Førerkortet som blir borte av seg selv

Fram til 1992 kunne alle med vanlig førerkort kjøre bil med vekt inntil 7 500 kg. Hvor mange er det igjen av dem i dag? Og hva gjør du om du mistet rettigheten du hadde?

Førerkortet har blitt utstedt i mange varianter gjennom årene. Foto: Henriette Erken Busterud, Statens vegvesen.

30. september 1992 var den siste dagen du fikk førerkort for kl B med rett til å kjøre bil opp til 7 500 kg. Deretter ble grensen for for klasse B satt til 3 500 kg.

De som tok førerkortet før den spesielle datoen fikk frist fram til 1. januar 2002 til å føre sin hevdvunne rett inn i førerkortet som klasse C1 eller C1E. Deretter har de måttet passe på å fornye førerkortet for denne førerkortklassen. I begynnelsen fikk vi bare et stempel i førerkortet. Derfor kalles det gjerne en stempelrettighet.

De som ikke har passet på å forny førerkortet innen de angitte fristene, har mistet retten til å kjøre bil over 3 500 kg. Og det var kanskje lenge før du tenkte at du noen gang skulle kjøpe bobil.

Den ene versjonen etter den andre har gått ut, men mange har videreført rettighetene sine. Foto: Statens vegvesen.

Det er Jørgen Melbye Ingebrigtsen i Statens vegvesen som frisker opp hukommelsen vår når vi tar kontakt for høre hvor mange det er igjen av de med gamle stempelrettigheter i førerkortet.

Det var 2 373 991 innehavere av klasse B 30. september 1992. Alle hadde lov til å kjøre bil med vekt inntil 7 500 kg.

Ingebrigtsen forteller at de i utgangspunktet ikke har egne tall for hvordan dette har utviklet seg. Han gjør derfor en beregning for Bobilverden.no ved å ta utgangspunkt i de aktuelle datoene.

– For å finne antallet innehavere av stempelrettighet i dag kan vi trekke ut tall som viser antall personer med førerett for klasse B og C1 utstedt på samme dato, ettersom de fikk med C1 samtidig med utstedelsen av klasse B. Per 30. august 2024 er dette antallet førerkort 308 896, forklarer Ingebrigtsen.

– Antallet innehavere av førerkort med stempelrettighet er altså redusert betydelig fra 1992 og fram til i dag, og vi forventer at denne trenden vi fortsette da de yngste innehaverne av stempelrettigheten i år er 50 år. Denne gruppen vil nok gradvis reduseres og forsvinne helt fram mot 2054, når de yngste innehaverne fyller 80 år.

Er det mulig å fornye et utgått førerkort?
I løpet av denne måneden vil EU etter alt å dømme vedta en utvidelse av vektgrensen for førerkort i klasse B til 4 250 kg. Utvidelsen vil i utgangspunktet gjelde biler med alternativt drivstoff (i hovedsak elektriske), men med unntak for bobiler og ambulanser.

Haken er at det kan ta opptil fire år før det blir gjennomført i praksis. Førerkortdirektivet inneholder mange endringer som alle skal inkorporeres i nasjonale lover og forskrifter. Du kan lese mer om dette temaet her.

De som fulgte med i timen rundt århundreskiftet har likevel en grei vei for å få tilbake sine gamle rettigheter til å kjøre tyngre bil.

Hvis du fikk utstedt førerkort basert på stempelrettigheten før 1. januar 2002 og det er gått mer enn 5 år siden utløpsdatoen, må du bestå oppkjøring og levere ny helseattest for å kunne fornye førerkortet, forklarer Statens vegvesen.

De som ikke fikk utstedt førerkort basert på stempelrettigheten før 1. januar 2002, mistet denne rettigheten og må eventuelt utvide førerkortet til klasse C1/C1E ved å gjennomføre obligatorisk opplæring og bestå prøver.

