Registreringsstatistikken for nye bobiler viser mindre nedgang enn i fjor, men det er unntak for flere merker. Tyngre bobiler gjør det bedre enn den letteste vektklassen.
Det ble solgt 105 bobiler i september. Dermed har salget hittil i år nådd 1 435 nye bobiler. Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), som viser registreringer og ikke antall salgskontrakter.
Dette er 372 eller 20,6 prosent færre bobiler enn de tre første kvartalene i 2022. Nedgangen er vesentlig mindre i andre og tredje kvartal enn i årets første kvartal.
Adria ligger godt an til å bli årets salgsvinner. Merket økte salget i første halvår med 25,3 prosent, men etter tredje kvartal er økningen hittil i år redusert til 10 prosent. Begge perioder målt i forhold til tilsvarende periode i 2022.
Adria har hittil i år solgt 154 bobiler. På de to neste plassene kommer Hymer og Challenger med henholdsvis 115 og 116 registreringer. Avstanden er altså ikke avskrekkende, og med de variasjonen vi ser fra måned til måned kan alle tre ende opp i toppen av tabellen.
Som nevnt over er ikke situasjonen svart-hvitt. Adria har økt med 10 prosent, Dethleffs har økt med 13,8 prosent, Pössl med 13,1 prosent, Knaus med 11,7 prosent, Sun Living med hele 107 prosent og Kabe med 6,4 prosent. Flere merker har økt, men de har færre salg enn 30 bobiler så det blir feil å beregne prosenter. Vi noterer likevel at både Dreamer og Roller Team har hatt tydelig framgang.
Salget etter ni måneder i 2023
Uansett vekt solgte disse merkene best i de tre første kvartalene: Adria 154, Hymer 116, Challenger 115, Dethleffs 91, Carthago 84, Benimar 83, Bürstner 78, Pössl 69, Eura Mobil 68, Knaus 67, Sun Living 58, Rapido 57 og Kabe 50. Øvrige merker solgte mindre enn 30 bobiler i årets første ni måneder.
Erwin Hymer Groups fabrikk Capron, som produserer flere merker, har ofte tronet i toppen av statistikken. Med 70 salg fordelt på flere merker har nedgangen vært betydelig.
I vektklassen inntil 3 500 kg har nedgangen vært størst hittil i år med 26,9 prosent. Her topper Challenger foran Dethleffs, Benimar, Pössl, Sun Living, Adria og Bürstner. Disse har solgt mellom 96 og 54 bobiler hittil i år. De øvrige merkene har solgt 21 eller færre bobiler.
Blant de tyngre bobilene er det tett i toppen med Hymer og Adria nesten jevnstore foran Carthago, Knaus, Eura Mobil, Kabe og Rapido. De solgte mellom 107 og 43 bobiler hver. Øvrige merker solgte 24 eller færre bobiler i denne vektklassen. Samlet nedgang for bobiler over 3 500 kg er bare 11,8 prosent.
Året har vært preget av flere forsinkelser i leveransene enn ventet ved begynnelsen av året. Enkelte merker har ennå ikke levert sine siste 2022-modeller. Enkelte merker varsler at de hopper over en årgang for å komme i rute etter alle forsinkelsene som følge av leveranseproblemer skapt av pandemien og Russlands angrep på Ukraina.
Prisene har økt og mange forhandlere forteller om stille dager i butikkene, men det er trolig nå de beste kjøpene kan gjøres.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no