Første bilprodusent med godkjenning for autonom kjøring på nivå 3

Tenk deg en framtid der du kan spise lunsj mens bobilen tar deg fra a til å. Eller at du kan spille spill eller lese eposten mens du forflytter deg. Teknologien for selvkjøring er på vei.

Med Drive Pilot aktivert kan framtidige førere gjøre noe annet mens bilen håndterer trafikken. Foto: Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz er den første bilprodusenten i verden som oppfyller de krevende juridiske kravene for autonom kjøring på nivå 3. Tyske transportmyndigheter har gitt godkjenningen, og Mercedes-Benz baner dermed vei for å tilby et slikt system internasjonalt, forutsatt at nasjonal lovgivning tillater det, skriver selskapet i en pressemelding.

Det spesielle Drive Pilot-systemet blir tilgjengelig på S-Klasse og EQS i løpet av første halvdel av 2022 i Tyskland. Selskapet sier ikke noe om når dette vil nå større bilmodeller, men vil rulle ut teknologien trinnvis.

Drive Pilot
Med Drive Pilot aktivert kan sjåføren utføre sekundære aktiviteter, som for eksempel å lese epost, surfe på internett, eller slappe av med å se på film. I Drive Pilot-modus kan også applikasjoner aktiveres på kjøretøyets integrerte multimediaskjerm som ellers er blokkert under kjøring.

Når Drive Pilot er aktivert vil bilen kunne kjøre i autonom modus i opptil 60 km/t der trafikktettheten er høy, eller på passende motorveiseksjoner i Tyskland.

Med en knapp på rattet kan du la bilen overta ansvaret for kjøringen. Foto: Mercedes-Benz.

Knappene som aktiverer systemet er plassert over tommelutsparingene på rattet på både venstre og høyre side. Når sjåføren trykker inn disse, kontrollerer systemet hastigheten og avstanden, og styrer kjøretøyet innenfor kjørefeltet. Systemet reagerer også på uventede trafikksituasjoner og håndterer dem selvstendig, eksempelvis ved unnamanøvrer innenfor kjørefeltetet.

Sikkerhet har høyeste prioritet, og dersom sjåføren ikke skulle klare å ta tilbake kontrollen, eksempelvis på grunn av et alvorlig helseproblem, bremser systemet kjøretøyet kontrollert ned til stillestående. Samtidig tennes varselblinkene, og når kjøretøyet har stoppet, aktiveres Mercedes-Benz sitt nødanropssystem, og dører og vinduer låses opp. Dermed har alle forbipasserende enkel tilgang til å kunne utøve førstehjelp, forklarer Mercedes Benz.

Omfattende sensorer inkludert LiDAR, fuktsensorer og mikrofoner
Drive Pilot bygger på omgivelsessensorene til kjøreassistentpakken, og inneholder i tillegg LiDAR, fuktsensorer i hjulhusene, kamera i bakruten og mikrofoner. Sistnevnte er spesielt viktig for å oppdage blålys og lydsignaler fra utrykningskjøretøy.

I tillegg til sensordata, mottar Drive Pilot informasjon om veigeometri, ruteprofil, trafikkskilt og trafikkhendelser, som eksempelvis ulykker eller veiarbeid, fra et digitalt HD-kart. Den nøyaktige plasseringen av bilen fastsettes ved hjelp av et svært nøyaktig posisjoneringssystem som er mye kraftigere enn konvensjonelle GPS-systemer. Data fra satellittnavigasjon blir matchet med sensordataen og dataen fra et HD-kartet.

HD-kartet gir et tredimensjonalt gate- og miljøbilde, og kartdataene lagres og oppdateres kontinuerlig. Hvert kjøretøy lagrer også et bilde av denne kartinformasjonen ombord, og sammenligner den kontinuerlig med backend-dataene. HD-kartet tilbyr dermed stabil posisjonering gjennom en representasjon av omgivelsene uavhengig av f.eks. skyggeeffekter eller en skitten sensor. Høypresisjonskartet skiller seg fra andre navigasjonskart ved å blant annet måle nøyaktighet i centimeter i stedet for meter.

Tilbys i første omgang på 13.191 kilometer med motorvei i Tyskland
Den tekniske godkjenningsforskriften som et slikt system kan sertifiseres med trådte i kraft i begynnelsen av 2021. Mercedes-Benz var raskt ute og dermed den første produsenten til å gripe muligheten. Med åpningen av veitrafikkloven (StVG) for nivå 3-systemer i 2017, var Tyskland det første landet som opprettet et rettslig grunnlag for tiltenkt bruk av disse systemene.

Mercedes-Benz tilbyr i første omgang Drive Pilot på 13.191 kilometer med motorvei i Tyskland. Omfattende testkjøringer for dette systemet er allerede i gang, i både USA og Kina. Så snart det er et nasjonalt juridisk rammeverk for betinget autonom kjøring på nivå 3 i ytterligere markeder, vil teknologien rulles ut trinnvis.

Tekst: Redaksjonen
Kilde: Mercedes-Benz

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.