Det er fortsatt et stykke fram for endelig vedtak av nytt førerkortdirektiv. I år har vi sett mest på EU Parlamentets behandling, men det er flere som må bli enige. Her er prosessen videre i EUs organer…
Bobilverden.no har i år skrevet flere artikler om hvordan EU Parlamentet har oppfylt manges drømmer om en framtid med mulighet til å kjøre en litt tyngre bobil på ordinært førerkort.
Ved Parlamentets behandling av direktivet i februar ble det vedtatt å gå inn for at bobiler kan kjøres med førerkort i klasse B med vekt inntil 4 250 kg, men da uten tilhenger. Det er som kjent i dag lov å henge en tilhenger på inntil 750 kg bak en bobil på 3 500 kg, og den trenger ikke å ha bremser.
Tidligere i prosessen har det vært mange utydelige formuleringer om hvilke kjøretøy som skulle få unntak fra den generelle regelen om at vektendringen kun skulle gjelde ved bruk av utslippsfrie kjøretøy. Parlamentet beskrev dette tydeligere og vedtok et generelt unntak for bobiler og ambulanser.
Det nye førerkortdirektivet får en mengde endringer i forhold til det gjeldende. På flere områder er organene i EU uenige med hverandre. Det krever forhandlinger. Vekt er bare et av mange elementer i helheten.
Pressemedarbeider Gediminas Vilkas i Parlamentet forteller at valget i juni har forsinket prosessen. Det nyvalgte Parlamentet skal vedta sin posisjon, men det skjer i et av de kommende EP Transport- og Turismekomitémøtene og da først i oktober eller november. Det skjer altså ikke i plenum slik vi tidligere har skrevet.
Deretter kan forhandlingene med Rådet starte, sier Vilkas og legger til at det er vanskelig å forutsi hvor lenge disse forhandlingene vil pågå.
– Hvis forhandlingene er vellykkede, må den avtalte avtalen mellom de to institusjonene stemmes over av alle MEP-er i plenum (medlemmene i Parlamentet. red. anm.) og også støttes av EUs medlemsland i Rådet. Dette kan ta ytterligere noen måneder, forklarer Vilkas.
Kommisjonen avga sitt forslag i fjor og fungerer nå kun som en tilrettelegger mellom Parlamentet og Rådet.
Når avtalen er bekreftet, gir EUs regler en viss tid for medlemsstatene til å forberede seg på gjennomføringen av alle punktene i direktivet. Vilkas forteller at det per i dag kan se ut til at overgangstiden blir på tre år.
Det norske Samferdselsdepartementet har tidligere uttalt at de forventer en overgangstid på fire år etter endelig vedtak.
PS
Endringene i Førerkortdirektivet vil kun gjelder hvilke rettigheter og plikter førerkortet gir deg. Om bobilen kan få økt vekt avhenger av tekniske kjøretøybestemmelser og bobilens tekniske egenskaper. Det er altså ingen automatikk i at bobilen kan få økt totalvekt, slik noen ser ut til å tro.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no