Fra Sandefjord til Lofoten, del 2

I går beskrev Yngvar Halvorsen og Merete Furustad fra Sandefjord sin reise mot Lofoten. Da passerte de Røros på vei nordover. I et lengre reisebrev beskriver de turen slik den gikk i bobil gjennom innlandet langs Helgelandskysten og tilbake til Sørlandet og Sandefjord. Vil du lese del 1 først, klikk her. Her får du del 2:

Tekst og foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Søndag morgen står vi opp tidlig og lager kaffe, frokosten serveres og vi sjekker værmeldingen på ipadda før vi starter opp og kommer oss ut på veien mot Støren og Trondheim. Riksvei 30 går langs elver og i daler, et vakkert stykke Norge en stille søndagsmorgen. I Støren tar vi E6 til Trondheim. Turen fra Røros til Trondheim tar ca. 2,5 timer, 16 mil.

Magiske Nidarosdomen i Trondheim. Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Trondheim, stille og rolig en søndag formiddag. Vi finner en parkering i en gate ved Nidelven der vi kan stå noen timer. Det er fint å rusle rund i byen og oppleve Trondheim.

I Nidarosdomen er det gudstjeneste og det er magisk og gå stille rundt og se på denne unorske domkirken med slik lang historie. Etter en tur langs elva og inne i sentrum setter vi oss ned på en uterestaurant for å ta litt mat. Til nå har vi ikke hatt regn, bare litt overskyet, men nå blir det nesten mørkt over oss og vi går raskt ned mot bobilen. Da vi lukker døra styrter regnet ned og det tordner kraftig.
Vi setter oss ned for å vente til det stopper mens vi prøver å finne en grei bobilparkering nær sentrum. Det finner vi ikke og vi begynner å bli lei av å sitte og vente i regnet. Værmeldinga er heller ikke fin med regn de neste to dagene i Trondheim.

Haugen bobilcamping i Trofors. Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Da kjører vi videre så langt vi orker langs E6. Regnet følger oss i 35 mil til en fin campingplass langs veien mellom Trofors og Mosjøen. Veien langs Snåsavatnet virker veldig lang i øsende regn. Noen ganger med dansker foran oss som er redde for autovernet og heller kjører midt i veien. Ikke at det er så rart da veien enkelte steder er trang med en elv på høyre side og fjellveggen på venstre. Noen ganger er det nesten opphold, men så øser det ned igjen.

Vi blir sliten av slik kjøring, men det var ikke spesielt fristende og stoppe før kvelden heller. Klokken 19.30 finner vi en fin campingplass i Haugen ved Trofors. En hyggelig dame møter oss med paraply og kortautomat, kr 170 for parkering med strøm.
En markisedram og litt mat, så en liten tur rundt på campingen, koble på strømmen, litt varme og så i seng andre dagen mot Nord.

trofors_lødingenDen 2. juli drar vi videre etter en god natts søvn, grått men opphold. Vi er på vei langs E6 til Bogenes der vi skal ta ferga over til Lødingen. I Mosjøen stopper vi for å handle litt. Her er det også pol, så det ble noe mer rødvin til biffen og en lokal akevitt til markisedrammen. Da begynner det å regne igjen så vi starter opp og kommer oss videre. Håpet er at vi skal rekke siste ferga fra Bogenes. Etter en tid langs veien stopper vi i Mosjøen og vurdere om vi skal overnatte her. Men etter å ha kjørt rundt og sett etter en plass og stå over natten drar vi videre. Det føles rart at de fleste byer og tettsteder ikke vil ha oss med bobiler til å overnatt og bruke butikkene og restaurantene.

Nå begynner vi å bli slitne av kjøring i regnvær over flere dager og vil gjerne finne en plass, kanskje i Fauske. Her finner vi en plass, som sikkert er fin når det er tørt, nå er det en innsjø, men borte ved toalett tømmingen er det greit. Så vi tømmer dassen og drar videre langs E18 på vei nordover.

En av grunnene til at vi ikke stopper tidligere er nok at vi føler at det er en transportetappe helt til vi kommer til Lofoten. Regnet har nok noe å si også.
Nå nærmer vi oss Bogenes der ferga går over til Lødingen i Lofoten. Regnet varierer litt, men det er grått. 19.16 kjøper vi billett til kr 510,- for bobil og to personer. Det var deilig å sitte i en varm ferge og se at vi nærmer oss det første målet for ferien, nemlig Lofoten.

Fra Trofors til Lødingen er det ca. 47 mil, 5 -6 timers kjøring, litt lenger tid i øsende regnvær. Til Lødingen ankommer vi klokken 20.45 og vi kjører ut på bobilplassen på holmen på sjøsiden av byen. Nå ville vi bare parkere og få oss litt mat, men nei da. En bobileier fra Drammen hadde utpekt seg selv til plassens sjef og han likte ikke at vi parkerte der fordi et par han ventet på skulle være der også. Vi var slitne og orket ikke å krangle med han så vi kjørte lenger ut av byen og fant en fin plass for oss selv. I øsende regnvær lagde vi en nydelig biff med god rødvin. Det er en egen god følelse å ha kommet frem, etter flere dager med slitsom kjøring i regn. God natt!

Del tre av reisebrevet finner du her.

Del dette med andre:

1 comment for “Fra Sandefjord til Lofoten, del 2

1. Følger bloggen med interesse, vi var i lofoten sommeren 2012, mye fint vær men kaldt. Vi reiste fra Ålesund rundt st.hans og var vekke i 3 uker. Fantastisk opplevelse. I år reiser vi sydover og håper på litt sol og varme. Gleder meg til resten av historien din.