrider.

Helt sentralt i overgangen til elektriske biler er investeringen på 1 milliard dollar for å modernisere og oppgradere Fords fabrikk i Køln til å kunne produsere elektriske biler. Dette blir Fords første fabrikk av denne typen i Europa. Den neste generasjonen av Ford Transit Custom kommer også som helelelektrisk versjon, og vil bli produsert av Ford Otosan i Tyrkia.

– Vi skal lede an på veien mot å bli karbonnøytrale. Dette er det eneste rette å gjøre, både for våre kunder, for kloden og for Ford, sier Bob Holycross, Chief environment, sustainability and safety officer, Ford Motor Company i pressemeldingen.

Selskapets mål om karbonnøytralitet er i tråd med Paris-avtalen – som USA nylig igjen sluttet seg til – og som Ford støtter fullt ut. Rapporten beskriver klart hvordan Fords bærekrafts- og forretningsambisjoner henger sammen.

Investerer tungt
Ford investerer nå tungt i elektriske biler, selvkjørende biler og å utvikle nye tjenester og løsninger for tilkoblede biler. Tidligere i år annonserte bilprodusenten at de skulle investere 22 milliarder dollar (rundt 190 milliarder kroner) globalt i elektriske biler til og med 2026.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

  2 comments for “Framtiden er elektrisk for Ford

  1. Det er interessant å lese at Ford planlegger en storstilt elektrifisering av sine nyttekjøretøy.Det som avgjør om dette blir et interessant alternativ for oss bobilbilister, er rekkevidde , ladehastighet og forbruk.Med dagens batteriteknologi, ser jeg ikke for meg en rekkevidde mer enn i overkant av 30 mil.Det kan være nok for bobilbrukere som stort sett kjører i Norge og tilgrensende land, men for andre som iblandt kjører til landene rundt Middelhavet, blir denne rekkevidden knapp.I tillegg er infrastrukturen når det gjelder lading , dårlig utbygd under disse himmelstrøk.
    Fordelen med en bobil , er at det er rikelig med plass for batterier under bilen.Men dagens batterier er tunge og dersom man i tilegg har en dødvekt på bobilen på 3,5 til 5 tonn, vil dette resultere i et høyt forbruk og derav begrenset rekkevidde.Så det blir et skjæringspunkt der man må vurdere hvor stor og tung batteripakke det er fornuftig å bygge in i bilen.
    Vi får håpe at fremtiden vil frambringe lettere, mindre batterier med større energitetthet.

  2. Hvis man oppnår en rekkevidde på 30 mil da tar man lunchpause og lader. Går da fint å kjøre 50 mil om dagen. Og lenger trenger man jo ikke kjøre hvis man har bobil. Ladeinfrastrukturen vil jo med flere el biler bli utbygget også. Så dette er vinn vinn også for bobilfolket.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.