Første liner med ekstra sikkerhet?

Niesmann+Bischoff Flair er første Liner på markedet med airbag.

Mens våre personbiler har fått stadig større fokus på sikkerhet har bobilene vært sinker på dette området. Nå har Niesmann+Bischoff tatt et stort skritt fremover. Markedets første Liner med airbag ble presentert under Caravan Salon Düsseldorf.

På de mindre bobilene har det vært standard med airbag i mange år, men på de større linerne har det vært fraværende. Årsaken har vært at når førerplassen med dashbord ble flyttet opp, har det blitt omfattende å tilpasse airbagen og sikre optimal funksjon på denne.

De siste årene har Niesmann+Bischoff jobbet intens for å tilpasse airbag på sine Flair-modeller bygd på Iveco chassis. Disse er fra fabrikk utstyrt med både airbag og beltestrammere, samt et oppgradert ESP-system. Sammen med eksperter fra Iveco og den Nederlandske lastebileksperten Estepe, har Niesmann+Bischoff gjort en stor jobb med å bygge en helt ny førerplass med utgangspunkt i det originale Iveco Dashbordet.

Massive utregninger og datasimuleringer er gjennomført innen man kunne bygge fullskala-modeller og starte praktiske tester. Det ble bygd en helt ny torpedovegg i et solid materiale som ivaretok stabiliteten og de høye sikkerhetskravene man stilte seg. Man utviklet også et system som trekker tilbake bremsepedalen ved et sammenstøt. Dette reduserer faren for omfattende beinskader hos føreren. Man vil ofte ”stå” på bremsepedalen ved en kritisk situasjon, og med fast pedal vil kollisjonskreftene forplante seg til førerens bein.

2 års utviklingsarbeide ble avsluttet med to fullskala crashtester. Foto: Niesmann+Bischoff

Tester
Man har kjørt harde tester for å sikre at airbagene fungerte som de skulle ved et sammenstøt, men like viktig at de ikke har løst seg ut når de ikke skulle. Det er kjørt stress-tester på ujevn vei, over fortauskanter og mot mindre hinder. Det hele kulminerte i to crash-tester. En mot en rett vegg, og en mot skråvegg. Begge ble foretatt med fullt utstyrte biler inkludert 400 kg. bagasje. To testdukker ble plassert i forsetene før bilen ble kjørt mot veggen i en fart som tilsvarte et sammenstøt med en parkert personbil i 135 km/t. Testen viste meget gode resultater. Selv om man målte et øyeblikks belastning på chassiset på 57G og en belastning på dokkene på 30G, noe som innebærer at dukkene ”veide” 30 ganger mer enn normalt, var skadeomfanget minimalt. Blant annet var det viktig at rattets posisjon ikke ble forskyvd, slik at føreren traff airbagen på optimal måte.

Alle Flair leveres nå med airbag og flere andre sikkerhetssystemer som standard.

Deformasjonssoner
En viktig del av crashtesten var å se hvordan karosseriet oppførte seg. Flair har fått nye innfestinger mellom ramme og påbygg, noe som vise seg å fungere godt. De profilerte og isolerte aluminiumsplatene i dobbeltgulvet er både limt og skrudd til sidepanelene, noe som gir en svært stabil konstruksjon. Etter testen var det kun mindre deformasjoner på påbygget, og alle dører og luker kunne fortsatt åpnes som normalt. -”Dette har vært et stort løft for oss” sier Niesmann+Bischoff-sjefen Hubert Brandl. -”Som produsent måtte vi garantere funksjonen for sikkerhetssystemene, og vi har gjennomført både utvikling og tester i egen regi. Disse systemene inngår nå i standardutrustningen på Flair, og medfører ikke noe pristillegg. Vi setter våre kunders sikkerhet i høysetet, og er stolte over å kunne levere den første Liner med airbager.”

Tekst og foto: Olav Barhaugen,
Bobil- og Caravanmagasinet (BoCM)

Her kan du se Niesmann+Bischoffs egen skrytevideo om sikkerhetsutstyret:

.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.