Førerkort: Tror på 4250 kg, men det vil ta tid

Å kunne kjøre en bobil på 4250 kg med førerkort i klass B har vært en drøm for mange i mange år. Foreningene har slått seg sammen i et innspill til EU Kommisjonen. De valgte alternativ argumentasjon og har tro på et gjennomslag.

Foreningene har tro på at et førerkort i klasse B skal gi rett til å føre en bobil på 4250 kg, men det vil ta tid.

Det europeiske førerkortdirektivet er under revisjon. Det er en langvarig prosess med mange høringer og innspillsrunder. Også før revisjonen ble det gjort forsøk fra Norge på å endre vektgrensen. Da var det nær ved å lykkes.

Nylig har EU gjennomført en innspillsrunde. Den er en del av prosessen med å endre direktivet. Via en portal kunne alle EU-borgere komme med innspill om hvilke endringer de ønsker i førerkortdirektivet.

Norsk Bobilforening (NB) og Norsk Bobil- og Caravanclub (NBCC) laget sitt innspill i fellesskap, men de valgte å sende det til EU gjennom en annen kanal.

– Vi valgte å trekke trafikksikkerhetskortet, sier Bjarne Eikefjord i NBCC. Han har ført foreningenes innspill i pennen. Han deltar i EUs arbeid med alkolås og har kontakter der som gir mulighet til å få innspill fram til riktig vedkommende på ledernivå.

Et revidert førerkortdirektiv er neppe gjennomførbart før i 2024, sier Bjarne Eikefjord. Foto: Knut Randem.

– Når jeg sier at vi har trukket trafikksikkerhetskortet så er det fordi vi argumenterer med at det er mer trafikksikkert å kjøre en bil på 4250 kg uten tilhenger enn å kjøre en bil på 3500 kg med en ubremset tilhenger på 750 kg hengende bak. Det er lov i dag.

– Vi har fulgt denne tanken og går inn for at det skal være mulig å kjøre en bil på 4250 kg med førerkort klasse B, men da uten tilhenger.

Our input does not expand the total weight limit for driving licences Klass B, as it today is certified for driving a 3,5 ton car with a trailer of 750 kg. unbraked weight attached. In natures with uphill and downhill roads, we find it a lot more safe in traffic if the total weight is placed on the vehicle itself, and not distributed with 3500 kg. on the main vehicle, and 750 kg. on a trailer without brakes. Our petition is also in line with the decision already made by EC, allowing electric cargo vehicles until 4250 kg. to be driven by people on a klass B, driving licence.

Foreningenes innspill er formidlet til lederen for saksområdet som omhandler trafikksikkerhet, Claire Depre, og det er hennes svar som får Eikefjord til å tro på gjennomslag.

The problem reported in your petition has been well identified by our services and the potential corresponding policy measure will be assessed in accordance with the Better Regulation principles.

Samtidig oppfordrer hun foreningene til å delta med sine synspunkter i den offentlige høringen som er planlagt i fjerde kvartal 2021 eller første kvartal 2022.

Hun inviterer til videre samarbeid og ber om ytterligere innspill om trafikksikkerheten.

In addition, we would appreciate if you could share any data (relating to the market and to safety) that could substantiate the cost-benefit assessment of the measure you propose.

– Trafikksikkerhet trumfer det meste i denne sammenhengen. Andre mer eller mindre politiske grunner til å ikke gjøre denne endringen må få lavere prioritet, mener Eikefjord.

Om han har rett, er dette bare et steg på veien. Det nye førerkortdirektivet blir neppe vedtatt før etter nyttår 2023. Deretter skal det implementeres i de enkelte lands lovverk.

– Tidligst i 2024 vil vi kunne ha et gjennomførbart vedtak i saken, hvis alle gode makter står oss bi, avslutter Eikefjord.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Vedtar EU 4 250 kg for bobiler i år? (2023)

Del dette med andre:

  9 comments for “Førerkort: Tror på 4250 kg, men det vil ta tid

    • Krysser fingrene for at jeg snart kan kjøre bobil overalt og ikke bare øvelseskjøre i Norge.👍👍Mye enklere enn å kjøre med ei stor campingvogn på slep.

      • Såvidt jeg har forstått har denne saken allerede versert i byråkatiet en tid , så at det skal gå ytterligere 3 år før saken skal avgjøres er ganske utrolig.Utvidelse av vektgrensen for førerkort B fremstår som en enkel og logisk sak som raskt burde kunne vedtas av de ansvarlige myndigheter.Dersom denne tidshorisonten er representativ for saksgangen i EU , bør vi kanskje prise oss lykkelige for at Norge ikke er EU-medlem.
        Når en så enkel sak forventes å ta bortimot 4 år, kan man spørre seg hvor mange år byråkratene i EU bruker når det gjelder behandling av kompliserte saker.

  1. Ja det hadde vært veldig kjekt å kunne kjørt bobil med en vekt på 4250kg
    Har i dag BE for å trekke litt større vogn, mæn gjerne etterhvert en litt større bobil.

  2. Jeg har erfart at norske politikeres hastighet i behandling av forslag er ett skritt fram og to tilbake.
    Og EUs medlemmer er ikke stort bedre. Jeg fornyer mitt C1 førerkort i disse dager og har ikke forhåpninger om å slippe å fornye flere ganger.

  3. Da jeg har passert de 70 og har en bobil registrert på 3850 kg har jeg en ekstra utgift hvert år på rundt 1000 kr, helseattest fra lege, synsattest fra optiker eller øyelege og til Statens Vegvesen. Hadde vært fint å slippe den ekstra utgiften.

  4. Merkelig at det skal være så vanskelig i Norge! I Sverge kan det kjøres bobil over 3500kg med klasseB, når du har førerkort fra før 1996. Svenskene får også lov til til å kjøre f. eks. 10 tons bobil i
    NORGE med klasse B. fra før 1996. Er svenskene bedre førere enn nordmennene? På meg virker
    det som at Norge diskriminerer egne førere!

  5. Jf. “I Sverge kan det kjøres bobil over 3500kg med klasseB, når du har førerkort fra før 1996.”. For oss som hadde det grønne førerkortet som ble utstedt fram til april 1979, og som fortsatt var gyldig til 31. desember 2019, ga det rett til å føre personbil, motorsykkel, buss, lastebil opp til 7.500 kilo og traktor. Så fremt førerkortet ble fornyet innenfor fristen, fikk en spørsmål om en ønsket å videreføre retten til å føre de nevnte kjøretøyene. For den som var forutseende nok til å si ja, betyr det at alle kjøretøyklassene t.o.m. klasse C1E er med. Det handler ikke om “svenskene er bedre førere enn nordmenn”, det handler om nordmenns evne til å se lengre enn sin egen nese rekker 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *