På messa Caravan salon i Düsseldorf presenteres det som skal være den første elektriske bobilen fra en kjent produsent. Det har tatt to år å komme fram til modellen som vises. Den er foreløpig å betrakte som en studie.
Dethleffs utviklere er overbevist om at elektrisk bobiler vil bli viktige i framtiden. Bobilen Dethleffs presenterte i Düsseldorf er bygget på Iveco Daily electric chassis, men det er ikke bare bilen som er elektrisk. Dethleffs har tatt den helt ut og har også gjort bodelen helt elektrisk. Her brukes ikke fossilt brennstoff. Oppvarming og matlaging er derfor basert på elektrisk drift.
Bilen får strøm fra tre nikkelchloridbatterier med en kapasitet på 3×76 Ah. Bilen skal kunne kjøre 20 mil mellom hver lading. Batteriene kan lades 1500 ganger og det tilsvarer en kjørelengde på 250 000 km. Bodelen har to 120 Ah batterier.
Dethleffs utviklere prøver også ut mange nye funksjoner i denne modellen. Derfor skjer matlagningen med elektrisk koketopp og all oppvarming skjer med strøm, men varmen kommer fra infrarøde kilder slik at temperaturen i rommet holdes to, tre grader lavere samtidig som du føler deg like varm som med tradisjonell oppvarming.
Det er lagt inn elektronisk dimming av vinduene – glasset kan dimmes i trinn inntil det ikke kan sees inn i bobilen. Lyspanelet på døra til toalettet er ikke bare for belysning. Med et trykk på e Ipad blir panelet til et speil.
Hele bodelen kan styres fra Ipaden. Dimming av vinduet og ”trollspeilet” er allerede nevnt. All belysning kan styres. Belysningen kan også innrettes slik at den følger beboeren når den beveger seg fra en del av bilen til en annen. Går du på badet, dimmes lyset i resten av bilen om denne funksjonen benyttes. Fra Ipaden er det også full kontroll over strømforbruket og kapasiteten.
Solceller over det hele
Når du ser e.home, som prosjektet kalles, er du ikke i tvil om at det brukes mye strøm. Det er en Dethleffs Alpa, som benyttes, og den har blitt kledd med solcellepaneler på alle flater. 31 kvm solcellepanel med en effekt på 3000 watt utgjør de. Det betyr at bobilen lades kontinuerlig, men du bør likevel på en ladestasjon med jevne mellomrom. Går du tom for strøm vil to timer i sola være nok til å kjøre 10 km til en ladestasjon.
Morten Sonnich i Erwin Hymer Group Nord Aps, som importerer Dethelffs til Norge, forteller at dette er et utviklingsprosjekt for å prøve ut løsninger. Det har tatt to år å komme dit man er nå, men planen er at prosjektet skal vise en bil hvert år framover for å vise hvordan utviklingsarbeidet går og for å få tilbakemeldinger fra kundene.
– Det vil ta tre til fem år før denne studien kan resultere i vanlig salg av elektriske bobiler. Kanskje enda lengre, får vi opplyst.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Virkelig kult.
En slik må det bli på vår neste Europa rundt bobiltur 🙂
Klar for nye reisebrev Knut ?
Redaksjonen er alltid klar for å ta i mot leseropplevelser.
En slik bobil vil jeg ha
Fins det ingen bobiler med hybrid?
Jeg gleder meg til bobiler blir selvkjørende, slik at jeg kan legge meg i bilen i Oslo på kvelden og være i Trondheim neste morgen. Da sparer jeg flybillett, hotellovernatting og jeg kan ta med sykler og kajakker etc. Jeg tror ikke mange har sett denne muligheten ennå, men det kommer til å revolusjonere bobilferie. Jeg ønsker å tilbringe dagen på feriestedet og selve reisen sovende, ikke benytte dagen til å kjøre.