Om du er over 50 år og vil kjøpe deg en større bobil, så behøver altså ikke veien å være så lang som du tror til førerkort klasse C1/C1E. Og er det mindre enn 5 år siden utløpsdato, får du det enkelt igjen som en ordinær fornyelse.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  33 comments for “Førerkortet som blir borte av seg selv

    • Jeg er helt enig , dette er å robbe oss vanlige mensker og stjele vår tid og økonomi , dette er staten Norge i et nøtte skall .selv kunne jeg kjøre 7,5 tonn og var på den dagen som køen på Risløkka stod på utsiden . Hvorfor kunne ikke Biltilsynet stemple dette for oss å sende dette i Posten . Ruinering av oss normenn.

      • Var yrkessjåfør på bil inntil 7500kg i flere år på 80-tallet.
        Har kjørt skadefritt med liten lastebil i 10 år frem til jeg sluttet tidlig 90-tall.
        Fornyet ikke og har dermed lov til kun å kjøre inntil 3500kg.
        Skulle absolutt vært noen smutthull for oss med lang kjøreerfaring på liten lastebil.

    • Ordinær fornyelse gjøres hvert 5. år fram til du er 70 år og deretter hvert år. Du må ha helseattest fra legen din. Dersom legen din leverer digitalt til Statens vegvesen, går det av seg selv ellers må du selv levere den. Nytt førerkort kommer i posten.

        • Lenge siden en kunne kjøre 7500kg på B, etter 1992 har det vært C1 (må fornyes hvert 5år med en legeattest) (første få gangene var det hver 10år før de byttet til 5år)

      • Stemmer dette? Mitt gikk ut fordi jeg tok feil av datoen for ordinær fornyelse. Jeg kom tre (!) dager etter frist og fikk klar beskhed om at « for sent er for sent» og måtte kjøre opp på nytt. Altså ingen ordinær fornyelse til tross for en liten misforståelse som handlet om tre dager.

    • Det var sikkert 1500-2500 mennesker på utsiden av Biltilsynet i Fyllingsdalen i Bergen siste dagen i 1992, og når vi så køen, så bare ga vi F i å få det skrevet inn i sertifikatet.
      Det var rett og slett ikke kapasitet til å fornye alle, så det var en “rettighet” med forbehold. Kjørte mye 7.5 før dette, en Ford Cargo var det vel.

  1. Så fysisk førerkort er altså fortsatt i bruk? Jeg har førerkortet på mobiltelefonen, alltid lett tilgjengelig uansett hvilken bil jeg kjører og om det er snakk om kontroll eller annen form for legitimasjon. Telefonen er alltid med, jeg trenger ikke lenger det fysiske førerkortet.
    Eller – gjelder det andre regler nedover i Europa? Vil politikontroller syd for Danmark godta det digitale førerkortet på mobilen min?

      • Det var sikkert 1500-2500 mennesker på utsiden av Biltilsynet i Fyllingsdalen i Bergen siste dagen i 1992, og når vi så køen, så bare ga vi F i å få det skrevet inn i sertifikatet.
        Det var rett og slett ikke kapasitet til å fornye alle, så det var en “rettighet” med forbehold. Kjørte mye 7.5 før dette, en Ford Cargo var det vel.

    • Digitale førarkort – med felles krav og løysingar i heile EU er eitt av punkta i førarkortdirektivet som no er oppe til behandling. Men inntil dette er i kraft: nei!

    • Hvis du ikke er inne på den appen der førerkortet ligger på en stund —– er jo ikke så ofte det er kontroll, må du inn med bankID e.l for at det skal virke. Jeg har inntil nylig brukt kodebrikke fra bank. Er jo ikke noe jeg har med meg til daglig. Forøvrig gjelder dette ikke utenfor Norge, så vi grenseboere må alltid ha med fysisk førerkort

    • Uansett hvilken form førerkortet ditt har så må det fornyes. Det nåværende digitale førerkortet gjelder kun i Norge, men når/hvis EU vedtar en felles løsning stiller det seg annerledes. Vi må regne med at det da kommer en ny versjon av det digitale førerkortet. Felles digital løsning skal også føre til at et inndratt førerkort inndras i hele EU/EØS.

  2. Hei!
    Hvordan blir det i mitt tilfelle?
    Har pr idag alle førekortklasser, ja ALLE.
    Synes det er slitsomt å fornye hvert år, straks 73år, og trenger ikke ha lappen på det over 7500.
    Om jeg lar vær å fornye helseattest nå vil jeg da kunne kjøre biler opp til 7500kg uten å fornye stadig vekk?
    Spør her for dette er ikke lett å finne ut på vegvesen.no…

    • Har fått forståelse på at de jobber med å heve grensen på B førerkortet til 4250kg. Men skal man ha førerrett inntil 7500kg, så må man på lik linje med idag fornye førerkortet som idag. Men på den andre siden, så vet man ikke hvortid de klarer å få hevet grensen på B førerkortet, det sies i bobilmiljøet at det er snart i havn, men hvem vet? Så får vi som har førerrett på alle klasser, inntil videre ta legekontrollen hvert år, og ta de kostnadene som det medfører. Ps, er selv 68år og fremdeles yrkesaktiv som lastebilsjåfør, lykke til.

    • Jeg fikk til svar ved fornyelse av førerkortet da jeg sa at jeg ikke trengte C1 og C1E at de rettigheter du har på kortet blir du ikke fratatt ved fornying

  3. Jeg flyttet til USA i 1986 og hadde da rosa førerkort med 7500kg BE. Når jeg flyttet “hjem” igjen i 1999, var jeg hos Biltilsynet (Vegvesenet) og ville bytte til det nye, kredittkort størrelse førerkortet. Da jeg etterlyste 7500kg, sa de at jeg ikke hadde fått stempelet og dermed tok de den fra meg. Fikk beholde BE.
    Er dette da feil, siden jeg ba om det når jeg byttet inn det gamle eller er det som alltid en tolkning av rett vs galt?

  4. Jeg har fylt 82 år, har fortsatt førerkort for alle klasser. Jeg syntes det er flott at jeg blir tvunget til legen hvert år for gjennomgang av helsa og fornyelse av førerkortet.
    Hilsen Steinarontour

  5. Jeg har BE førerkort opp til 3500 kg. Hvis jeg har en bil med vekt på 2500 kg med tillatt hengervekt på 2500 kg tilsammen 5000 kg. Dette kan jeg kjøre men ikke en bobil over 3500 kg. Utrolig system 🤣🤣

  6. Jeg hadde også minibus serfikat men ettersom jeg drev med et selvbygger prosjekt 30 mil hjemmene fra så gikk det meg hus forbi at den skulle fornyes dette var i 2012 – så da ble det historie også i tillegg til 7500 kg delen – synd men når alt blir lagt opp til at du har selv ansvaret for alle dine digitale tjenester så forsvinner nokk ikke bare førekort rettigheter men også en del person vern som vi hadde tidligere.- Nå må du stå til rette for alle feil og småfadeser som brått kan bli store for enkelt personer.

  7. Det sies at vektbegrensningen skal øke på elektriske biler og bobiler. Men hva med oss som kjører tunge bensinbiler. Vi bør jo også få økt vektbegrensning.

  8. Er det bare meg eller er det flere som har tenkt på datoen dette ble gjort? Det er bare et land i verden som kan gjøre en slik endring midt i et år å ikke ved overgang til et nytt år….riktig gjettet-Norge!
    Overraskelsen er kanskje ikke stor hvis jeg nevner jeg er født først i november og ble 18 år i 1992. Det betyr: «Ikke lov og kjøre tyngre enn 3 500 kg for deg». Tusen takk!!!! Men 88% av mine klassekamerater kunne kjøre tyngre bil med samme opplæring.
    Trenger ingen reminder for å friske opp datoen 1. oktober 1992 her i alle fall.
    Jeg har kjørt kjøretøy opp til 7 500 kg like fordømt FORDI jeg har hatt nøyaktig samme opplæring som de som tok sertifikat FØR 1. oktober. Så det så!!!!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *