Forsiktig evolusjon hos Carthago

Chic e-line. En av de mer eksklusive bilene fra Carthago.

Carthago befester sin posisjon som premium-merke med flere prestisjetunge utmerkelser, samtidig som de gradvis forbedrer sine produkter.

Dusj med kombinasjon Sort/sandgrå er mer behagelig å se på enn hvitt. Legg merke til dusjhodet som nå er innfelt i takluken.

I årets kåring av beste bobil i regi av bladet Promobil tok Carthago storeslem, med beste bobil både i klassen over 80.000 Euro og i klassen under 80.000 Euro. I tillegg fikk de gode resultater også i andre kategorier. Samtidig har de gjennomført en større undersøkelse blant sine egne kunder, der svært mange er strålende fornøyd med sin Carthago. Men det er fortsatt rom for enkelte forbedringer, så nok en gang var det detaljene som sto i fokus når Carthago presenterte sin 2018-kolleksjon på fabrikken i Aulendorf forleden. Vi fikk også vite at man i inneværende modellår hadde en salgsøkning på 15 prosent på eksport og 20 prosent på hjemmemarkedet. Totalt med dattermerket Malibu solgte de 4900 bobiler og hadde en omsetning på 300 millioner Euro. For 2018 er anslagene 6000 bobiler og 365 millioner Euro. Pilene peker altså oppover hos Carthago også.

Selv om det meste dreide seg om forbedringer av eksisterende modeller fikk vi også presentert noen nye modeller. Det er seriene c-compactline (integrert) og C-tourer (delintegrert) som nå har fått to nye versjoner. 144 QB og 144 LE, men henholdsvis midtstilt dobbeltseng og langsgående enkeltsenger. Disse bilene er bare 699 cm lange men har den plass og komfort du forventer i en lengre bil. Blant annet separat dusj og toalett/vaskerom. På bilene med enkle senger kan venstre seng skyves sammen og gi et større dusjrom. En fiffig løsning som sparer mye plass.

Den nye patenten med fast madrass gir enklere adkomst til klesskapet under enkeltsengene. Her i Chic e-line går også skapet ned i dobbeltgulvet og gir bedre høyde.

Ellers er flere av Carthagos eksisterende modeller ytterligere forbedret for 2018. Først og fremst er det badene som har fått en grundig gjennomgang. Nye servanter og nytt design på skap har gitt bedre plass. Spesielt i skulderhøyde og på gulvet. På modellene med åpen løsning inn mot bad er det også gjort grep med blant annet en sort midtdel og sandgrå vegger i dusjen. Dette for å bryte med det hvite som kunne være irriterende å se på. Modellene med ”waterfall” dusj har nå fått denne integrert i takluken, slik at denne nå kan blendes på vanlig måte. Tidligere var det et mindre elegant skinntrekk som måtte trekkes over. Videre har risten i bunnen av dusjen nå kommet i et nytt vannfast materiale og ny utforming. Dermed kan den ligge i dusjen under bruk. En annen praktisk forbedring fant vi på sengene der du løfter opp hele eller deler av sengen for å komme til skap under. Her har de lagd en bedre patent der madrassen sitter fast på sengebunnen. Sammen med spesialtilpasset sengetøy gir dette en elegant og problemfri adkomst til skapene. På enkelte modeller går også skapene ned i dobbeltbunnen og gir enda bedre plass.

De mest synlige endringene kommer på C-line, som har vokst 30 cm i lengden. Den plassen har man benyttet til høye garderobeskap mellom soverom og bad. Det samme grepet har man gjort på e-line, men der er lengden bare økt med 16 cm. Et kjærkomment tilskudd for mange, siden flere og flere reiser på langtidsferie og har bruk for mer klær.

Den praktiske sykkelgarasjen med nedsenket gulv, og feste for syklene under den elektrisk hevbare dobbeltsengen.

En annen nyhet fant vi i garasjen på flere av modellene. For å få plass til sykler og scootere med høyde inntil 125 cm har man lagd en nedsenking i garasjegulvet som sammen med elektrisk hev/senk av sengen muliggjør innlastning og sikring av syklene. Ellers registrerte vi at skapene for kaffemaskinen i flere biler har fått ny utforming. Med en elegant bue fra benken og opp til overskapene har dette blitt en flott detalj i et ellers elegant interiør som Carthago er kjent for. I tillegg til flere mer eller mindre synlige forbedringer viser dette at også Carthago har større fokus på å forbedre et godt produkt enn å prøve å finne på noe nytt. ”Never change a winning team” sies det. Samtidig må man være åpen for forbedringer av alle slag. Carthago leverer elegante, brukervennlige og solide biler. Det gjelder også for dattermerket Malibu som henvender seg til et mer ungdommelig publikum. Litt friskere i stilen og et hakk rimeligere, men fortsatt med samme høye finish og kvalitet som vi finner på Carthago.

Av Olav Barhaugen for Bobilverden.no
og Bobil- og Caravanmagasinet (BoCM)

Bobilverden.no har i år inngått et samarbeide med BoCM om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Nytt toalettsystem spyler med gråvann

Thetford har i fem år arbeidet med et helt nytt system for bruk av vann i bobiler. Løsningen skal gi Read more

Sølvbryllup med Mercedes

Det er 25 år siden Carthago startet sitt samarbeid med Mercedes-Benz Sprinter. Det var med alkovemodellen Carthago Mondial.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *