Forenkling og forbedring hos Rapido

Den nye fronten og sidedekoren er særdeles vellykket, og gir Rapido et moderne og aggressivt inntrykk.

Rapido har fått et skikkelig løft med sin 2018-kolleksjon. En total gjennomgang av både eksteriør- og interiørdesign, og en forenkling av modellbetegnelsene.

For å ta det siste først så er Rapidos bobiler nå delt inn i seks modellserier mot tidligere åtte. Bybobilene heter fortsatt V og leveres i tre modeller med lengde fra 5,41 til 6,36 meter. De delintegrerte deles i to serier, 6F og 70F der sistnevnte har AL-KO chassis. (0 i modellbetegnelsen står for AL-KO). De helintegrerte kommer som 8F og 80dF (double floor). De mest eksklusive helintegrerte samles i serien Distinction, også disse med AL-KO chassis. Samtidig er modellutvalget slanket litt, og består ved starten av modellåret av tre bybobiler, 10 delintegrerte og 18 helintegrerte.

Det første vi la merke til var det nye eksteriørdesignet på alle de helintegrerte bilene unntatt Distinction-serien. En helt ny front der grillen går i ett med frontlyktene og får bilen til å se bredere og lavere ut. Dekoren på sidene tar igjen formen på grillen, og gir et mer aggressivt uttrykk. De delintegrerte har også fått et nytt utseende med et nytt takpåbygg med en langsgående bord som får bilene til å se lavere ut. Man har også gått bort fra grå støtfangere og sideskjørt, noe som også bidrar til et mer helhetlig design og at bilene ser lavere ut. Selv om bilene ser lavere ut, er det meget god høyde innvendig. Selv under den midtplasserte senkesengen som nå kan leveres på alle delintegrerte er det takhøyde på nærmere 2 meter.

Løsningen med face-to-face seter og speilvendt kjøkken gir et meget luftig og romslig interiør. Legg merke til bordplaten som kan foldes sammen for bedre passasje.

Her er setet klargjort for kjøring, med nakkestøtte og 3-punkts belte.

De fleste av de nye modellene har nå fått den nye seteløsningen med ”face to face” sofaer i stedet for den tradisjonelle løsningen med L-formet sofa i sittegruppen. Denne løsningen ble først introdusert i fjor, og har fått så god mottagelse at den blir videreført i flere modeller. Med en langsgående sofa på hver side og et sammenklappbart bord i midten får man bedre plass og enklere passasje mellom førerdel og bodel. Kjøkkenet er vinklet bakover i stedet for mot sofaryggen modeller med tradisjonell seteløsning. Dette gir et mer luftig inntrykk og bedre romfølelse. Sittekomforten blir også bedre. Om man skulle trenge to ekstra sitteplasser under kjøring kan sofaene enkelt bygges om til stol med integrert setebelte. Svært ofte er man bare to som er på tur med bobilen, og da vil man sette pris på den økte komforten med denne seteløsningen. For dem som aldri har med seg noen på tur kan også Rapido levere alle sine modeller uten senkeseng. Man får da ekstra skapplass foran i bilen.

De nye håndtaksløse skapdørene i polyuretan gir en vektbesparelse på en kilo pr dør.

Vi ble presentert for 2018-modellene under Rapidos årlige samling for forhandlere og presse like ved hovedkvareteret i Mayenne vest i Frankrike. Det var en samlet ledelse anført av Nicolas Rousseau som er tredje generasjon leder i konsernet som ønsket velkommen.
I tillegg til hovedmerket Rapido består Rapido Group av Itineo, Dreamer, Campérêve og Westfalia. Alle merkene hadde en pen fremgang siste regnskapsår, og fremtiden ser også lys ut. Men for å henge med i utviklingen må man stadig sørge for å ha et attraktivt produkt som følger markedets behov og ønsker. Nicolas fortalte at man hadde et stort fokus på detaljene som hver for seg utgjorde en liten forskjell, men som samlet bidro til å gi et mer attraktivt produkt.

LED-lys oppe og nede gir skapene et inntrykk av at de svever i luften.

De utvendige forandringene har gjort mye for førsteinntrykket av Rapidos biler, men det er når man begynner å studere interiøret nærmere at man ser forbedringene. Nytt design på senkesengen, nye skapdører, ny LED-belysning, nytt design på vannkraner og lysbrytere og andre små detaljer er med på å løfte interiøret på Rapido opp et hakk. Lyse møbelstoffer og tresorter gjør hele interiøret lettere og mer elegant. Utstrakt bruk av indirekte LED-belysning gir en effekt som om skap og benker svever fritt. De helintegrerte modellene har fått ny polstring foran dashbordet, noe som gir bedre isolasjon mot både støy og trekk.

Den store salongen med kinolerret og projektor bak i 8094dF. Legg merke til stemningsbelysningen i LED oppe på sidene som kan justeres i alle regnbuens farger.

Rapido har også tatt hensyn til at stadig flere av kundene er storvokste. Flere modeller har fått den brede bodelsdøren på 54 cm, og Distinction-modellene har dør på hele 62,5 cm. Sengene har også blitt større. De fleste enkeltsenger er 198 cm, mens noen er hele 205. Noen modeller har også fått en King-Size dobbeltseng på hele 160 cm bredde. Både bad og toalett er utformet slik at man har godt armslag, og det er også lett å bevege seg rundt ellers i bodelen.

Det flotte langsmonterte badet i 8065dF.

Modellene med dobbelt gulv har fått ”NOVABOX” med enkel tilgang utenfra til tekniske installasjoner.

Alt i alt kan vi si at folkene hos Rapido har klart å løfte et allerede godt produkt ennå et hakk oppover. Halvparten av modellene blir betegnet som nye, selv om mange i stor grad var basert på foregående modeller. Det tyder på at man nå har funnet de løsningene markedet etterspør, og heller har fokus på detaljene. Tilbakemeldinger fra kunder og forhandlere blir lagt stor vekt på, og mange detaljer har blitt endret nettopp på bakgrunn av dette.

Tverrstilt seng på den kompakte 803F.

Det er vanskelig å plukke ut noen spesiell modell blant de 28 bilene vi fikk presentert, men vi likte spesielt godt 803F som er en helintegrert bil på under 6 meter. Kompakt men likevel innholdsrik, mye takket være den tverrstilte dobbeltsengen bak. Ypperlig bil for én person, selv om det med senkeseng er plass til fire. Den populære 8065dF med stort baderom bakerst og to enkle senger har også blitt fornyet med face-to.face seteløsning. Vi må også nevne 8094dF som har en stor sittegruppe bak med kinolerret og prosjektor. En annen bil som falt i smak var den delintegrerte 7096F. Med den store dobbeltsengen, face-to-face seteløsning og en generøs lengde på 7,79 meter er dette en bil som har ”alt”.

Et flott soverom i 7096F som er en av bilene som har fått den store dobbeltsengen.

Det blå førerhuset og blank sort grill gir et eksklusivt uttrykk. Den blå borden oppe på taket med Rapido i forkrommede bokstaver er prikken over i-en.

7096F med AL-KO understell, blått førerhus og sort grill ser virkelig eksklusiv ut.

Tekst og foto: Olav Barhaugen for Bobilverden.no
og Bobil- og Caravanmagasinet (BoCM)

Bobilverden.no har i år inngått et samarbeide med BoCM om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.